La perillosa odissea d’arribar al col·le
Desenes de famílies utilitzen una via de doble sentit, amb angles morts i punts sense vorera per accedir a diversos centres educatius del barri de Sant Andreu de Barcelona.

El carrer de Parellada del barri de Sant Andreu de Barcelona s’ha convertit en els últims anys en un "infern" per a les famílies que el creuen tots els matins. Aquesta estreta via del nucli antic, no pacificada i de doble sentit, es transforma en una zona de risc durant l’hora punta, a les 9.00 hores, quan els infants es dirigeixen a l’Escola FEDAC, ubicada en l’encreuament amb el carrer de Peronella. També utilitzen aquest camí les famílies d’altres centres educatius situats al voltant de l’antiga fàbrica Fabra i Coats, com l’escola infantil municipal La Filadora.
El trànsit és visiblement intens a primera hora del matí i crida l’atenció l’absència de voreres en un tram del petit carrer de Parellada. Hi havia un petit tram per als vianants, però va desaparèixer fa dos mesos arran de l’ensorrament d’un edifici a la cantonada amb Sant Narcís. En aquest punt els pares, mares i menors han de baixar a la calçada. "És l’única opció que tenim ara i és un perill, perquè hi ha un angle mort i no sabem si just llavors passarà un dels molts cotxes o camions que transiten per la zona", lamenta Enric Font, un dels pares preocupats per la situació. "Ja ni pots ensenyar els teus fills a caminar per la vorera, perquè no n’hi ha", ironitza.
EL PERIÓDICO va poder constatar in situ les dificultats de pas en el camí de les famílies de l’Escola FEDAC l’última setmana de curs. La senyalització i els semàfors existents són insuficients a la pràctica. A les 8.55 hores hi ha cotxes circulant arran de la minúscula vorera de la porta principal de l’escola, que empalma amb la plataforma única de Peronella, on la vorera l’asfalt estan a la mateixa altura. L’aglomeració de vianants entra en conflicte amb el trànsit. Un cotxe inadvertit pels vianants s’obre pas entre els nens mentre uns pares els criden perquè s’apartin. Fins i tot aquesta redactora va estar a punt de ser atropellada.
"Vam parlar amb l’ajuntament i van pintar un senyal groc al terra amb la paraula escola, però no ha servit de gaire", comenta Font, al presenciar aquesta escena. Els dos últims anys ha intercanviat correus electrònics amb escola i districte a la recerca d’una solució més efectiva, que no arriba. Li sorprèn la quantitat de vehicles que utilitzen aquesta ruta a aquella hora, des de cotxes particulars fins a usuaris d’un taller de cotxes veí o furgonetes. Almenys, celebra, ara el camió de les escombraries municipals evita l’hora punta escolar.
Anar amb 50 ulls
Miriam Cases, una altra mare descontenta, no té clar d’on surten tants cotxes. Explica que al matí ha d’anar "amb 50 ulls perquè és perillós" i assegura que "els conductors no veuen els nens" per la seva reduïda altura. Reivindica que aquest problema "no l’han d’arreglar les famílies", que de fet ja van liderar una iniciativa el 2022.
Una de les participants de la mobilització és Zulema Latasa de Araníbar, membre de l’AFA, que comenta que, durant un curs sencer, alguns pares van estar col·locant tanques durant les hores punta per protegir els infants. La Guàrdia Urbana va reforçar l’acció amb unes setmanes de controls a la porta.
"Teníem permès col·locar les tanques 10 minuts abans que els nens entressin a l’escola i les havíem de treure 10 minuts després", explica Latasa, posant èmfasi que aquesta responsabilitat no permetia als progenitors arribar puntuals a les seves feines. Al finalitzar el curs, els impulsors van aparcar sine die la iniciativa per falta de voluntaris i crítiques veïnals al tragí de tanques.
El consistori obre la porta a poder fer noves actuacions. "Fa un parell d’anys, el districte va fer una actuació en relació amb la demanda de l’escola i les famílies senyalitzant la zona escolar", assenyalen fonts municipals. "El districte de Sant Andreu ja s’ha posat en contacte amb l’escola per treballar conjuntament i concretar noves accions de cara al curs vinent", afegeixen.
A les 9.10 hores la majoria de nens ja han entrat a l’escola i la tensió disminueix i hi ha menys trànsit. La sortida de l’escola a la tarda també intranquil·litza les famílies, tot i que al ser més esglaonada hi ha menys risc. "No entenc per què l’ajuntament no col·loca una pilona o un semàfor que permeti tallar el carrer durant uns minuts, com es produeix al carrer del Clot. El que sigui, però que facin alguna cosa abans que passi un accident", apunta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Metro de Barcelona Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Setmana Santa Els Bombers encadenen 13 rescats a la muntanya en poc més de 24 hores