URBANISME

BCN pacificarà un carrer clau del nucli antic de Sant Andreu

L’inici de les obres es preveu el 2026 i la inversió és de 2,7 milions d’euros

L’ajuntament consolidarà el 2026 la restricció col·lateral de trànsit que va generar la reforma del mercat municipal fa set anys al carrer de Sant Adrià, entre Segre i Gran de Sant Andreu.

BCN pacificarà un carrer clau del nucli antic de Sant Andreu
3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El nucli antic i industrial de Sant Andreu avançarà cap a una pacificació més ambiciosa amb la reforma el 2026 del popular carrer de Sant Adrià, entre Segre i Gran de Sant Andreu. El trànsit bidireccional d’aquesta via separava el recinte de la Fabra i Coats i la veïna plaça de Can Fabra. Fins que la instal·lació del mercat provisional del barri el 2017 va obligar a restringir la circulació. La carpa es va desmuntar el juny de l’any passat, però els cotxes no han tornat: el tall temporal va despertar la reivindicació d’una intervenció permanent que unifiqui el nucli fabril en lloc de dividir-lo.

L’ajuntament finalment ha recollit el guant i ultima l’avantprojecte de reforma, sense preàmbuls d’urbanisme tàctic. Portaveus del districte de Sant Andreu avancen que l’inici d’obres se situaria en el primer trimestre del 2026 i la inversió prevista és de 2,7 milions d’euros. La reforma consisteix a implantar plataforma única –calçada i voreres al mateix nivell– en aquest tram de Sant Adrià i en el transversal Otger. El trànsit general quedarà prohibit i només podran circular, a molt baixa velocitat, els vehicles de residents d’Otger, d’emergències i de mercaderies. Aquests últims, en horaris que evitin les hores d’entrada i sortida escolars per minimitzar conflictes com els dels carrers de Parellada i Peronella.

L’escassa circulació que quedi a Sant Adrià serà només en sentit descendent i únicament els 40 metres que van de la porta de la Fabra i Coats fins a Segre seran de pujada i baixada –com ara– per resoldre la logística dels equipaments que acull el recinte industrial. La proposta d’urbanització preveu vegetació i mobiliari urbà escampats per tot el carrer per forçar els conductors a anar a poc a poc. Tot i que no serà una conversió en zona de vianants total, evitarà un mal crucial: reobrir Sant Adrià amenaçava de saturar el nucli antic i molt especialment la recent remodelació de Gran de Sant Andreu.

El districte argumenta que els seus estudis de mobilitat advertien d’una injecció d’"un gran nombre de vehicles que pujarien des del carrer de Segre i es distribuirien per diversos carrers, com el carrer Gran de Sant Andreu, Ruben Darío, Irlanda i l’avinguda Meridiana" sense reduir "substancialment" el trànsit d’altres vies d’entrada. Per això, aposta finalment per "una nova mobilitat dirigida a prioritzar el vianant i a garantir els accessos a veïns i serveis". I estudia incloure al mateix lot un trasllat dels contenidors i retocs a l’assolellada plaça de Can Fabra perquè tingui una mica d’ombra.

L’avantprojecte de l’obra, finançat a través de pressupostos participatius, parteix de les peticions de la plataforma veïnal Àgora. El consistori va presentar les línies mestres de la seva proposta al maig. El pas vinent serà redactar el projecte executiu. "Amb aquesta actuació donem resposta a una de les demandes del veïnat i entitats del barri, fent un espai més confortable i segur", defensa la regidora de Sant Andreu, Marta Villanueva. Pacificar, afegeix, "millorarà el benestar de les persones, tenint en compte noves necessitats com són la incorporació d’espais d’ombra i de trobada".

El teixit associatiu celebra que la seva reivindicació hagi prosperat i veu aquesta obra com un primer pas cap a altres de més abast a mitjà i llarg termini. "La nostra proposta de màxims era vetar el trànsit rodat a partir de la porta de la Fabra i Coats però en les reunions realitzades amb tècnics municipals i més veïns del barri hem vist més convenient l’actual proposta", exposa Àlex Labad, membre de la plataforma Àgora i vicepresident de l’AV Sant Andreu de Palomar.

Notícies relacionades

Segona fase

El col·lectiu no renuncia a la segona fase que van plantejar: reurbanitzar els carrers de Rubén Darío i Riera de Sant Andreu per pacificar-los i convertir la segona en un eix verd de la Meridiana fins a Segre. I se sumen a més a la proposta de la FAVB per convertir la resta del carrer de Sant Adrià, que creua el Bon Pastor i arriba al riu Besòs, en una vida més "amable, verda i vivible".

Temes:

Irlanda