Els hotels impulsen l’especialització gastronòmica i cultural com a reclam

Una dotzena d’establiments de BCN ja llueixen la distinció de ‘gastrohotel’, que vol generar prestigi i fer visible la seva oferta singular. El reconeixement no només està destinat a elevar el llistó turístic, sinó també a atraure els ciutadans.

Turistes amb maletes pel centre de Barcelona, el juny passat. | ZOWY VOETEN

Turistes amb maletes pel centre de Barcelona, el juny passat. | ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Fa uns anys els hotelers de Barcelona van voler posar en valor l’element monumental i històric que caracteritzava una part de l’allotjament de la ciutat. Van promoure la denominació Monument Hotels –que en sumen 22– com un reclam en si mateix i una marca de qualitat i van impulsar rutes de visita gratuïta que s’han anat repetint amb gran èxit de participació popular. Ara, la gastronomia i la cultura marcaran les noves distincions que tindran els establiments que compleixin una sèrie de requisits que els fan atractius no només per elevar el llistó turístic sinó també per atraure els barcelonins. Una dotzena d’establiments han debutat ja amb aquest reconeixement, que vol generar prestigi i fer visible la seva oferta singular.

El Gremi d’Hotels de Barcelona va presentar ahir la iniciativa amb una taula rodona, aprofundint en el que suposa "dimensionar la imatge gastronòmica de la ciutat", treure pit pels seus xefs destacats o comptar amb tantes obres d’art o activitats multiculturals com per merèixer una incursió, s’allotgin en aquests o no. El president de la patronal, Jordi Clos, va recordar els temps en què les terrasses es van impulsar i els residents locals les van conquerir, com a primer pas que ara consoliden amb més accions d’obertura.

Buscar la diferència

El regidor de Cultura i Indústries Creatives, Xavier Marcé, va destacar que afegir contingut als hotels "modifica la relació amb els visitants" i permet jugar dues cartes alhora. Per al director de l’Agència Catalana de Turisme, Narcís Ferrer, "l’important és diferenciar-se i segmentar per buscar la demanda que vols" en lloc de ser una "marca blanca" hotelera. I ho veu com un bon trampolí de cara al 2025, quan Catalunya serà Regió Mundial de la Gastronomia.

Amb la nova iniciativa, els allotjaments que seran considerats gastrohotel i distingits amb aquest segell se’ls destaca per haver donat protagonisme a les seves cuines i haver creat propostes de qualitat accessibles per a la ciutadania.

Els hotels que poden optar a aquesta especialització han de complir aquests filtres: que la gastronomia formi part de la seva estratègia i personalitat dins del model de negoci; utilitzar productes de proximitat i amb denominacions d’origen protegides catalanes, així com vins catalans; fomentar un proposta gastronòmica singular amb un espai amb identitat independent a la de l’hotel; tenir una trajectòria destacable; oferir un servei de restauració obert a clients allotjats i no allotjats; tenir servei de dinar i sopar; que les instal·lacions hagin sigut renovades en els últims vuit anys; una aposta sostenible per evitar el desaprofitament alimentari i estar associat al gremi.

Les condicions

De moment, ja han aconseguit aquesta especialització vuit hotels de la ciutat, als quals es poden afegir tots aquells que ho desitgin i compleixin les condicions. Els distingits són Alexandra Barcelona Hotel Curio Collection by Hilton, a Mallorca, 251; també el Claris Hotel & Spa, que compta amb la terrassa del Claris de gastronomia mediterrània i el prestigiós japonès Os-Kuro.

En el cas d’Ohla Eixample, a Còrsega, 289-291, la faceta culinària brilla amb l’estrellat restaurant Xerta Barcelona, que es complementa amb el japonès d’autor Kintsugi. A prop, el Monument Hotel de passeig de Gràcia, 75, suma estrelles Michelin entre Lasarte i Oria, dirigits per Martín Berasategui, i es completa amb una cocteleria i brunch a la seva terrassa. A Ohla Barcelona, a la Via Laietana, destaquen el Caelis, impulsat per Romain Fornell, el seu espai de tapes Plassohla i el Rooftop de platets i còctels. A Kimpton Vividora Hotel han aconseguit consagrar Casa Vivi com un concepte gastronòmic al Gòtic.

Turisme i estiu. Previsió del gremi hoteler

BCN espera una ocupació del 87%, sense rècords però amb més despesa

Barcelona viurà un estiu més d’efervescència turística, però el Gremi d’Hotels de Barcelona posa en dubte que sigui una temporada de rècords. El president de la patronal, Jordi Clos, va estimar ahir una ocupació estival entorn del 87%, que podria arribar al 89%, a la capital catalana, i considera "estable" respecte a l’any passat. No obstant, aquests viatgers pagaran més que fa un any, cosa que pot suposar un cert filtre a la tipologia de viatgers. El líder dels hotelers va treure ferro a les mobilitzacions turismofòbiques del cap de setmana passat, considerant-les minoritàries i molt menys importants que les sorgides fa una dècada o les que s’estan donant en altres llocs.

Notícies relacionades

Els hotelers no poden parlar de futurs preus per a la temporada estival per no vulnerar la normativa de la Comissió Nacional del Mercat de la Competència. Però sí que poden referir-se a dades ja passades, i en aquest sentit va admetre que fins al moment les tarifes per habitació han estat uns 23 o 24 euros per sobre del 2023, de manera que aquesta tendència podria mantenir-se. Aquest increment, que també es va produir l’any passat, va portar a parlar d’un turisme de més qualitat. Clos va emfatitzar, no obstant, que la capital catalana continua amb preus "per sota" de la majoria de destinacions que estan en el top 10 europeu.

Els allotjaments turístics de la ciutat han viscut una primavera excepcional, amb molts moments de plens. No obstant, tot i que la mitjana d’ocupació serà molt alta a l’estiu, l’agost és més dispar segons les ubicacions. En general les xifres cauen perquè aquell mes les destinacions urbanes perden força davant les de sol i platja. Així que al passeig de Gràcia, per exemple i segons diverses fonts consultades, tindran una afluència inferior a la dels últims mesos. El president dels hotelers, que també ho és ara de Turisme de Barcelona, va remarcar que l’objectiu de la ciutat "no és tenir més visitants sinó de més qualitat", per la qual cosa cal "incentivar que vingui gent per coses concretes i no de manera oberta".