OBRA EN CURS

La Meridiana estrena un nou tram de la seva transformació

«Estem cosint dos barris del mateix districte», va dir Villanueva

Els següents treballs, de Felip II a Fabra i Puig, començaran a principis del 2025 en aquest eix ciutadà amb menys trànsit i més espais verds adaptats a vianants i ciclistes.

La Meridiana estrena un nou tram de la seva transformació

GISELA MACEDO

3
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Continuen avançant les obres per transformar l’avinguda Meridiana de Barcelona, que progressivament va passant de ser una autopista urbana a un eix ciutadà amb menys trànsit i més espais verds adaptats a vianants i ciclistes. L’Ajuntament de Barcelona ha completat la reurbanització del tram que va des de Las Navas de Tolosa - Josep Estivill fins a Felip II. El pròxim pas serà estendre la reforma fins a Fabra i Puig, uns treballs que començaran el primer trimestre del 2025, segons les previsions. Així ho va explicar la tinenta d’alcaldia, Laia Bonet (PSC), ahir als mitjans.

En el nou tram ja acabat s’han deixat dos carrils de circulació per a vehicles i un per a autobusos en cada sentit, un carril bici bidireccional al centre, voreres més amples i més arbres. Destaca especialment la plaça de Ferran Reyes i els jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’ha ampliat per crear una rambla que facilita el passeig i millora la connexió per als vianants.

124 arbres

En total, en tot el tram s’han plantat 124 arbres i en els pròxims dies s’acabaran de plantar arbustos per completar tot el verd previst a la zona.

Una altra de les mesures importants incloses en aquesta fase ha sigut l’execució d’un gir de 180 graus a l’altura del carrer d’Espronceda per als autobusos interurbans. Aquest gir, habilitat des del març passat, permet que els autobusos descarreguin i carreguin passatgers i surtin de Barcelona sense haver d’entrar a donar la volta a través dels carrers de l’interior del barri, i especialment als carrers Sant Antoni Maria Claret i Espronceda, com passava anteriorment. Aquest canvi, que també permet agilitzar el servei d’aquests autobusos, vol respondre a les demandes veïnals de minimitzar el pas de les línies d’autobusos interurbans a la zona i evitar les molèsties que poden generar als residents. La inversió destinada en totes aquestes actuacions ha sigut d’uns 9,1 milions d’euros.

Les obres del següent tram, que anirà de Felip II a Fabra i Puig, es licitaran en els pròxims dies. Aquests treballs duraran 18 mesos i costaran 26 milions d’euros. Aquest tram, que seguirà "la mateixa filosofia" que la resta de l’avinguda renovada fins ara, també tindrà un carril menys per sentit i una petita plaça central a l’altura dels jardins d’Ángeles López de Ayala. A més, s’hi afegiran nous passos de vianants, de manera que augmentaran de 9 a 15.

Barrera eliminada

No obstant, Bonet va apuntar que, abans de començar aquesta nova fase, "serà necessari portar a terme una actuació prèvia per desviar el carril bici actual i evitar que les bicicletes acabin utilitzant les voreres mentre duri la reforma".

Segons dades de l’Ajuntament, fins ara, la remodelació de la Meridiana, que comprèn des de la plaça de les Glòries fins a Felip II, ha permès reduir el trànsit en aproximadament 19.400 vehicles diaris. La inversió total en aquests trams és d’uns 55,8 milions d’euros, part dels quals provenen dels fons Next Generation. Quan s’hagi finalitzat el tram fins a Fabra i Puig, la reforma completa abastarà 2,87 quilòmetres de l’avinguda i més de 163.300 metres quadrats de superfície renovada.

Més qualitat

Notícies relacionades

En la seva compareixença, Bonet va remarcar que la remodelació de la Meridiana comporta "més qualitat d’espai públic", a l’oferir la possibilitat de creuar amb més facilitat aquesta artèria d’entrada i sortida de la ciutat, gràcies a convertir el que era una "barrera" en un "eix verd i ciutadà, que prioritza les persones i el transport públic".

"Estem cosint dos barris del mateix districte", va afegir la regidora del districte de Sant Andreu, Marta Villanueva. A més a més, va destacar que aquesta reforma tindrà un impacte positiu en la salut de la població: "Aquesta reducció de 19.000 cotxes diaris comportarà una millora qualitativa de l’aire i, per tant, també de la salut dels veïns i de les veïnes".