Per una millor freqüència de passada

Una parada de la Línea 4 de metro, en Barcelona. /
La línia 5 del metro de Barcelona és una de les més utilitzades de la ciutat. Només l’L1 registra nombres de validacions semblants. El transport públic va marcar l’any passat el seu rècord històric i no sembla que la cosa hagi de ser menys aquest 2024. Per això TMB mira d’avançar-se a la demanda futura amb obres com la renovació de vies a l’L5 entre Cornellà Centre i Ernest Lluch. La instal·lació d’una bretelle al final de línia, a més, permetrà portar el traçat al màxim de la seva capacitat. Ara hi circulen 36 trens i al setembre en seran 37. Si res ho evita, d’aquí a tres o quatre anys s’arribarà al límit que permet la infraestructura, 41 convois, amb què la freqüència de pas en hora punta passarà dels 2 minuts 29 segons actuals a 2 minuts i 15 segons.
L’L5 registra cada any uns 100 milions de validacions, una mica menys que l’L1 i una mica per sobre de l’L3. Com que són línies veteranes, construïdes en una època molt concreta i amb una demanda molt inferior, és necessari modernitzar-les per poder treure’ls com més partit sigui possible. La freqüència de pas dels 36 trens que cobreixen ara el traçat durant les hores punta és de gairebé dos minuts i mig. Per anar més enllà, TMB ha instal·lat unes agulles del tipus bretelle.
Notícies relacionadesD’aquesta manera, al setembre, quan està previst que acabin aquestes obres que van començar el 25 de juny, l’L5 podrà incorporar un nou tren que ja està comprat. Seran 37 convois alhora, cosa que permetrà reduir en quatre segons la freqüència de passada.
¿Es podria anar més enllà? Es podria, sempre que passin com a mínim dues coses. D’una banda, que la línia sigui 100% automàtica, com ja passa a les línies 9 i 10. I de l’altra, que les portes de les andanes també siguin automàtiques. D’aquesta manera, l’L5 sens dubte podria esgarrapar uns segons més a les parades, cosa que permetria col·locar més trens en servei durant les hores de màxima demanda.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- Mobilitat L’absència de multes a les ZBE frenarà les ajudes al transport
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- Girona Un intent d’ocupació a Font de la Pólvora (Girona) deriva en disturbis i un grup assalta i causa destrosses al centre cívic
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»