TMB posa en circulació una nova fornada d’autobusos d’hidrogen

L’empresa incorporarà abans de final d’any 38 vehicles més amb aquesta tecnologia, més cars però més assequibles a llarg termini, que seran assignats a la línia V19.

TMB posa en circulació una nova fornada d’autobusos d’hidrogen
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Han vingut amb taxi des del carrer de Galileu. Els va avisar la seva filla diumenge: "Papa, demà presenten el nou autobús d’hidrogen de TMB a les Torres Venecianes". El Luis i la Joana, tots dos de 90 anys, s’han aixecat aviat. S’han empolainat i han esmorzat. I cap a les onze han pujat al cotxe que els ha deixat a la plaça d’Espanya, on esperava aquest lluent vehicle de 12 metres, un dels 38 amb aquesta tecnologia en alça que acaba de comprar l’empresa. Són més cars, però com amb tot, la inversió ha de mesurar-se a llarg termini. Una vegada superada la seva vida útil, uns 15 anys, hauran sortit millor de preu que els elèctrics. Fins i tot que els dièsel de tota la vida.

Barcelona ja té en circulació vuit busos d’hidrogen. Són els que s’utilitzen per cobrir la línies exprés X1, la que va de la plaça de Francesc Macià a la de Glòries en menys de 20 minuts. Els nous, de la marca Solaris, haurien d’arribar abans que finalitzi el 2025 i passaran a formar part de la flota del V19 (Barceloneta-Alfonso Comín). TMB haurà gastat en aquests 38 autobusos, dos d’ells articulats, prop de 25,6 milions d’euros, uns diners finançats pels fons europeus Next Generation a través del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Surten a 661.000 euros els normals i a 900.000 els de composició doble.

La vida útil

Notícies relacionades

Mario Canet, responsable d’innovació i nous projectes de la companyia, va explicar ahir que el preu per unitat és superior al dels que són 100% elèctrics. No diguem ja respecte als dièsel. Però va convidar a mesurar la inversió a llarg termini. "Els d’hidrogen costen 150.000 euros més que un elèctric pur, però si s’analitza tota la vida útil, i això inclou el manteniment i la infraestructura de recàrrega, acaba sortint més econòmic". Un altre avantatge és el pes, ja que aquesta bateria té un pes d’entre 300 i 600 quilos, mentre que les bateries dels elèctrics arriben a les quatre tones.

Laia Bonet, tinent d’alcalde i presidenta de TMB, va recordar que l’empresa acabarà aquest any 2024 amb el 25% de la flota de zero emissions i va assenyalar que l’elecció del lloc de la presentació, l’avinguda de la Reina Maria Cristina, és per si mateix una metàfora de l’essència de la firma: "Aquí s’exposen cada any els vehicles clàssics de la companyia, i hem cregut que és el lloc idoni per donar a conèixer els vehicles que representen el futur", va afirmar.