CANVI D’ETAPA

BCN reinventa la marca turística per atraure "millors" visitants

El nou lema promocional de la capital, ‘This is Barcelona’, substitueix l’anterior ‘Visit Barcelona’ i pretén frenar la massificació, tercera preocupació més important per als ciutadans.

BCN reinventa la marca turística per atraure "millors" visitants
3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El Visit Barcelona es va encunyar el 2009 com a lema i marca del turisme a Barcelona. Venia a ser com una porta oberta al món, com una invitació al viatger en general. És un lema compartit, de fet, per moltes altres ciutats que busquen visitants perquè conformen un dels seus motors econòmics. Però els temps canvien i "el Visit ha tocat sostre i toca canviar-lo", així que la capital catalana opta per estrènyer la seva porta i mirar de deixar passar només els "millors". El canvi de marca que va anunciar ahir Turisme de Barcelona estrena el lema This is Barcelona (Aquesta és Barcelona) amb la idea d’obrir una nova etapa a la ciutat que no es promocioni en genèric sinó molt en concret, explicant els atributs i l’oferta de la capital que poden filtrar un turisme de més qualitat.

Buscar un retorn

De buscar visitants en mercats estratègics (EUA, Xina, Mèxic... per diferents motius) i de forma global, es passa a aprofundir en motivacions concretes i que tinguin retorn per a Barcelona: per exemple, la cultura, l’arquitectura, la gastronomia o la música. Així ho va explicar el director general del consorci, Mateu Hernández, que va resumir la idea dient que prefereix un viatger que vingui a un concert al Palau de la Música (on es va celebrar la presentació) a un que vingui de passeig. O recordant que només si un 1% dels 240.000 turistes que un dia d’estiu visitessin un determinat museu, els seus ingressos ja serien rellevants.

La massificació turística –que torna a ser la tercera preocupació més important per als barcelonins segons l’últim baròmetre municipal– i la recuperació del sector després de la pandèmia han obligat la ciutat a replantejar el seu model. En els últims mesos ja s’ha optat per promoure vetes de mercat específiques, però el canvi de marca suposa el gir dràstic a l’enfocament que havia marcat a la ciutat des dels Jocs Olímpics de 1992, quan va germinar el boom turístic. I serà un altre esdeveniment, la Copa Amèrica de vela, el que emmarqui el nou cop de timó.

Perquè el This is Barcelona es visualitzarà a partir del 22 d’agost, quan s’inicia la competició i les retransmissions que es calcula que arribaran a 1.500 milions de persones de tot el món. Aprofitarà aquest aparador internacional per començar la nova estratègia i "transitar cap a un turisme de qualitat; més sostenible i que generi més retorn", segons va explicar Hernández. Un "millor visitant", en resum, per als seus gairebé 150.000 llits turístics en l’actualitat.

No és que Barcelona renegui del seu passat, va insistir, per què el Visit "va ser una història d’èxit" que va respondre a l’objectiu en el seu moment de passar d’una "ciutat industrial en crisi a una on el turisme fos motor del canvi, com ha passat". Però el context ja és un altre i creix el risc de morir d’èxit. "Deixem enrere 30 anys de fer una promoció basada a captar visitants per centrar-nos a posar en valor la ciutat", va sentenciar.

Una nova web

Notícies relacionades

El director de Turisme de Barcelona (que conformen l’ajuntament, en un 45%; la Cambra de Comerç, en un altre 45%, i Barcelona Promoció, en un 10%) també va detallar que el lema s’anirà desplegant progressivament en els diferents suports i canals de difusió fins a la nova web, en la qual ja s’està treballant dins del programa de digitalització que compta amb 5,5 milions d’euros de fons de la UE. Ja s’ha adjudicat un primer concurs per dos milions per disposar d’una "plataforma de prescripció de l’experiència Barcelona" que determinarà perfils "en funció dels interessos de la ciutat".

Per a Manel Casals, vicepresident segon del consorci i director del Gremi d’Hotels de Barcelona, la tecnologia permetrà ara apuntar amb precisió als nous nínxols de visitants que vol la ciutat, una cosa que era inviable fa una dècada. La nova etapa segueix els quatre pilars en els quals ja es treballa des d’inicis d’any: promoure productes concrets, prescriure al visitant què fer escollint el millor, generar orgull de ciutat fent prevaler el producte i competir per les millors fires, congressos i esdeveniments que singularitzin la ciutat.