Recurs municipal a la sentència contra la reforma de Via Laietana

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, avala les obres fetes perquè amplien l’espai per als vianants sense sacrificar la mobilitat, però es distancia de la política urbanística d’Ada Colau.

Recurs municipal a la sentència contra la reforma de Via Laietana
2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

L’Ajuntament de Barcelona presentarà recurs contra la sentència judicial que anul·la la reforma del primer tram de la Via Laietana per un defecte de tramitació. La primera tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, va valorar ahir el revés judicial i va anunciar que no revertirà les obres, poques hores després de conèixer-se la decisió del jutjat Contenciós Administratiu número 14 de Barcelona. "No anirem cap enrere", va advertir la socialista.

El consistori manté així la mateixa estratègia de recurs i espera que ha seguit amb la conversió en zona de vianants de Consell de Cent i la resta d’eixos verds de l’Eixample, que acumulen tres sentències desfavorables. No obstant, Bonet va marcar distàncies amb la política urbanística dels Comuns d’Ada Colau i va advocar per reformes sorgides "del diàleg i el consens", per desincentivar la judicialització.

"Defensem aquest model de transformació de Via Laietana com també hem defensat la pacificació a Consell de Cent. Defensem la legalitat i la bona feina dels equips tècnics de l’ajuntament", va insistir. En aquest sentit, va recordar que les reformes de grans artèries per reduir el trànsit es fan des de fa anys amb el mateix procediment administratiu, és a dir, sense haver de modificar cada vegada el Pla General Metropolità, com demanen les últimes sentències.

Quant a la Via Laietana, Bonet avala el projecte en marxa perquè amplia l’espai per a vianants sense sacrificar la mobilitat en transport públic, en vehicle privat o amb bicicleta, segons ella. "És un model de transformació que dibuixa la Barcelona que volem, una Barcelona més verda i amb més mobilitat sostenible", va reblar.

El partit més gran de l’oposició, TriasxBCN, va exigir "responsabilitats" al govern del PSC davant "una sentència més" contra les pacificacions impulsades els últims dos mandats. "No pot ser que els barcelonins continuem pagant amb els nostres impostos coses mal fetes", va criticar el regidor portaveu Jordi Martí, en roda de premsa junt amb la portaveu adjunta, Neus Munté. Junts considera que les decisions judicials són "una esmena a la totalitat de les polítiques urbanístiques dels governs Collboni-Colau i Colau-Collboni", perquè tot i que no siguin fermes són "molt contundents".

Concessionaris

El partit de Xavier Trias va carregar també contra la valoració de Laia Bonet, que veu pròpia "d’un govern arrogant, que no reconeix la realitat ni els errors". Així mateix, recorda que Junts va votar en contra del projecte d’obres i va presentar al·legacions el gener del 2022, precisament per la tramitació del projecte.

Notícies relacionades

A diferència de les sentències contra la superilla de l’Eixample, que són fruit de demandes de la patronal de comerciants Barcelona Oberta, les obres de Via Laietana les va portar a tribunals la Cambra de Concessionaris d’Infraestructures, Equipaments i Serveis Públics. De fet, l’associació de comerciants de l’artèria de Ciutat Vella havia reivindicat durant anys una remodelació que rellancés l’economia de la zona.

Les obres ja van per la segona fase, que va començar al setembre i tenen una durada prevista de 21 mesos, fins al juny del 2025. La intervenció se centra ara en el tram inferior, des de la plaça d’Antoni Maura fins a les places d’Idrissa Diallo i Correus. Tot i que són només 600 metres en línia recta, és especialment llarga per la gran complexitat del subsol, pel qual discorren diverses infraestructures centenàries.