NOU CALENDARI DE LA INFRAESTRUCTURA

La tuneladora de l’L9 estarà aturada durant 14 mesos al pou de Mandri

Es confirmen més de dos anys de retard respecte al full de ruta previst inicialment

La conselleria assenyala la prioritat de les estacions que fan d’intercanviador

No està previst que tot aquest retard generi un sobrecost important

El talp mecànic, que havia d’arribar a Lesseps al desembre, quedarà parada més d’un any perquè necessita una nova roda de tall. La línia estrenarà quatre noves estacions el 2027, però la resta quedarà per a una data indeterminada.

La tuneladora de l’L9 estarà aturada durant 14 mesos al pou de Mandri
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja no tot passarà abans del 2030. La línia 9, que havia d’estar acabada abans del salt de dècada, necessitarà una mica més de temps a causa dels sobresalts del subsol de Barcelona, traïdor, més abrasiu del que s’esperava. La tuneladora va arribar dilluns a les entranyes de la Bonanova, però ara haurà d’esperar 14 mesos per poder continuar esgarrapant, ja que la roda de tall ha arribat al final de la seva vida útil i és necessari canviar-la. A això s’hi suma el fet que, el juny del 2022, el mateix Govern va afirmar que la màquina arribaria al punt on es troba ara l’estiu del 2023. O sigui, entre una cosa i l’altra, ja s’han confirmat més de dos anys de retard respecte al full de ruta inicial. Com a contrapartida, el Departament de Territori va anunciar ahir, durant la visita de la consellera Ester Capella al pou de Mandri, el seu desig d’obrir el 2027 quatre parades més del llarg traçat: Guinardó-Hospital Sant Pau, Maragall, La Sagrera i La Sagrera TAV.

Segons el document presentat el juny del 2022, quan la tuneladora va tornar a perforar des de (gairebé) Manuel Girona després de més de 10 anys amb les obres aturades, la galeria fins a Lesseps –una mica més de quatre quilòmetres– hauria d’estar acabada el mes de desembre vinent. Però el cert és que passarà el Nadal a Mandri i faltaran encara nou mesos perquè pugui tornar a arrencar terra.

"Dificultats previsibles"

Quan ho faci, segons Territori, està previst que d’aquí un any, en l’inici del curs escolar 2026-2027, pugui arribar a Lesseps. Sorprèn, no obstant, aquesta previsió de 12 mesos, ja que fa dos anys es donaven sis mesos més de termini per a aquesta mateixa comesa.

En qualsevol cas, i és una altra de les novetats, l’L9 ha deixat de tenir data d’estrena completa. Fins ara era el 2029, però ara la idea és "anar obrint estacions a partir del 2030".

També es va pronosticar que els trens podrien anar de cap a cap de tota l’L9/L10 el 2027, tot i que no paressin a totes les estacions, que estarien a mig construir. Ara l’anunci és que això passarà el 2030, ja que a la finalització de la galeria (només falten per perforar 1,6 quilòmetres, el 4% del total del túnel) la segueix la instal·lació ferroviària, que inclou una llosa entre els dos sentits (van un a sobre de l’altra), catenàries i vies, a més d’il·luminació i senyalització.

Que la tuneladora tingui problemes és una cosa que pot passar en un projecte tan complex. El que potser crida una mica més l’atenció és que, si al febrer ja es va haver de parar durant gairebé quatre mesos a uns escassos 400 metres de Mandri per problemes a la capçalera, la nova peça no s’hagi demanat fins a finals de juliol. Segons Territori, seran 12 mesos perquè arribi el material i dos més per instal·lar-lo. "Són dificultats previsibles, però les superarem amb nota", assenyalen des del Govern.

Es col·locarà una roda de tall híbrida, capaç de lidiar sense problemes amb el granit i, sobretot, la pissarra, la roca imperant d’ara endavant. També està previst algun retoc als motors de la tuneladora, i no hi ha dubte que se li farà una posada a punt perquè llueixi radiant i gallarda quan torni a maltractar el subsol de la capital catalana, si tot va com estava previst, el setembre del 2025.

El tram central és el que dona sentit a aquesta mena de Ronda de Dalt ferroviària. Les xifres així ho demostren, ja que la previsió és passar dels 27 milions de validacions actuals dels dos ramals ara separats fins als 113 milions quan estigui tot acabat, amb 48 quilòmetres de longitud i 50 estacions, 17 dels quals seran intercanviadors.

El primer tram de l’L9 es va inaugurar el 2009, entre Can Zam i Can Peixauet. L’any següent es va obrir el primer tros de l’L10, de Gorg a La Sagrera. A l’altre costat les coses van tardar una mica més, amb la fita important, el 2016, de l’arribada a l’aeroport des de Zona Universitària. O el desembarcament, a finals de dècada, a la Zona Franca.

Set parades per acabar

Ara, per al 2027, estan previstes quatre parades més del tram nord, de manera que a la part central de la línia li faltaran per acabar set parades. Tot i que en el passat sempre s’havia parlat d’obrir-les de cop, la lògica de Territori diu ara que, si una ja està liquidada, el sentit comú dicta obrir-la ràpidament als usuaris del transport públic. Això és el que hauria d’anar passant a partir del 2030, sense que ningú a Territori s’atreveixi a dir quan obrirà l’última.

Notícies relacionades

Avui dia, el grau de finalització de l’obra civil (faltaria tota l’arquitectura interior) de les estacions pendents és molt dispar. Lesseps està al 92%, i Camp Nou, al 75%, però El Putxet està al 18%, i Campus Nord, al 6%. Manuel Girona ni tan sols està començada. La conselleria, no obstant, assenyala que les que exerceixen d’intercanviador, com Sarrià i Camp Nou, potser són prioritàries.

D’altra banda, no està previst que tot aquest retard generi un sobrecost majúscul. Sempre s’ha dit que, des del juny del 2022, faltaven per executar 926 milions d’euros. Ara el que és segur és que hi cal afegir el cost de la renovació de la tuneladora, uns 12 milions d’euros, i, evidentment, l’augment del preu de les coses. El formigó no val el mateix el 2027 que el 2030. Així que sí, l’L9 vindrà més tard. I serà una mica més cara. Però vindrà.