Barcelona s’entusiasma amb la F1 al passeig de Gràcia

«És el ‘road show’ més espectacular que he vist», afirma l’expilot Marc Gené

«Soc un privilegiat per haver viscut això», diu Pepe Martí (Red Bull)

«¡Sí que es pot!», corejaven a Sainz els fans davant el GP de diumenge al Circuit

Més de 38.000 persones, segons la Guàrdia Urbana, van assistir a l’exhibició dels monoplaces al centre de la ciutat amb Sainz com a reclam 

Des del migdia centenars d’aficionats van fer cua per assegurar-se un lloc a primera fila

Barcelona s’entusiasma amb la F1 al passeig de Gràcia
5
Es llegeix en minuts
Begoña González

El 1951, Barcelona va acollir el primer Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1 al circuit de Pedralbes. La competició, anys més tard, es va traslladar a la muntanya de Montjuïc. Llavors, la capital catalana era referent indiscutible del motorsport, i ahir, 73 anys més tard, Barcelona va tornar a ser de nou el paradigma de la competició automobilística més gran del món acollint al seu emblemàtic passeig de Gràcia una espectacular desfilada de monoplaces davant més de 38.000 persones, segons estimacions de la Guàrdia Urbana.

El Ferrari de Carlos Sainz fa un gir, ahir a la tarda en un passeig de Gràcia convertit en circuit. | MANU MITRU /

En aquells primers anys de circuit urbà, els bòlids circulaven a tota velocitat per un traçat que discorria per l’avinguda de la Diagonal, avinguda d’Esplugues, avinguda de Pedralbes, passeig de Manuel Girona i carrer de Numància. Ahir, els nous i hipertecnològics monoplaces ho van fer simplement com a exhibició i en un espai molt més reduït, però acompanyat per un espectacular escenari amb alguns dels edificis modernistes més emblemàtics de la ciutat de fons.

Els aficionats més agosarats no van dubtar a pujar-se als llocs més elevats per poder seguir l’exhibició. /

Carlos Sainz, al volant del seu flamant Ferrari SF-90 de 1.000 cv del 2022, va ser el principal reclam d’un road show que va reunir desenes de pilots i personalitats de les fórmules 1, 2 i 3 i que va portar al cor de la ciutat l’emoció del Gran Premi que es disputarà aquest cap de setmana al Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló.

Abans de la desfilada, el pilot madrileny, que aquest cap de setmana tindrà la seva pròpia grada d’animació a vessar, es va acostar als aficionats i va firmar autògrafs entre crits d’alegria i aplaudiments. "¡Sí que es pot!", corejaven al seu pas. Poc abans, havia fet un parell de voltes de reconeixement en un Ferrari esportiu acompanyat de l’expilot Marc Gené.

600 metres d’anada i tornada

"La imatge és icònica. Carlos també s’ha quedat impressionat", va afirmar l’expilot poc després de fer la primera volta. "És el road show més espectacular que he vist mai i no ho dic perquè sigui Barcelona", va afegir. El recorregut, de 600 metres d’anada i tornada, va partir des dels boxs instal·lats a la ronda de la Universitat i va discórrer en sentit ascendent pel passeig de Gràcia. Durant la recta, per a delit dels espectadors, els pilots havien de realitzar la rotonda de Gran Via i una mini xicana instal·lada entre els carrers de Diputació i de Consell de Cent.

La bogeria per la fórmula 1 era tal que, des del migdia, centenars d’aficionats feien cua i passaven l’estona entre carmanyoles i entrepans per assegurar-se un bon lloc a primera fila per veure passar els seus ídols. L’ambient, purament festiu, s’anava intensificant amb el pas de les hores i els improvisats pícnics deixaven pas als comissaris, vestits amb els seus uniformes taronja butà, i al personal de l’organització per acabar de polir els últims detalls de la desfilada sota un sol abrasador. Ja no hi cabia una agulla i les parades d’autobús es convertien en llotges improvisades per als més valents.

Protesta a Balmes

Els carrers afectats estaven tallats feia ja hores, des del dia anterior, per permetre el desenvolupament de l’esdeveniment amb total seguretat i normalitat. Desenes de línies d’autobús es van veure obligades a modificar les seves rutes per segellar un passeig de Gràcia engalanat per rebre el majúscul xou. A aquests talls s’hi va afegir el del carrer de Balmes, on mig miler de manifestants va protestar convocats per més de 200 entitats veïnals i mediambientals. No van poder accedir a la zona per llegir un manifest, com tenien previst, pel cordó policial.

Carlos Sainz va córrer amb un model híbrid del 2022 davant el V-8 del 2012 amb el qual va fer l’exhibició Jack Doohan, el prometedor pilot emprovador d’Alpine i fill de Mick Doohan, l’històric pentacampió de 500cc de motociclisme. Els dos models, present i passat de la fórmula 1, van servir d’exemple pràctic per entendre l’evolució de l’automobilisme al món actual. "Cada vegada són cotxes més eficients, igualment potentíssims però menys sorollosos", explicava Gené per la megafonia.

El semàfor en vermell i un cel completament tapat van donar pas al primer dels bòlids, l’Aston Martin esportiu que conduïa l’expilot Pedro de la Rosa a manera de safety car. Poc importava que comencessin a caure les primeres gotes, de fang, perquè l’expectació seguia en alça. Les derrapades i el fum van donar pas a Mari Boya, el pilot de la Vall d’Aran de fórmula 3, que va ser l’encarregat d’inaugurar el xou amb el primer dels monoplaces. Al seu pas, van esclatar els crits d’alegria, gairebé més eixordadors que els motors, i la festa va quedar 100% declarada.

Pepe Martí, amb els colors de Red Bull, va ser el segon a circular amb el seu monoplaça de fórmula 2. I ho va fer amb el de veritat, ja que va fer l’exhibició amb el mateix que correrà el cap de setmana, i per això no va fer dònuts (una maniobra en què el cotxe gira sobre el seu eix) per evitar causar qualsevol inconveniència al motor. "He gestionat amb compte, que he d’utilitzar el cotxe aquest cap de setmana", va fer broma a EL PERIÓDICO. "Soc un privilegiat per haver pogut viure això. Ho recordaré tota la vida", va afegir emocionat.

El soroll d’una altra època

Notícies relacionades

Després d’ell, Jack Doohan va fer les delícies dels espectadors amb el soroll del seu Lotus del 2012 motor V8, pintat amb els colors d’Alpine, equip del qual és pilot reserva. "Ja no sonen així de bé", afirmaven amb nostàlgia els assistents més veterans.

Doohan deixava el terreny a punt per al principal reclam del xou al cor de la capital catalana. Sainz sabia que l’esperaven i es va entregar per complet al públic entre aplaudiments i crits d’alegria derrapant amb el seu monoplaça passeig a dalt, passeig avall.