La Copa impulsa un salt tecnològic al litoral de la ciutat

El Port reforça la seva seguretat i capacitat operativa amb el desplegament d’infraestructures que permeten monitoritzar espais i l’accés de totes les embarcacions.

La Copa impulsa un salt tecnològic al litoral de la ciutat
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Més enllà de la transformació urbanística, la Copa Amèrica de vela ha accelerat projectes tecnològics previstos a Barcelona. Entre ells, el desplegament de la xarxa de 5G, la renovació i ampliació de la fibra òptica, també d’unes 500 càmeres de videovigilància i sistemes d’analítica de dades que cobreixen l’àmbit terrestre i marítim del litoral. A més de controlar la seguretat, aquestes actuacions permetran millorar les operacions i el desenvolupament tecnològic de les més de 500 empreses que s’ubiquen a les instal·lacions portuàries, tal com va indicar ahir el Port de Barcelona.

Les càmeres tenen com a funció el control de qualsevol incidència i garantir la seguretat. La tecnologia aplicada permet extreure dades que possibiliten detectar aglomeracions de vehicles i de persones i actuar per garantir el bon funcionament. Tot això es realitza des del Centre de Coordinació de Seguretat i Gestió de les Emergències (Cecor) ubicat al costat de la base de l’Emirates Team New Zealand, l’equip organitzador de la competició a Barcelona.

Càmeres, drons i radars

"El control es realitza per mar, terra i aire", detalla el director de Seguretat Corporativa del port, Bernat Baró, cobrint 1.100 hectàrees de la instal·lació i dues milles nàutiques. A més del mig miler de càmeres, el desplegament de drons i la col·locació de dos sistemes de radars d’última tecnologia permeten cobrir tota la làmina d’aigua. L’objectiu és monitoritzar l’accés de les embarcacions per gestionar la capacitat i el trànsit. A l’entrada de la Bocana Nord, el port controlava fins ara les grans embarcacions, però no les petites, que no estan obligades a incorporar els mateixos sistemes de comunicació.

"No teníem la capacitat per detectar i classificar-les, però ara podrem" amb una tecnologia que identifica les embarcacions de competició, velers, zòdiacs, explica el responsable de Projectes i Serveis TIC, Didac Hoflich. Tota la informació està directament a l’abast dels serveis d’emergències, administracions amb competències i els cossos de seguretat que treballen junts en el Cecor: Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil, Guàrdia Urbana, Policia Nacional, Capitania Marítima, Salvament Marítim, Bombers de Barcelona, Creu Roja i Protecció Civil, als quals se suma l’organització, l’America’s Cup Event (ACE). "Qualsevol petit incendi el veiem en pantalla, i és molt millor que haver d’esperar a la trucada d’alerta d’algú", afirma el responsable de Mossos d’Esquadra del Pla Director de Seguretat de la Copa Amèrica de vela, Carles Anfruns, per a qui el centre de coordinació "és un dels millors".

Notícies relacionades

Les càmeres "mai permeten la identificació de persones, sinó de volums de gent i vehicles", puntualitza Baró, que afegeix que les bases per a la seguretat obliguen a controlar els aforaments. El dispositiu compta amb l’autorització de la Comissió de Control de Videovigilància, que disposa, per exemple, que les imatges que es capten en el centre de les platges, per exemple, siguin "pixelades" per no identificar les persones. Després de la Copa Amèrica, el port haurà d’establir, juntament amb la comissió, quines càmeres i sistemes poden perdurar i quins s’hauran de retirar.

En aquest sentit, la intenció del port és beneficiar-se del nou desplegament.

Temes:

TIC Barcelona