El nou bus nàutic revoluciona la mobilitat al port de BCN
Dos catamarans zero emissions operats per la multinacional Alsa connecten el moll de Drassanes, al costat de l’estàtua de Colom, i el moll de Llevant, on es troba l’hotel Vela.
El Port de Barcelona estrena avui el bus nàutic, un transport ecològic a bord de dos catamarans elèctrics que està cridat a revolucionar la mobilitat de tota la zona. L’estrena s’ha fet coincidir amb la celebració de la Copa Amèrica de vela, que arrenca a finals d’agost, però la seva permanència al Port Vell canviarà la manera de desplaçar-se entre les dues puntes, que ara estan mal connectades. Només el temps dirà si és una atracció turística o si la ciutadania barcelonina se’l fa seu.
Les autoritats i responsables del servei, amb l’alcalde Jaume Collboni al capdavant, van fer el viatge inaugural ahir entre el moll de Drassanes, a peu de l’estàtua de Colom, i el de Llevant, al costat de l’hotel Vela. La multinacional de mobilitat Alsa va guanyar el concurs, culminat en un temps rècord, tal com va explicar el director del Port Vell, David Pino. Feia més de 15 anys que es parlava de crear un servei d’aquest tipus i, una vegada més, la competició esportiva i tecnològica de l’estiu ha sigut l’espoleta que ho ha aconseguit.
Èxit a mitjà termini
Un total de 25 milions de persones passen cada any pel port barceloní, afirma el seu president, Lluís Salvadó. "Volem agrair l’aposta de l’empresa: ens fiquem en un mercat complex tot i que la intuïció i els estudis econòmics ens diuen que a mitjà termini tindrà èxit", va confiar ahir. Tant Salvadó com Collboni han posat l’accent en el fet que el bus nàutic servirà a les 3.400 persones que treballen a la Nova Bocana, entre ells els 1.100 de la firma de reparació de iots MB92 i els 500 de Norrsken.
"A Barcelona som de mar i en les pròximes setmanes seguiran les inauguracions i anuncis que tenen a veure amb la reconnexió de la ciutat amb el mar que suposa gairebé 300 milions d’inversió municipal en projectes", va assegurar l’alcalde, que se sumen als 120 de col·laboració publicoprivada de la vintena d’actuacions accelerades en el Port Vell per la Copa Amèrica en els últims mesos.
Dos catamarans, l’Ecocat Dos i l’Ecocat Tres de la companyia, que va guanyar la licitació competint amb dos aspirants més, faran el recorregut. Les dues embarcacions generen zero emissions, ja que són 100% elèctriques i funcionaran amb energia solar i connexió elèctrica. A més, les plaques solars que porten aportaran el 40% del seu consum.
Durant un mínim de 12 hores al dia, amb freqüències d’entre 15 i 30 minuts, els catamarans uniran dos extrems que ara mateix s’havien de recórrer en vehicle privat, en transport públic o a peu (35 minuts entre els dos punts). De moment funcionarà de 7.00 a 19.00 hores, va explicar el responsable d’Alsa a Catalunya, Pere Calvet. El recorregut durarà uns 10 minuts, tot i que el viatge inaugural d’ahir va durar una mica més. El bitllet senzill costarà 1,9 euros ("menys que l’autobús", va remarcar Pino) i hi haurà la possibilitat de comprar bitllet d’anada i tornada (per 2,85 euros), abonaments de 10 viatges, per a 2 i 30 dies (per 40 euros), i descomptes per a nens, joves i persones grans.
Estalvi d’emissions
Segons l’autoritat portuària, l’ús d’embarcacions zero emissions permetrà estalviar 180 tones anuals de CO2, alhora que suposa una alternativa ràpida i atractiva al transport terrestre que contribuirà a descongestionar el trànsit rodat pels passejos de Colom i Joan de Borbó, "una cosa que agrairan els veïns", va destacar Collboni.
Notícies relacionadesEl bus nàutic compta amb una parada al moll de Drassanes i una altra en el de Llevant, on s’ubica la nova estació marítima que ocupen els antics tinglados, rehabilitats recentment. Aquest és el més petit dels quatre al costat del pantalà on es desembarca i dins té cinc casetes de fusta com a decoració. L’estació marítima està equipada a més amb servei de restauració, que porta l’empresa de menjar saludable Honest Greens.
L’Ecocat Dos té una eslora d’11,90 metres i una capacitat per a 56 passatgers, i l’Ecocat Tres té una eslora de 14,70 i hi caben 84 passatgers. El primer està equipat amb dos motors de 20 kW i el segon amb dos de 50 kW. Els dos models, dissenyats per Naval Architecture Marine Engineering i construïts per la drassana càntabra Metaltec Naval, tenen una velocitat de creuer de cinc nusos i una autonomia de vuit hores de servei ininterromput. No obstant, la velocitat màxima a què poden arribar dins del port és de tres nusos. El més petit, que fins ara donava servei a Santander, està pintat per l’artista Okura i es quedarà a Barcelona fins que se’n construeixi un altre com el gran, en un any aproximadament.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Flick no es veu estant deu anys al Barça com Guardiola al City
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"
- Vendre’s per 1,5 milions