Polèmica retirada d’un carril bici a Castelldefels

Els treballs perquè passi a ser una via compartida per bicis i cotxes començaran la primera setmana de setembre i coincidiran amb la pugna judicial per la seva eliminació.

Polèmica retirada d’un carril bici a Castelldefels
2
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Les obres per reurbanitzar l’avinguda Pineda de Castelldefels (Baix Llobregat), i que comportaran l’eliminació de l’actual carril bici, arrencaran a principis de setembre d’aquest 2024. Aquesta és la previsió actual de l’ajuntament, tal com indica el segon tinent d’alcaldia, David Solé (PP), a aquest diari.

Aquestes obres, que suposaran tornar la bidireccional per als cotxes a l’avinguda, coincidiran també amb l’inici dels treballs per començar a configurar una xarxa de carrils bici alternativa i que, a més d’ampliar els quilòmetres de la xarxa pedalable a la localitat, pretén suplir les connexions que fins avui ofereix la mateixa avinguda Pineda. L’obra que lidera el govern del popular Manu Reyes ha estat envoltada de polèmica des del principi i, de fet, la plataforma veïnal l’Avinguda de la Pineda no es toca va presentar fa poc més d’un mes una demanda amb la intenció de paralitzar el projecte. Entre altres qüestions, consideren que el consistori no va justificar de manera suficient la supressió del carril.

Resposta a la demanda

D’aquesta manera, a principis del mes de setembre no només coincidiran l’inici de les obres, sinó que durant aquells dies, el govern local també preveu donar resposta a la demanda, admesa a tràmit pel jutjat contenciós administratiu número 11 de Barcelona, que ja va rebutjar les mesures cautelars sol·licitades per part de la plataforma amb la intenció de frenar l’obra fins que un jutge determini si el projecte incompleix o no els requisits tècnics per portar-se a terme.

"Estem acabant de preparar la resposta. El que estem fent és contestar a tots els punts exposats per la plataforma i, evidentment, justificant tècnicament per què és viable el canvi que farem, apunta Solé, qui insisteix que miraran de demostrar que el que fan "no és desmuntar tot el carril bici" de l’avinguda Pineda, sinó que la modificació suposarà que el carril bici actual, segregat dels cotxes, passarà a ser una via compartida per bicis i turismes durant un tram d’uns 150 metres, entre el carrer Molinot a l’avinguda Constitució.

Notícies relacionades

Sobre les obres, de fet, hi ha una part que ja s’han portat a terme. Solé recorda que, més enllà del carril bici, el projecte també inclou dues actuacions més: rebaixar les voreres del tram per evitar inundacions als baixos i reformar un pou que "estava caient i per al qual era necessari reforçar tota l’estructura". Precisament, aquest últim apartat és el que ja es va portar a terme abans de començar el mes d’agost, període de vacances de l’empresa adjudicatària del projecte.

Els arguments de l’executiu que lidera Manu Reyes no convencen la plataforma veïnal, la qual ja ha organitzat diferents protestes al llarg dels últims mesos amb l’objectiu d’intentar que el consistori canviï de plans. Per ara, sense èxit. Tampoc és que la mesura agafés ningú per sorpresa. Quan estava en l’oposició, Reyes ja es va oposar a la reforma de l’avinguda Pineda, que llavors va eliminar un carril per als cotxes per així donar pas al carril bici actual. De fet, la idea de tornar la bidireccionalitat per als cotxes a l’avinguda Pineda va ser una de les principals promeses del PP de Castelldefels en la campanya per a les eleccions municipals del 2023.