Una nova Diagonal
BCN preveu que la unió del tramvia comenci l’estiu del 2025
En paral·lel, l’ATM haurà d’impulsar el seu propi projecte de la infraestructura
Trambesòs i Trambaix quedarien connectats més de 20 anys després
El projecte requerirà uns 40 mesos d’obres, termini similar a la primera fase
Modifica l’entrada dels cotxes a BCN per evitar tants encreuaments amb el Tram
L’inici de les obres entre Verdaguer i Francesc Macià se supedita a l’aprovació de pressupostos a l’ajuntament i a la Generalitat.
Anys enrere, el debat se centrava en l’invent per si mateix. A un costat del ring, els que defensaven que el tramvia és fonamental per connectar Barcelona amb els municipis de l’entorn. A l’altre, els que consideraven que el Tram és una infraestructura massa rígida per a una ciutat tan densa; una cicatriu lletja i incòmoda. Ara, l’agost del 2024, la discussió es focalitza en el finançament. El peix ja està venut. Però, en el fons, tot continua sent política: abans, per convèncer sobre el projecte; ara, per poder-lo pagar.
L’Ajuntament de Barcelona ja té llest el dibuix de la reurbanització de la segona fase de la connexió del tramvia per la Diagonal, això és, el tram que va des del carrer de Girona fins a Francesc Macià. El govern municipal, que ahir en va compartir els detalls, estima que abans de final d’any es podrà portar a terme l’aprovació inicial. Si tot va bé, i sobretot, si s’aproven els pressupostos de la ciutat de cara al 2025, el consistori preveu que les obres comencin l’estiu de l’any que ve.
En paral·lel, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) haurà d’impulsar el seu propi projecte de la infraestructura. És a dir, la ciutat s’encarrega de la part urbanística, cosa que inclou l’ampliació del col·lector que passa per sota de la Diagonal, i l’ATM, de la tramviària. Quan els tres contractes estiguin aprovats definitivament (col·lector, urbanització i vies), llavors s’entrarà en l’etapa de la licitació de les obres, pas previ per poder iniciar uns treballs que requeriran uns 40 mesos de picot. Un termini molt similar al de la primera fase (Glòries-Verdaguer), que va requerir 17 mesos per al col·lector i dos anys i mig (si es compleix la promesa d’acabar la tardor del 2024) per a la superfície.
Xifres majúscules
Les xifres econòmiques de l’operació són majúscules: 55 milions per a la urbanització, 60 milions per doblar la capacitat del col·lector d’aigües que venen del nord de la ciutat i uns 100 milions per a la nova infraestructura. Aquest últim pressupost es podrà concretar al setembre, quan s’espera que l’ATM tingui tancada la part executiva de la seva part.
Però, compte, perquè l’ATM tiri endavant la infraestructura de la fase 2 de la unió del tramvia per la Diagonal, el Govern, soci majoritari d’aquest ens públic, també necessita tenir al dia els seus comptes. Els socialistes governen a la capital catalana i també té a prop el ceptre de la Generalitat. En resum: si els habituals defensors del Tram (ERC i els Comuns) no donen suport al pressupost socialista en les dues administracions, ni tramvia ni tranvie.
Si fan comptes, si es compleix el desig del govern municipal de posar-s’hi l’estiu del 2025, el 2029 es podria culminar a la fi la connexió del tramvia que en documents de TMB ja apareixia a finals dels anys 80, de manera que el Trambesòs i el Trambaix quedarien finalment connectats més de dues dècades després de la seva estrena.
Doble acord
En el ple municipal de divendres passat, l’alcalde Jaume Collboni ja va supeditar la segona fase del tramvia a un doble acord pressupostari, a la Generalitat i a l’Ajuntament de Barcelona, que permeti emprendre l’obra. En la primera fase entre les Glòries i Verdaguer, col·lector a banda, el cost total serà d’uns 120 milions que s’acabaran pagant gairebé a parts iguals.
L’alcalde responia a la pregunta feta des del grup de Barcelona en Comú, que li exigia una mica més de concreció davant un projecte iniciat a so de bombo i platerets en els temps d’Ada Colau. La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, va insistir ahir en aquesta mateixa idea, i va instar a la responsabilitat els grups de l’oposició perquè preparin el camí dels comptes de l’any que ve si volen veure el tramvia acabat després de 20 anys de debat.
Les obres de la primera fase van començar el març del 2022 amb la idea que els tramvies comencessin a circular el març del 2024. La nova promesa, després que les primeres proves de pas del Trambesòs comencessin el 15 de juliol, és que el passatge podrà pujar a l’invent a la tardor.
Les de la segona fase, que sumaran les parades de Diagonal/Cinc d’Oros, Balmes i Casanova, es plantegen en tres fases. La més nova és la que va de Francesc Macià a l’avinguda de Sarrià. El tramvia circularà per la part interior de la plaça, cosa que obliga a una reformulació de l’entrada de cotxes des del costat Llobregat. A l’altura del carrer de Fra Luis de Granada, els vehicles que vagin pel tronc central es desviaran cap al lateral del costat mar, de manera que només els autobusos puguin seguir recte fins a Macià, on es crearà un intercanviador amb el Tram, amb dues andanes. D’aquesta manera, els turismes col·lidiran menys amb el tramvia, ja que només creuaran les vies els que vagin a buscar Pau Casals o el sentit contrari de la Diagonal. Res es canviarà al tronc central per als que vagin cap al Llobregat.
Compte amb els autobusos
Notícies relacionadesEntre Sant Joan i el passeig de Gràcia es mantindrà el disseny que ja s’ha aplicat entre les Glòries i Verdaguer, això és, un ramal central per al tramvia i el carril bici, laterals per als cotxes i unes voreres molt més amples que ara. En aquest sentit, Bonet va voler destacar que la fase 2 guanyarà 16.000 m2 d’espai per als vianants i prop de 19.000 m2 de zones considerades verdes. Entre la plaça de Cinc d’Oros i Macià es respectarà als laterals la reforma feta el 2015 en temps de l’alcalde Xavier Trias. Però el lateral viari tornarà a tenir dos carrils per a vehicles i les bicis passaran al centre amb el Tram.
Bones notícies per als defensors del tramvia, però potser no tant per als de l’autobús, que a partir de Macià, en sentit Besòs, perd els seus carrils que ara té reservats en els dos sentits i haurà de compartir espai amb els vehicles privats, menys al tram de la Via Augusta-Cinc d’Oros, on compartirà espai amb el tramvia. S’enterra del tot l’opció que defensava Xavier Trias de crear una línia d’autobusos elèctrics que creués tota la Diagonal. Passarà, però seran tramvies.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia