Un 80% de barcelonins creuen que la flota de taxis i VTC ha de créixer

El 95% dels entrevistats es queixen de falta de vehicles durant les setmanes de grans esdeveniments com el Mobile i el Primavera Sound.

Un 80% de barcelonins creuen que la flota de taxis i VTC ha de créixer

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cabify ha decidit entrar a la guerra del taxi. Però la seva estratègia és menys cridanera i més subtil que les marxes lentes que convoquen els taxistes. Primer van muntar una performance de maletes a l’estació de Sants per demanar una moratòria per als cotxes amb llicència VTC que operen a Catalunya. Ara presenten una enquesta que busca emetre un missatge molt clar: a Barcelona li falta oferta de transport en vehicles de fins a nou places. Segons aquest sondeig, fet a 800 persones de la ciutat i el seu entorn, el 80% dels entrevistats consideren que falten cotxes i VTC. O sigui –i és una de les tesis d’aquesta empresa–, que hi ha feina per a tothom i no fa falta barallar-se. Els taxistes, òbviament, ho veuen diferent.

La majoria de les preguntes busquen evidenciar que la capital catalana passa per un moment de seriosa carestia en matèria de taxis i VTC, models de negoci que l’enquesta fica en un mateix sac. Totes les preguntes, i no és un gest fútil, posen per davant el taxi. Exemple: "És difícil trobar un taxi/VTC a Barcelona per desplaçar-me". A aquesta afirmació hi va respondre afirmativament, en diferent grau, el 46%. Una altra: "Si hi hagués una oferta més gran de taxis i VTC, ¿estaria disposat a deixar el seu cotxe particular a casa per moure’s per la ciutat?". Un 78% diu que sí. També un 84% considera que "taxis i VTC" ajuden a descongestionar la ciutat.

¿Falten cotxes?

L’enquesta pregunta sobre el nivell de disponibilitat i els temps d’espera. El 78% dels entrevistats diuen que han acabat tirant la tovallola al no ser possible trobar un taxi o un VTC. La cosa arriba a cotes màximes al preguntar pels grans esdeveniments: un 95% assegura que durant el Primavera Sound o el Mobile World Congress falten vehicles.

Aquells dies el taxi queda alliberat (surten les 10.521 llicències i s’elimina el dia de festa que deixa a casa 2.100 credencials de dilluns a divendres) i el Govern, en el cas de la fira de mòbils, sol aprovar un decret que permet que VTC d’altres comunitats vinguin a fer l’agost a finals de febrer. Però sembla que, segons aquest sondeig encarregat per Cabify, amb això no n’hi ha prou per cobrir la demanda dels residents i treballadors a Barcelona.

Notícies relacionades

També es pregunta a aquests 800 usuaris de taxi i VTC quin hauria de ser el paper de l’Administració, i el 75% recepta a l’ajuntament i a la Generalitat facilitar una oferta més gran dels dos sectors, que en un futur pròxim estaran regulats per una mateixa llei que el Govern d’Esquerra ha deixat a mitges i que hauria de rematar-se en els pròxims mesos. De fet, el director de Transports i Mobilitat, Oriol Martori, explicava al maig que l’Institut Metropolità del Taxi (Imet) tindrà la potestat de decidir si amplia el nombre de llicències, tant de taxi com de VTC.

Quant al taxi, les úniques enquestes que fa aquestes setmanes es queden en l’àmbit del gremi i serveixen per decidir futures mobilitzacions. A la lluita contra les VTC s’ha unit una croada amb el preu de les assegurances. Denuncien que en els últims temps s’ha disparat fins a nivells inacceptables.