Ferrocarrils goleja Adif en ‘park & ride’

El pla preveu habilitar 102 aparcaments dissuasoris, però per ara només l’operador català Ferrocarrils de la Generalitat ha començat a invertir per afavorir la intermodalitat dels que utilitzen el vehicle privat.

Ferrocarrils goleja Adif en ‘park & ride’
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern va presentar el desembre del 2022 un ambiciós pla urbanístic per permetre el desplegament d’un centenar de park & rides en estacions de tren i autobús, de manera que els viatgers puguin evitar llargs desplaçaments amb vehicle privat i els embussos, en el cas que el destí sigui Barcelona, gràcies al transport públic. De la llarga llista dels aparcaments dissuasoris previstos –un centenar, que generaran gairebé 15.000 places noves d’estacionament–, 41 conformen la primera llista de prioritaris i estan inclosos en el pla director d’infraestructures de la present dècada. En aquest any i mig se n’han acabat tres i tres més són a la safata de sortida. Un ritme potser poc ambiciós per a una empresa tan important. I una dada interessant: tots formen part de la xarxa de Ferrocarrils (FGC).

El pla del Departament de Territori inclou 81 municipis de la regió metropolitana de Barcelona i 102 estacions, 20 de les quals tindran instal·lació de nova construcció i 82 muscularan la que ja tenen. D’aquesta manera, una vegada estigui tot desplegat, l’entorn de la ciutat tindrà un total de 127 estacions amb park & ride. El que va fer el Govern fa un any i mig és aprovar una modificació urbanística que faciliti que els operadors puguin tirar endavant els projectes. És a dir, els aplanava el camí, però no els finançava.

¿Qui paga la festa?

En el cas d’Adif (Rodalies) i FGC quedava ben clar que eren aquestes empreses públiques les que havien de sufragar les seves instal·lacions. Només en el cas de les estacions de bus s’obria la possibilitat d’haver-hi ajudes per part del Govern. En tots els casos es podia optar als fons Next Generation, destinats a promoure la mobilitat sostenible.

En aquest any i mig s’han acabat els aparcaments de Terrassa Nacions Unides, Sabadell Nord i Martorell Central, que es va estrenar aquest divendres amb un total de 333 places. Tots tres formen part de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, però el de Martorell coincideix amb una parada de Rodalies que acull les línies R4 i R8.

Segons assenyalen fonts de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), hi ha tres park & rides més planificats a curt termini: Quatre Camins (Sant Vicenç dels Horts), Volpelleres (Sant Cugat) i Hospital General (Sant Cugat). Curiosament, tots estan al costat de les estacions de Ferrocarrils, l’operador públic sota el paraigua del Govern que també opera els tres aparcaments que ja estan acabats a Martorell, a Sabadell i a Terrassa Nord.

És veritat que 6 aparcaments d’una llista total de 102 no és una estadística suficient per treure’n grans conclusions. Però vistos els projectes executats i planificats, el que sí que és indiscutible és que Adif no apareix enlloc. Podria ser per deixadesa. Podria ser també perquè en aquests moments ja en té prou el gestor de la infraestructura de Rodalies amb mantenir i intentar modernitzar la xarxa ferroviària. O podria ser perquè tot està a l’expectativa de la negociació oberta entre la Generalitat i el Govern de Pedro Sánchez pel traspàs total de les competències de Rodalies, que inclou tant l’operador (se’n crearà un de nou, mixt) com el control de la infraestructura (vies, catenàries i estacions), que tard o d’hora hauria de passar d’Adif a Ifercat, l’empresa pública catalana que ja gestiona la L9 del metro de Barcelona.

Bitllets gratuïts

Per contra, també es podria defensar que Renfe encara manté els bitllets gratuïts per als viatgers recurrents i que d’aquesta manera ja està promocionant l’ús del transport públic. Aquesta mesura, no obstant, podria tenir els dies –o mesos– comptats. O així ho va avançar al desembre el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, quan va dir que la bonificació desapareixerà "en un horitzó no gaire llunyà".

Notícies relacionades

De la llista de 41 projectes prioritaris per a aquesta dècada, el 51,2% (un total de 21) estan al costat d’estacions de ferrocarril de Rodalies. Entre d’altres, les de Castellbisbal, el Papiol, Vilanova i la Geltrú, Sant Celoni, Viladecans i Montgat Nord. 10 més formen part de la xarxa de FGC (Sant Joan, les Fonts, Igualada...) i 10 més estan previstos al costat de terminals de bus, com les de Vallirana, Cervelló, Lliçà i Premià de Dalt.

Els 102 aparcaments intermodals es distribuiran de la següent manera: 10 en estacions de bus, 28 en parades de FGC i 64 en baixadors de Rodalies. Però això, de moment, és una declaració d’intencions. I per ara se n’han acabat només tres, una xifra que no arriba al 3% del total.