El passeig de Gràcia bat el seu rècord de passejants, botigues i lloguers

Registra un 20% més d’afluència de passejants que en la prepandèmia i es manté com el carrer comercial més car d’Espanya. La desocupació comercial és mínima i té llista d’espera d’operadors interessats a instal·lar-s’hi.

El passeig de Gràcia bat el seu rècord de passejants, botigues i lloguers

PATRÍCIA CASTÁN

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Una riuada de passejants i compradors amunt i avall a qualsevol hora, contínues reformes i mudances en comerços de tots els trams, cues a les portes d’alguns establiments i el progressiu desembarcament de totes les supermarques del sector del luxe evidencien a simple vista l’èxit i dinamisme del passeig de Gràcia. Les dades avalen ara aquest gran moment que viu l’eix d’or de Barcelona: l’afluència de públic ha crescut un 20% respecte a la prepandèmia, el nivell de desocupació en el primer trimestre del 2024 ha sigut de només un 4%, té llista d’espera per a nous operadors i el preu mitjà de lloguer dels seus locals ha pujat fins a 263,5 euros per metre quadrat i mes, i es manté com el carrer comercial més car d’Espanya des del 2021.

Com si mai hagués existit una crisi sanitària que va paralitzar l’activitat, el passeig ha estat registrant 51.500 visitants diaris en el primer trimestre del 2024. I això tenint en compte que era temporada baixa en termes turístics. La dada és un 20% superior als 42.885 vianants comptabilitzats de mitjana el 2019. Com a tram més freqüentat, l’any passat es va imposar el d’Aragó a Consell de Cent, amb una mitjana diària de 59.000 persones, sent les 11.00 hores l’hora punta.

39 estrenes en dos anys

Segons el minuciós informe elaborat per la consultora JLL a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, aquesta hiperactivitat es tradueix en un total de 39 obertures entre el 2022 i el 2023, entre locals que eren buits i s’han tornat a ocupar, els que han canviat d’operador i les futures obertures.

La directora de Digital Business Experience de JLL Espanya i directora de l’oficina de Barcelona, Laura Caballero, emfatitza que la gran "singularitat" del passeig de Gràcia és que tot el comerç de luxe de la ciutat es localitza allà, mentre que en ciutats com Madrid es troba més repartit. Aquesta oferta està tan acotada que malgrat la "gran demanda de marques de luxe per entrar al passeig, existeix escassa disponibilitat", afegeix, i per això la llista d’espera. Cada moviment d’un operador per guanyar espai es tradueix en un ràpid relleu.

¿I quin és avui dia el mix comercial d’èxit d’aquesta artèria? El mateix informe també estableix que un 54% de l’oferta és de moda i complements, mentre que un 8% és restauració, entre oferta tradicional i menjar ràpid. El segueixen les joieries.

L’univers més elitista, en els trams superiors del vial, representa el 35% de l’oferta de moda i complements, mentre que les marques més populars, en els trams baixos, suposen el 65% de les ensenyes. Junt amb el patrimoni arquitectònic modernista i la seva innegable atracció turística dibuixen una combinació guanyadora que ha portat a un augment del 3% en el preu dels lloguers l’últim any. És l’auge interanual més important en comparació amb altres carrers prime de Madrid i Barcelona, que manté aquest passeig com el carrer més car des de fa tres anys, afegeix Adriana Gorri, directora de Markets de JLL Espanya.

Els preus no han impedit una ocupació altíssima, amb només un 4% d’espai desocupat puntualment, davant el 8% registrat en el primer trimestre del 2019, conclouen en l’anàlisi.

La moda copa els relleus

El termòmetre del dinamisme es visibilitza també en aquestes 39 novetats en dos anys, que suposen canvis en un 18% dels locals. En concret, desgrana l’equip de Research de JLL, només entre el 2023 i els primers tres mesos d’aquest any s’han reestrenat 7.700 metres quadrats. Són una quinzena d’establiments entre els quals figuren les arribades o trasllats de Rituals, Cos (se’n va anar del número 27 al 33), Zadig & Voltaire, Stradivarius (de l’11 al 3), Van Cleef & Arpels, Hublot, Swatch i American Vintage, entre d’altres. En pròxims mesos ho faran Victoria’s Secret, Faramon, Arket (la marca prèmium de H&M), Faramon o Isdin.

Notícies relacionades

¿S’acompanya aquest èxit també de més vendes? El president de l’Associació del Passeig de Gràcia, Luis Sans, corrobora l’excel·lent moment que viu l’eix, tot i que l’evolució de la facturació depèn en cada negoci de la procedència de la seva clientela majoritària. Els que treballen sobretot amb compradors europeus i nord-americans són els més afavorits, ja que aquests últims gairebé han doblat la seva presència, assenyala. Mentre que el viatger asiàtic encara no s’ha recuperat del tot.

Sans destaca millores en la neteja, i lloa l’esforç municipal i policial en matèria de seguretat, tot i que alerta de l’assignatura pendent de l’eficiència judicial.