BCN vol que el casc sigui obligatori en patinets aquest any

L’ajuntament té encallada la modificació de l’ordenança des de febrer del 2023, quan la mesura es va aprovar inicialment però no va arribar al ple.

BCN vol que el casc sigui obligatori en patinets aquest any
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El projecte de llei del Govern central que estableix una assegurança obligatòria per a tots els usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) converteix el patinet elèctric, per si n’hi havia dubtes, en un element més de la circulació, amb els seus drets i els seus deures. Com a tal, per assegurar la seguretat viària, a Barcelona es treballa des de fa més d’un any perquè els usuaris d’aquest popular transport impulsat per bateries de liti hagin de portar casc, una protecció que ara és opcional.

L’ajuntament té a punt des del mandat anterior una modificació de l’ordenança que inclou aquest imperatiu, però l’alcalde necessita obtenir socis per aprovar-la. Després de les eleccions europees, el paisatge polític hauria d’estar més clar, amb la qual cosa el govern municipal treballa amb la idea que sigui una realitat abans que acabi l’any.

La mesura ja es va aprovar a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat celebrada a principis de febrer del 2023, amb Ada Colau a l’alcaldia. Hi van votar a favor Barcelona en Comú i el PSC, mentre que la resta de grups s’hi van abstenir. En un suposar, si tots els partits mantinguessin aquesta mateixa posició, el text tindria garantida la seva arribada al ple perquè es pogués aprovar definitivament.

El govern de Jaume Collboni té dues opcions: buscar socis abans de deliberar i assegurar-se el vistiplau o portar el tema a votació i que cadascú carregui amb les conseqüències de la seva decisió final. La imposició del casc a Barcelona donarà compliment a la llei estatal 18/2001, que inclou aquesta mesura però estipula que ha d’arribar als municipis a través de les ordenances locals que aprovi cada consistori.

Altres deures

La modificació de la normativa municipal no només contempla el casc obligatori per als patinets elèctrics. Hi haurà altres deures per als VMP: llum davantera i posterior, avisador acústic i prohibició d’anar dues persones en un mateix patinet. Per a aquest col·lectiu, i també per a les bicis, també es vetarà definitivament l’ús de les voreres als de més de 12 anys, tret que hi hagi un carril habilitat. L’obligatorietat del casc homologat i l’expulsió definitiva dels espais reservats al vianant seran, sens dubte, les dues grans novetats de l’enèsima actualització de l’ordenança de circulació de vianants i vehicles.

La protecció, no obstant, en cap cas s’ha plantejat per ara per als ciclistes. Hi poden haver punts de vista tan diferents com subjectius, però hi ha un element que ajuda a desempatar. La directiva europea 2021/2118 va passar a incloure els VMP en la categoria de vehicles demotor, cosa que facilitava, entre altres coses, la imposició d’una assegurança obligatòria, que és precisament el que vol impulsar el Govern de Sánchez.

Notícies relacionades

Les bicicletes pot ser que siguin elèctriques, però encara és necessari l’esforç humà perquè avancin. Aquest pedaleig assistit és el que evita que siguin considerades un vehicle de motor.

Però que no siguin obligatoris per a la bicicleta ni el casc ni l’assegurança no significa que no siguin recomanables. El primer, per una qüestió de seguretat. I el segon, per evitar una tragèdia econòmica en el cas de ser responsables d’un sinistre de trànsit amb víctimes o danys a vehicles aliens.