BCN viurà quatre grans talls de metro aquest estiu

TMB planeja afectacions a les línies L5, L4, L2 i L10 Nord per obres que haurien d’estar acabades abans de finals d’agost, en vigílies de la Copa Amèrica.

Copa América

Copa América / America's Cup

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El metro de Barcelona va més lleuger durant els mesos d’estiu. La demanda cau un 10% al juliol i més del 20% a l’agost, per això TMB aprofita aquestes setmanes per aprofundir en obres que exigeixen tallar línies de metro i que obliguen els viatgers a buscar alternatives de mobilitat. Aquest any es produiran quatre afectacions importants, a l’L5, l’L2, l’L4 i l’L10 Nord.

La part bona, que no es concentren en una sola zona i estan bastant repartides. La no tan bona, que desenes de milers de persones (el 10% del total del passatge estival, prop de 155.000 persones) veuran afectada la seva rutina. En total, s’invertiran 25 milions d’euros i aquest any els projectes no acabaran just abans de la tornada a l’escola. Acabaran en vigílies de la Copa Amèrica de vela, a finals d’agost. Les noves necessitats de la capital catalana. Però anem per parts.

L5: de Cornellà Centre a Collblanc.

Entre el 25 de juny i l’1 de setembre es produirà un tall a la línia 5 entre les estacions de Cornellà Centre (un dels extrems) i Collblanc. Durant aquests dos mesos hi ha prevista la renovació integral d’un tram de la via, que ha arribat al final de la seva vida útil. També s’instal·larà, a Cornellà Centre, una bretelle, un encreuament de vies que permet enllaçar dos traçats paral·lels en un espai molt reduït. Això facilitarà que l’L5 guanyi capacitat de transport (un tren més a partir de setembre, amb la idea de créixer així que arribin nous combois) i una freqüència de pas en hora punta per sota dels dos minuts i 29 segons.

És el tall que més afectació tindrà, ja que s’espera que entre 66.000 i 72.000 viatgers hagin de buscar alternativa per arribar a la seva destinació. TMB recomana (i fa el mateix amb la resta d’obres) optar per altres línies de metro, en aquest cas l’L1. L’empresa també posarà en funcionament dos línies de bus alternatiu per cobrir la part guillotinada. La primera (26 vehicles) anirà de cap a cap del tall i passarà per Just Oliveras, on es pot agafar l’L1 i les línies de Rodalies R4, R1 i R3. El segon (tres busos), per qüestions de mida del vehicle i tipus de carrers, anirà de Can Serra a Can Vidalet. També les línies del Trambaix poden assumir part del passatge.

L2: de Paral·lel a Sagrada Família.

Males notícies per als turistes, que ho tindran una mica més complicat per arribar al temple de Gaudí. L’L2 de metro quedarà tallada entre Paral·lel i Sagrada Família entre el 25 de juny i el 25 d’agost, just abans que comenci la Copa Amèrica de vela. En aquest cas, es treballarà en la substitució de les fixacions de via, cosa que permetrà reduir les vibracions.

Afectarà uns 60.000 viatgers. L’alternativa amb metro és extensa: línies L1, L3, L5 i L4 (totes aquestes ampliaran la seva capacitat entre un 6% i un 12%) en diferents punts coincidents del traçat de la línia 2 que es queda sense servei. També algunes línies d’autobús de TMB, com la D50, l’H16 o l’H12, es reforçaran per tapar el forat del metro en aquest tram entre el Poble-sec i el cor de l’Eixample.

L4: de La Pau a Selva de Mar.

La línia 4 també quedarà tallada en un dels seus extrems, de La Pau a Selva de Mar, entre el 27 de juliol i el 22 d’agost. TMB treballarà en millores d’accessibilitat que han de permetre la col·locació d’un ascensor a La Pau i en la renovació de la senyalització i instal·lació d’una bretelle que permeti també incrementar la capacitat del transport de l’L4 en el futur. Viatgers afectats: uns 33.000.

El metro torna a ser el millor salvavides per saltar aquest tall, especialment l’L2, que comparteix aturada a La Pau. TMB també proposarà un bus alternatiu que cobrirà tot el tram (i la resta de parades afectades) que queda sense servei. Es cobrirà amb nou vehicles i una freqüència de passada, en hora punta, de quatre minuts. També es pot optar pel Trambesòs i la línia de bus V31.

L10 Nord: de Gorg a La Salut.

Notícies relacionades

Malgrat ser una línia de metro molt jove (només 14 anys de vida), s’ha detectat un problema de vibracions molt concret a l’estació de Gorg, on a més es col·locarà una bretelle que permetrà enllaçar dues vies paral·leles en els dos sentits en un espai reduït. L’obra, entre el 5 i el 25 d’agost, afectarà unes 7.000 persones al dia.

A més d’un bus llançadora (dos vehicles) que passarà en hora punta cada sis minuts. Entre La Salut i La Sagrera, tota la resta de la línia, el servei serà parcial, ja que la configuració de vies no permet una anada i tornada estàndard en un sol comboi. Els viatgers hauran de baixar a Bon Pastor, en els dos sentits, per canviar de via i seguir en un altre tren, ja sigui en direcció a La Salut o La Sagrera.