Els AVE començaran a passar per la Sagrera al desembre, però sense parar

L’estació també estrenarà per les mateixes dates quatre carrils que permetran aparcar trens d’alta velocitat per a la seva neteja i avituallament, cosa que ajudarà a descongestionar Sants. Encara no hi ha data per obrir l’estació

Els AVE començaran a passar per la Sagrera al desembre, però sense parar
4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els primers trens d’alta velocitat travessaran l’estació encara per acabar de la Sagrera abans que acabi el 2024, si no hi ha cap contratemps en una obra que acumula retards de proporcions majúscules, com tot el que envolta la construcció més important que Adif té entre mans. Responsables del gestor ferroviari van explicar ahir que esperen que els AVE en direcció a Girona i França creuin el futur node de transports del nord de Barcelona a partir de desembre, quan deixin de passar per aquest punt en superfície i ho facin sota cobert. Per ara, serà per una sola via en els dos sentits fins a Mollet, a l’espera que la circulació es desdobli a partir del 2026.

De moment, la Sagrera només serà una estació de pas, sense que hi hagi parada. Si bé Adif calcula que el tràfec de trens estigui a ple rendiment cap al 2026, encara queda per saber quan la nova estació serà accessible als viatgers i es podrà agafar el tren a les seves quatre andanes.

A part d’una via de circulació general, es programa per a aquest desembre que s’hi posin en servei dues vies addicionals que connectaran amb la zona d’aparcament de trens de la Sagrera, sense interferir en la circulació. En aquesta cotxera, quatre dels 10 carrils entraran en funcionament a finals del 2024 per estacionar combois d’alta velocitat a Barcelona, cosa que ha de contribuir a descongestionar l’estació de Sants.

Alliberar espai

"Els trens necessiten un avituallament i una neteja i, al posar-hi quatre vies, permet que part dels trens s’apartin a la Sagrera, s’alliberi espai a Sants i millori la seva capacitat", va destacar Alberto Alcañiz, cap de construcció de l’estació. Ara, l’altra base condicionada per fer la posada a punt és el centre logístic de Can Tunis. Comporta el desavantatge que els trens ocupin raïls de circulació per traslladar-se des de Sants.

L’enginyer va assegurar que l’estrena de l’AVE a la Sagrera ajudarà a fer que la velocitat de circulació de trens a Sants i la xarxa ferroviària de Barcelona sigui més fluida. "Ha de millorar, sense cap dubte. Els companys que es dediquen a circulació segur que l’optimitzen", va confiar.

A la seva vegada, la nova estació tindrà connexió amb els tallers de Sant Andreu, encara sense calendari per edificar-se. La capital catalana no té ara taller per als combois d’alta velocitat, que es revisen cada 5.000 quilòmetres a Madrid.

Una qüestió a part és quan es rematarà l’estació, que es va anunciar que seria operativa el 2012. Els responsables de la construcció van comentar que tot depèn del projecte d’arquitectura i instal·lacions per culminar la construcció. Està pendent de presentar-se per planificar el punt final d’una de les grans obres en marxa a Barcelona, en la qual s’aixeca un edifici d’un quilòmetre de llarg, el més gran de la capital.

"No sabem la data perquè entrin viatgers a l’estació. Depèn del projecte i, al no tenir-lo encara, no se sap el temps que es trigarà", va comentar Alcanyís. Sí que va recordar que "la previsió és que el 2026 estigui l’obra ferroviària acabada". Aleshores, han d’estar acabades i en servei les vuit vies de l’estació, més les 10 de la zona logística i de tractament de trens, així com la coberta tancada.

"Encara no hi passaran viatgers el 2026, perquè faltarà la construcció del projecte d’arquitectura", va assenyalar el cap de construcció. Els Rodalies sí que penetren a l’estació, tot i que tampoc hi fan parada. El corredor fins a Mataró funciona des del 2020 i el que es desvia cap a Granollers es va inaugurar el 2022. Els treballs per completar la segona fase de les instal·lacions de l’alta velocitat començaran una vegada que quedi alliberat el carril descobert pel qual els AVE franquegen ara la Sagrera.

A més dels retards, els sobrecostos han sigut un llast per al projecte. El 2013, el Govern de Mariano Rajoy va rebaixar el pressupost de 800 milions a 650 milions d’euros. No obstant, el conjunt de l’obra contractada ascendeix fins al moment a uns 1.100 milions, dels quals s’han executat entre el 70% i el 75%. Ara s’inverteixen uns 100 milions d’euros a l’any a la Sagrera.

Un "pulmó" per a la xarxa

Notícies relacionades

Alcanyís va destacar que l’estació serà un "gran pulmó" que doni aire al trànsit ferroviari a Barcelona quan desplegui tota la seva capacitat en uns dos anys. "La descongestió serà impressionant al posar-hi 10 vies de manteniment més vuit d’estructura –va emfatitzar l’enginyer–. Si a Sants tenim 6 vies i a la Sagrera en tenim 10 per a aquest servei, a més de 8 per als passatgers, la millora és brutal. És una millora del servei ferroviari a Catalunya i, sobretot, per als passatgers del nord de Catalunya, que podran agafar el tren a la Sagrera sense haver d’entrar dins de Barcelona".

Adif està examinant les vies d’alta velocitat mitjançant proves de càrrega. Els assajos es fan amb dos trens de 200 tones cada un, per comprovar que la infraestructura suporta el pes dels combois sense desviacions fora del càlculs dels enginyers.