MOBILITAT SOSTENIBLE

L’AMB estén electrolineres que s’alimenten de la frenada del metro

Si res ho evita, l’ens metropolità tindrà més de 100 punts de càrrega abans del 2025 

L’Hospitalet estrena la primera ‘metrolinera’ per a cotxes elèctrics, situada al costat de la parada de la L1 de Bellvitge. Se n’han instal·lat sis més, que eleven la xifra a 52 punts de càrrega en 31 municipis.

L’AMB estén electrolineres que s’alimenten de la frenada del metro
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si l’energia ni es crea ni es destrueix, només es transforma, la que genera la frenada d’un metro no pot ser menys. Aquesta és la premissa del projecte Metrocharge, punts de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics que s’alimenten, precisament, del procés de d’aturada dels trens. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha estrenat aquest dimarts la seva primera metrolinera per a cotxes elèctrics, situada a la rambla de la Marina de l’Hospitalet, al costat de la parada de la L1 de Bellvitge. Se n’han instal·lat sis més, i amb aquestes ja seran 52 les electrolineres (la resta beuen de la xarxa elèctrica convencional) distribuïdes pels 36 municipis de l’àmbit AMB. Si tot va segons el que s’ha previst, el 2024 acabarà amb 102 instal·lacions que permetran carregar de manera simultània 367 vehicles.

Sistema pioner

Els antics frens hidràulics, amb uns discos que s’enganxaven al raïl per aturar el tren, han passat a la història. Amb la frenada elèctrica d’ara es genera una energia que pot tenir diverses sortides a partir d’uns recuperadors (ja se n’han instal·lat 13). Pot alimentar trens de la mateixa línia que estiguin a una distància de fins a tres quilòmetres, pot generar llum per a les estacions pròximes o, com és el cas que ens ocupa, llançar un cable a la superfície i alimentar els vehicles elèctrics. El sistema és pioner a l’AMB, però el cert és que la primera metrolinera es va instal·lar a Madrid fa 10 anys, el març del 2014, un pla que, en el cas de la capital de l’Estat, no va tenir gaire continuïtat.

Les altres sis electrolineres de l’AMB també són al costat de parades de metro. A l’Hospitalet ja estan actives les de Can Boixeres (L5) i Santa Eulàlia (L1). A Sant Adrià es pot carregar el cotxe al costat de l’estació de La Verneda (L2). La de Cornellà s’instal·larà pròximament a Sant Ildefons (L5). Badalona la tindrà al costat del baixador de Gorg (L2). I la de Santa Coloma també està per arribar en la seva parada central de la L1.

Totes set disposen de dos equips de recàrrega ràpida de 50 kW, i cada equip té tres connectors que es poden utilitzar de manera simultània. Passaran a formar part del mapa de punts de recàrrega de l’AMB, que es poden utilitzar a través de l’app AMB Electrolineres. N’hi ha prou amb mitja hora per omplir la bateria d’un turisme. Diàriament, les 52 electrolineres instal·lades en 31 municipis (en falten cinc per cobrir) fan entre cinc i 20 recàrregues, unes 6.100 de mensuals.

L’alcalde de l’Hospitalet, David Quirós, va treure pit del fet que el seu municipi hagi sigut pioner en la instal·lació d’aquesta infraestructura i va aplaudir l’"aprofitament de recursos que ja tenim" i l’efecte que tenen aquestes mesures en la lluita contra el canvi climàtic. Va remarcar, a més, que amb les tres metrolineres, la segona ciutat de Catalunya ja disposa de vuit electrolineres de l’AMB.

Notícies relacionades

Xavier Flores, conseller delegat de TMB, va explicar ahir que l’elecció de les estacions es fa en funció de la demanda, però sobretot per la disponibilitat d’espai en superfície i per la proximitat amb grans artèries viàries. En aquest cas, més enllà de ser en una cèntrica rambla de l’Hospitalet, la freqüentada C-31 també és a quatre passes. Ha celebrat, a més que el metro "recupera prop de 14 GWh a l’any, el 5,5% del consum energètic total de la xarxa".

El setembre del 2022, TMB ja va presentar una metrolinera a l’estació de Ciutadella-Vila Olímpica. Era un aparcament i alhora un punt de recàrrega de patinets elèctrics. Pocs mesos després, no obstant, els patinets van ser expulsats del transport públic. I el projecte va naufragar.