Patrimoni

La maledicció de l’avinguda del Tibidabo

A 300 metres del Pla dels Maduixers ja no hi ha fanals i la vorera ha desaparegut

El carrer pateix una tercera postergació del pla que ha de permetre recuperar el Tramvia Blau, però també arrossega altres carències com una reurbanització ajornada i un parc noucentista abandonat.  

La maledicció de l’avinguda del Tibidabo
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Barcelona té a l’avinguda del Tibidabo una de les seves contradiccions més grans dels últims temps. Successius governs han defensat la necessitat de mimar el patrimoni, potenciar les zones verdes, descentralitzar el turisme i cuidar les tradicions i els símbols més arrelats. Però, aquí, tots aquests bons desitjos s’han perdut com llàgrimes en la pluja. Almenys, s’han vist postergats una vegada i una altra. I, no, no és només que el Tramvia Blau acumuli més de sis anys sense circular. És el projecte de la reforma promesa del carrer que s’ha tornat a retardar, el mal maridatge de l’edifici de la Rotonda, el parc noucentista que fa més de tres anys que està tancat i en molt mal estat o el carrer de Manuel Arnús, una de les entrades naturals a la carretera de les Aigües, sense voreres ni il·luminació nocturna.

És indubtable que Barcelona té urgències molt més inajornables. El problema de l’accés a l’habitatge, el transport públic d’àmbit metropolità, les infraestructures pendents, la convivència en determinats barris entre el turisme i els residents, la reindustrialització... Seria fins i tot temerari afirmar que la vida dels veïns de la part alta ha perdut qualitat per culpa d’aquestes carències.

Però, si en els detalls està la diferència, l’avinguda del Tibidabo és diferent. I única; per la seva arquitectura, per la seva història i per l’època que representa: la culminació del trànsit de l’antiga ciutat de muralles cap a la primera gran Barcelona. Però anem per parts. De mar a muntanya.

A la plaça de John F. Kennedy, cantonada passeig de Sant Gervasi, el passejant es troba des del 1906 una de les finques més reconeixibles de l’avinguda, l’edifici conegut com la Rotonda, obra d’Adolf Ruiz Casamitjana, que va ser hotel i hospital fins a convertir-se, després de dècades d’abandonament, en un contenidor d’oficines. Després d’anys de plets, un jutge va ordenar el 2018 fer caure la part moderna, pinzellada per l’arquitecte Alfredo Arribas. Però ara l’ajuntament ha encertat la tecla legal per salvar el 95% dels afegits contemporanis.

La Rotonda, després de mig segle de tenebres, tornava a reobrir a finals del 2016 amb un parell de restaurants i un gran colmado als baixos, a més de la històrica farmàcia que mai va tancar, ni durant les obres. Es recuperava el binomi que formava amb el Tramvia Blau, que té la parada a les portes del que va ser l’Hotel Metropolitan (després La Rotonda), on en els 50 i 60 es van allotjar personatges com Rock Hudson, Alfredo Kraus i Lex Barker i la seva jove dona, Tita Cervera, que tenia la família no gaire lluny. El vincle es va trencar quan el menut ferrocarril va deixar de circular el 28 de gener del 2018.

L’anunci es va fer amb 10 dies d’antelació, amb la seguretat com a pretext per a una decisió tan dràstica. "No tornarà abans de dos anys", va assegurar Mercedes Vidal, llavors regidora de Mobilitat i presidenta de TMB. L’àrea d’Ecologia Urbana del consistori ja va dibuixar el 2018 un primer esbós del futur projecte, que acumula un rosari d’ajornaments després que l’empresa que va guanyar el concurs fes fallida. El despatx professional que va heretar el treball ha anat demanant pròrrogues. L’última vencia aquest mes de juliol, però ja s’ha aprovat una nova data d’entrega: el 21 de novembre.

La comissió de Mobilitat i Urbanisme de la setmana passada va aprovar una proposició del PP perquè el projecte estigui llest abans que acabi l’any. Va passar el que gairebé mai es veu a l’ajuntament: aprovació per unanimitat, des de Barcelona en Comú fins a Vox, que quan es refereix al tema parla del "tramvia blau". Els conservadors demanaven d’arrencada desvincular l’obra urbanística de la ferroviària, però són obres indissolubles a les quals cal afegir la reforma de la cotxera dels tramvies i la modernització del material mòbil (els vehicles). Així que el text es va negociar i tot va quedar en aquesta declaració d’intencions de tenir-ho tot dibuixat abans del 2025. Cost: uns 19 milions d’euros.

La Font del Racó

Si el Tramvia Blau funcionés, en el segon revolt d’ascens es trobaria el parc de la Font del Racó, una joia noucentista obra de Nicolau Rubió i Tudurí, el Gaudí de la natura barcelonina, i que acumula tres anys i mig d’abandonament des que el consistori va anunciar, el 21 de gener del 2021, el seu "tancament de manera temporal". Aquesta arbreda dissenyada el 1926 va patir seriosos danys amb les tempestes Gloria i Filomena, i bona part del seu perímetre està tancat al públic.

Notícies relacionades

Només es pot accedir a la font (grafitejada). El pla municipal és intervenir-hi el segon trimestre del 2025. Però no només està tancat un parc: aquesta zona verda també és una drecera per evitar el llarg revolt de l’avinguda del Tibidabo, on hi ha trams en els quals la vorera amb prou feines supera el metre d’ample.

Continueu pujant. Supereu la plaça de Salvador Andreu, on sí que hi va haver diners (uns 19 milions) per modernitzar el funicular, i aneu pel carrer de Manuel Arnús. A escassos 300 metres del Pla dels Maduixers, un dels accessos més freqüentats de la carretera de les Aigües, la vorera desapareix i ja no hi ha fanals, de manera que els vianants han d’anar per la calçada –i de nit, a les fosques– per arribar a un dels passejos més bonics del món. Barcelona s’esvaeix de cop. I enrere queda l’avinguda del Tibidabo.