Sant Pau afegeix a la ruta modernista una expo de la mudança del 2009

S’exhibeixen fins a l’octubre a l’interior de l’antic Pavelló de la Puríssima. Són 12 retrats excepcionals de gran format a cavall del fotoperiodisme i la documentació. Resumeixen l’operació més arriscada del recinte.

Sant Pau afegeix a la ruta modernista una expo de la mudança del 2009
4
Es llegeix en minuts
Carles Cols
Carles Cols

Periodista

ver +

El recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau ha afegit (tot i que només de manera provisional, fins a finals d’octubre) una etapa més per als visitants que recorren els pavellons, túnels i l’antic quiròfan d’aquest monumental (en tots els sentits d’aquesta paraula) centre de salut. Són poques, és cert, però una dotzena d’excepcionals fotos de gran mida s’exhibeixen a l’interior de l’antic i encara pendent de restauració definitiva Pabelló de la Puríssima. Són 12 retrats d’aquells enfeinadíssims dies de juny del 2009 en què tota l’activitat mèdica de l’hospital, com si fos un cor o un fetge, va ser trasplantada a l’edifici de nova planta que avui és Sant Pau, al carrer de Sant Quintí. La visita al recinte modernista val sempre la pena per la majúscula herència arquitectònica que hi va deixar Lluís Domènech i Montaner. També resulta interessant perquè permet endinsar-se en com durant els 90 es va practicar, almenys en aquest lloc, la medicina. Aquestes 12 fotos són, si es permet la metàfora del pinball, una bola extra que disfrutarà especialment el públic local, perquè qui més qui menys va ser pacient o va estar de visita a l’antic Sant Pau i el que va suposar la mudança de centenars de pacients no el deixarà indiferent.

Gairebé un viatge en el temps

Domènech i Montner va aixecar el que al seu dia es va considerar el cim evolutiu de l’atenció sanitària, no només un lloc arquitectònicament exquisit, sinó, sobretot, airejat, amb espaiosos jardins al voltant dels quals, a cada pavelló, es tractava un gènere de malalties. El pas dels anys va acabar ocultant gran part d’aquesta magnificència. Les molt higièniques rajoles que cobrien sostres i parets van desaparèixer de la vista, ocultes després de parets falses i, per exemple, l’antiga Unitat de Cures Intensives, que ocupava l’antic Pavelló de San Salvador, avui visitable, era radicalment diferent quan els fotògrafs Robert Ramos, Ferran Sendra i Pere Virgili van rebre l’encàrrec el 2009 de documentar, en la mesura possible, aquell trasllat.

La missió principal era, per descomptat, portar un a un els pacients dels seus antics llits als nous, al novíssim edifici, cosa que significava per a molts d’ells gairebé viatjar en el temps. Quin canvi. La missió fotogràfica era, en aquest context, una cosa secundària. Podria fins i tot no haver-se portat a terme. De fet, va ser una idea d’última hora. Una bona idea, per descomptat, però a contrarellotge. Amb prou feines hi havia dates per realitzar aquest treball a cavall del fotoperiodisme i la documentació. Ramos, el cap de l’expedició, havia d’anar sol en principi, però no volia perdre’s instants irrepetibles pel simple fet de ser al lloc inadequat, així que va involucrar-hi un parell de col·legues de professió, Sendra i Virgili. De quina manera hagués sigut possible si no, per exemple, que aquest últim capturés aquell instant en què dos operaris s’emporten a pols el rètol lluminós de les urgències pels túnels de Sant Pau.

Va ser un treball frenètic, recorda ara Ramos. És clar, diu, per al personal mèdic aquells tres individus amb una càmera eren un element estrany enmig de la coreografia de lliteres i ambulàncies d’un costat a l’altre. Després hi havia el problema de la intimitat, que llavors es resolia amb una simple autorització dels pacients, si estaven en disposició de fer-ho, o dels seus familiars. Avui seria molt més difícil. A tots ells, tot i que sigui amb retard, val la pena donar-los les gràcies, perquè amb la seva presència a l’escena van reafirmar la importància del moment.

Una col·lecció més àmplia

Notícies relacionades

Ramos explica que aquestes 12 fotografies exposades al Pavelló de la Puríssima són només una mostra d’una col·lecció més àmplia que, per sort, atresora l’arxiu de Sant Pau per a qui sap què, quan i on. Passats 15 anys, té encara molt present la sensació de no donar l’abast amb tot el que passava davant el seu objectiu: els camions de mudances aparcats a les rampes d’accés als edificis, els malalts més saludables fent un últim passeig en pijama pels jardins, el gat que tenien mig adoptat les infermeres i a qui fins i tot li havien posat un nom... Té clar aquest record i, també, potser fins i tot més, la impressionant organització amb què tot allò es portava a terme, molt digna, per dir-ho d’alguna manera, de Domènech i Montaner, un geni del modernisme meticulós com pocs, que per fortuna per als estudiosos de la seva obra a dia d’avui, guardava perfectament ordenat fins al més mínim esbós que realitzava quan acceptava un encàrrec.

Les fotos, com s’ha dit dit al principi, són només una guinda temporal que es pot assaborir en un pavelló a mig restaurar. Així com el Pavelló de San Rafel ha recuperat el seu immaculat aspecte original i s’ha museïtzat de manera que recorda com estaven ingressats allà els pacients fa 100 anys, el de la Puríssima està com tot just sortit de la sala d’operacions, convalescent encara, cosa que no és dolenta si el propòsit és mostrar precisament aquestes 12 fotografies.