Mobilitat ferroviària

"D’acord, sí, ¿però fins quan?"

La relació entre Renfe i Adif no és tan fluida i cordial com es podria esperar 

Montcada Bifurcació gira full després de l’avaria que va cremar la central que controla els senyals de les línies R3, R4 i R7 de Rodalies, però els viatgers adverteixen dels mals endèmics de la xarxa: «Si normalitat vol dir que tornem als retards, llavors sí, normalitat».

"D’acord, sí, ¿però fins quan?"
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les vies 1 i 3 de l’estació de Rodalies de Montcada Bifurcació van recuperar ahir la circulació habitual de trens després de 36 dies d’avaria. Els combois de l’R3 procedents del nord que només arribaven fins a Montcada Ripollet des de l’incendi del 12 de maig passat, ja poden baixar fins a la seva parada final, l’Hospitalet. També l’R7 torna a la vida, ja que en aquestes setmanes, l’R4, que ha recuperat la freqüència de pas habitual, arribava fins a Cerdanyola, i des d’allà, un bus seguia fins a la Universitat Autònoma de Barcelona. Les tres línies han recuperat la normalitat, però en l’ambient es respira una opinió coincident: "D’acord, torna a funcionar, ¿però fins quan?". I, de fet, això de normalitat també ho posen en qüestió: "Si normalitat vol dir que tornem als retards, que vagin plens o que un tren es queda aturat entre dues estacions, llavors sí, normalitat".

La recuperació del servei ve precedida d’uns dies de dubtes sobre si realment tot tornaria a ser com abans a partir d’ahir. És, de fet, l’enèsima demostració que la relació entre Renfe (operador ferroviari) i Adif (gestor de la infraestructura) no és tan fluida i cordial com es podria esperar. Adif va informar a mitjans de la setmana passada que les tres línies tornarien a normalitzar el servei diumenge (el mateix ministre Óscar Puente ho va compartir en el seu compte de Twitter), però després es va dir que no, que durant el cap de setmana es farien les proves sense passatge. No va ser fins a les set de la tarda del diumenge que Renfe va confirmar que, ara sí, dilluns era el dia bo perquè els passatgers de l’R3 poguessin viatjar fins a la capital catalana.

Projecte pendent

La realitat és que els trens de les tres línies tornen per fi a passar per Montcada Bifurcació, una parada que reclama a crits una reforma i que de fet té un projecte aprovat de 33,7 milions d’euros que l’haurien de reformar de dalt a baix. Els plafons no funcionen, no hi ha personal que atengui, només estan penjats els horaris de l’R4, com si no existissin l’R3 ni l’R7, les vies són plenes d’escombraries, l’estació no està senyalitzada si un arriba des de la C-17, l’aparcament és un aiguamoll i el pas subterrani, si es fa fosc, ha de fer por. Que el 90% dels trens que passen per aquí estiguin plens de grafitis acaba de crear una postal ferroviària certament peculiar.

L’Enrique, un jove infermer, arriba amb l’R3 disposat a agafar l’R4 per anar a Sabadell. No és un viatger habitual de Rodalies. "Ahir vaig mirar la millor combinació i vaig veure que el tren tornava a funcionar. Sempre és la meva última opció, però la meva parella s’emporta el cotxe cada dia i no em quedava més remei. Sempre puges una mica amb el dubte de com anirà la cosa". Des de Granollers-Canovelles arriba la Lluïsa amb un tren de l’R3, amb intenció de seguir el seu viatge amb l’R4. Viu a Lliçà d’Amunt i ahir al matí tenia hora a la Mútua de Terrassa. Amb cotxe no arriba a mitja hora de trajecte, però amb tren haurà trigat una mica més d’hora i mitja per recórrer poc més de 30 quilòmetres. "Sempre surts amb temps perquè alguna cosa et trobaràs, t’acostumes al retard. Però la Renfe és gratis i, mira, sacrifiques el temps".

Irene baixa d’un R3 des de la Garriga i es dirigeix a Manresa. Hi ha d’anar dues vegades a la setmana i l’últim mes ha hagut d’anar-hi amb cotxe. "Conduint trigo molt menys i em puc planificar millor, però el tren m’agrada perquè aprofito per llegir. Però cada dia és una sorpresa, no saps gaire bé com aniran les coses". ¿Però feliç que el tren torni a funcionar? "Sí, d’acord, ¿però fins quan?".

"Mala informació"

Notícies relacionades

Marc Janeras, portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, crida l’atenció sobre la "suposada tornada a la normalitat a l’R3", la línia que puja a Vic, Ripoll i Puigcerdà. "Els trens tornaven a circular, cert, però en hora punta portaven el retard de sempre, d’entre 10 i 20 minuts". També adverteix d’un tren que s’ha passat 10 minuts aturat a Montcada Ripollet, cosa que ha despistat molts viatgers, que han dubtat si aquesta continuava sent l’estació terminal per l’avaria o si realment, com els havien promès, podrien arribar a Barcelona sense haver de seguir en bus per carretera. Es queixa Janeras de "la mala informació" i de la "nul·la coordinació entre Renfe, Adif i la Generalitat" que fa que els interessos dels viatgers "sigui el menys important".

Daniel Pi, portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), és usuari habitual de l’R3. Ahir al matí va baixar a la capital catalana i admet que tot va anar bé. "Però em consta que el tren que anava darrere ja anava amb els 10 minuts habituals de retard". Espera que aquesta avaria, que es va produir a prop de Montcada Bifurcació però va afectar tota la xarxa de Rodalies, serveixi perquè Adif reflexioni sobre la resiliència del sistema, ja que no hauria de passar que un incendi en un punt molt concret ho posi tot potes enlaire".