TRÀNSIT i TRANSPORT PÚBLIC

Un estiu d’obres a Barcelona

La pavimentació del període estival sumarà un total de 100.000 m2 de sòl a la ciutat

Els treballs del consistori tindran un cost total de 29 milions d’euros

Més de mig centenar d’intervencions en carrers i transport públic complicaran els desplaçaments de veïns, treballadors i visitants fins al setembre. A les 49 obres per millorar espais públics o infraestructures de transport s’afegiran set pavimentacions de gran envergadura.

Un estiu d’obres a Barcelona
4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Arriba un altre estiu d’obres a Barcelona, amb afectacions a la mobilitat. Més de mig centenar d’intervencions en carrers i transport públic complicaran els desplaçaments de veïns, treballadors i visitants fins al setembre. L’ajuntament va desgranar ahir les més destacades, entre les quals sobresurten la plaça Espanya i el parc Joan Miró per les obres de FGC. També la Diagonal per partida triple, la Rambla, el tram inferior de Via Laietana i l’eix Sants-Creu Coberta.

Barcelona té permanentment unes 200 obres en marxa i concentra les actuacions de més calat al juliol i l’agost. Tot i que els estius a la gran ciutat ja no són el desert que van ser, les estadístiques d’activitat encara reflecteixen un cert èxode vacacional. Aquest 2024 hi haurà fins a 49 obres estivals en espais públics o infraestructures de transport i set pavimentacions, que sumen gairebé 100.000 m2 de sòl.

"Posar la ciutat al dia"

"L’estiu és sinònim d’obres perquè som molt conscients de l’impacte que tenen en els veïns, moltes poden ser molestes però són indispensables per posar la ciutat al dia", va valorar ahir la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, acompanyada de la cap d’obres municipal, Laia Pujol, i l’enginyer en cap, Oriol Altisench.

"Les obres d’avui són la ciutat de demà", va argumentar. "L’L8 genera una important afectació i l’entorn de plaça Espanya serà el lloc amb més pressió", va vaticinar Bonet, que també va emfatitzar "la pèrdua d’un carril per sentit a la Ronda de Dalt" durant dos estius seguits. Només el consistori, va xifrar, invertirà 29 milions en els treballs d’aquest estiu, als quals cal sumar els que destina la Generalitat a millores en vuit infraestructures del transport.

Les més esperades i voluminoses són l’inici –precisament ahir– de la segona fase de la cobertura de la Ronda de Dalt a l’altura de la Vall d’Hebron, els últims preparatius i proves de circulació a la Diagonal per a l’estrena a la tardor del tramvia entre Glòries i Verdaguer i la gran reforma de la Rambla, que acaba d’arrencar la transformació del tram central i acabarà la primera fase a Colom el 15 de juliol. Menció especial per a l’asfaltatge nocturn de la plaça Portal de la Pau i l’avinguda Drassanes del 30 de juny al 3 de juliol com a colofó.

També hi haurà un petit tall de l’avinguda de Roma en sentit Llobregat de l’1 al 26 de juliol, amb desviació de trànsit pels carrers Nicaragua i Provença, necessari per poder traslladar el vial que envolta l’Estació de Sants del costat muntanya al costat mar. Obrirà, si no hi ha contratemps, el 29 de juliol. D’altra banda, prossegueixen les macroreformes de les Glòries –amb focus ara a l’intercanviador davant el DHub i la rambla verda sobre el túnel– i de la Via Laietana, que a finals d’estiu alliberarà les places de Correus i d’Idrissa Diallo.

Els pòrtics de Calatrava

Altres de remarcables són la pacificació de la ronda Sant Antoni i reurbanitzacions a la baixada de la Glòria i l’avinguda de Vallcarca, el sector Colorantes de Sant Andreu, la plaça del Canòdrom i els carrers Rogent, Almogàvers, Via Bàrcino, Cardenal Tedeschini, Elkano, Europa i Bordeus. La sortida per la Diagonal (B-23) incorporarà un carril bus a la mitjana i ampliarà el lateral al costat del parc Cervantes. Per facilitar les obres s’estrenyeran de 3,5 a 3 metres d’amplada els quatre carrils existents en el tram que va del carrer Torre Melina fins a la frontera de Barcelona i Esplugues.

De passada es retiraran els pòrtics dissenyats per Santiago Calatrava que indicaven carrils reversibles, cosa que requerirà talls de trànsit nocturns. Aquests elements han quedat "obsolets", segons el consistori, que en els últims anys no els ha utilitzat i si volgués mantenir-los hauria de costejar la seva renovació.

No s’han d’oblidar, per descomptat, les intervencions previstes al metro i als FGC. No són obres municipals, però tenen un indubtable impacte en la capital i la primera corona, per la qual cosa el consistori les inclou sempre en el recompte estival. Les línies de metro L2, L4, L5 i 10N viuen talls parcials, que en el cas de les línies lila i blava ja han començat. Al setembre tota la xarxa tornarà a funcionar a plena capacitat.

L’extensió de l’L8 per enllaçar les línies del Vallès i el Llobregat avançarà notablement amb una bateria d’obres a la plaça Espanya –per exemple la rotonda es reduirà a només tres carrils una setmana d’agost–, la Gran Via, el carrer Urgell, Francesc Macià i Gal·la Placídia.

La millora de l’asfalt afectarà artèries com el carrer de Sants i Creu Coberta entre avinguda Madrid i plaça Espanya (10-11 d’agost), l’avinguda Diagonal entre Gregorio Marañón i Francesc Macià (12-23 d’agost), Torrent de l’Olla de Sant Salvador a Travessera de Gràcia (juliol) o la Via Favència entre Fenals i ronda Guinardó (15-31 de juliol).

Notícies relacionades

Són menys pavimentacions que altres anys en nombre total, però de més dimensió, amb la qual cosa serà un dels estius que més superfície de calçada s’actualitzarà. Més del doble que el 2023 i la xifra més gran des de l’any 2017, quan es van reasfaltar les rondes.

Finalment, el paquet estival inclou una allau de petites millores en canonades, cablejat, xarxes de sanejament, sistemes freàtics i altres infraestructures subterrànies, que esquitxaran tota la ciutat. Per exemple, hi haurà rases oberts a les avingudes Tarradellas i Pedralbes i als carrers Vila i Vilà, Ganduxer, Rosselló, Bogatell i Escultors Claperós.