Noves reivindicacions
El taxi amenaça ara de col·lapsar el port, l’aeroport i Sants
Élite Taxi abjura dels preus de les assegurances que paga el gremi, reclama posar un límit numèric a les VTC a Catalunya i demana encotillar més plataformes com Uber, Cabify o Free Now.
El taxi de Barcelona és com el mètode Estivill però al revés. Els taxistes surten de manera recurrent al carrer (el nadó que plora i no vol dormir) per pressionar l’Administració (els pares desesperats) i recordar-li que són capaços de col·lapsar la ciutat. Ahir ho van tornar a fer sota premisses que explicarem més endavant, però el més important va ser l’anunci del que pot passar en el futur. Després de les eleccions europees del 9 de juny, si no s’atenen les seves reivindicacions, iniciaran una sèrie de mobilitzacions contra el port, l’aeroport i l’estació de Sants, els vespers turístics de la capital catalana. I al setembre, si no s’escolta cap altra de les seves demandes, col·lapsaran cada dia les dues rondes. ¿Què demanen? Al Govern, que faci alguna cosa amb els elevats preus de l’assegurança obligatòria per a la prestació del servei de taxi –més de 3.000 euros i a tercers, es queixen–i que habiliti les autonomies perquè puguin posar un sostre numèric a les llicències VTC. I a la Generalitat, que reguli l’activitat de plataformes com Uber, Cabify o Bolt.
Marxa lenta
De les Torres Venecianes de la plaça d’Espanya van sortir un total de 551 taxis (comptats un a un per aquest diari), però és molt probable que pel camí fins a la Gran Via amb passeig de Gràcia, destí final de la marxa lenta, se n’hi sumessin algunes desenes més. Sigui com sigui, s’hi van apuntar molts taxis i van aconseguir el seu objectiu: molt soroll, visibilitat i un calendari per continuar pressionant.
Els motius de la convocatòria d’ahir eren bàsicament dos. Primer, recordar que qui mana al carrer en matèria de mobilització vinculada al transport és el taxi. Ha sigut la resposta a la performance de Cabify del 22 de maig davant l’estació de Sants. I segon, tal com va resumir Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, per protestar contra la "presència de centenars de VTC il·legals a la ciutat". "Es veuen més Uber, Cabify i Bolt que mai", es va queixar el combatiu taxista.
És probable que hi hagi més VTC que abans. Hi són les mil que disposen de la credencial entregada per l’Institut Metropolità del Taxi i després hi ha un altre gran paquet –una xifra indefinida– que són les llicències que encara estan dins de la moratòria del decret aprovat el 2018 pel Govern. Es van donar quatre anys, però a l’haver activat més tard algunes credencials, el rellotge ha començat a rodar més tard i encara poden operar sense que els afectin les normatives aprovades posteriorment, com són els restrictius decrets de la Generalitat. Se suposa que entre aquest any i el que ve, s’hauria d’acabar el seu temps extra.
Álvarez va explicar que després de les eleccions europees estan citats al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. La reunió, ha explicat el portaveu d’Élite Taxi, l’han aconseguit gràcies a la mediació del líder del PSC, Salvador Illa. La idea del taxi és que a Catalunya s’imposi un límit numèric de llicències de lloguer de vehicles amb conductor. Fonts de la conselleria consultades per aquest diari, no obstant, expliquen que la nova llei de transport de persones en vehicles de fins a nou places inclourà una nova sèrie d’indicadors per objectivar la demanda de tots els serveis. És a dir, la Generalitat posarà els paràmetres i, en el cas de Barcelona, serà l’AMB qui limiti l’activitat d’un o altre model de negoci (taxi, VTC de plataforma i VTC clàssiques).
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia