Arriba l’hora de la veritat per a la Copa Amèrica de vela
Avui comencen les ‘round robin’, en què un dels cinc aspirants quedarà eliminat. Els neozelandesos ja tenen assegurada la plaça en la final com a defensors del títol.
Ahir va ser l’última vegada que estaven els sis patrons de les sis embarcacions sobre l’estrada. En la pròxima compareixença dels equips de la Copa Amèrica de vela ja només n’hi haurà quatre, per a les semifinals. Els timoners del defensor del títol, Peter Burling (Emirates Team New Zealand), i dels cinc aspirants a arrabassar-los la Copa de les Cent Guinees: sir Ben Ainslie (Ineos Britannia), Jimmy Spithill (Luna Rossa Prada Pirelli), Maxime Bachelin (Alinghi Red Bull Racing), Quentin Delapierre (Orient Express Racing Team) i Tom Slingsby (NYYC American Magic) van explicar les seves sensacions després dels quatre primers dies de la regata preliminar i, sobretot, van avisar que, ara sí, arriba l’hora de la veritat.
Avui comença la Louis Vuitton Cup, la prova més exigent de totes, la que decidirà qui anirà a la final d’octubre contra els neozelandesos. Són les round robin en les quals tots els equips s’enfrontaran entre ells dues vegades. Dels primers dies de regates a Barcelona, Burling va analitzar que "s’ha vist alguns dels punts forts i febles dels vaixells, però queda encara molt".
Al costat d’ell, el patró britànic, sir Ben Ainslie –l’únic dels sis que anava sense rellotge al canell després de l’aldarull que va patir dilluns a la Barceloneta, quan li van robar el seu– ho confirmava assegurant que "ara és quan tot es posa seriós", mentre que el patró italià Spithill remarcava que "això ja no són pràctiques, només compta anar sumant punts".
Tres dies de reserva
Amb tres dies de reserva per si la meteorologia (la falta o l’excés de vent) impedeix disputar algun enfrontament, aquesta següent fase de la Copa Amèrica culminarà el pròxim el 8 de setembre. Aquell dia caurà un dels cinc (l’Emirates Team New Zealand, com a guanyador de l’última edició, té el lloc assegurat a la final d’octubre). Als francesos, els últims que van arribar i els que menys han entrenat a bord de l’AC75, se’ls atribueix el pitjor paper, tot i que el seu representant va rebutjar aquest lloc. "No em frustra que se’ns consideri menys favorits. En la preregata hem après molt i em sento molt confiat en el repte que tenim, molts regatistes han millorat habilitats", va defensar Delapierre.
Un altre dels equips que encara no ha pogut despuntar és el suís. L’Alinghi Red Bull Racing ha quedat en penúltima posició amb quatre derrotes i una victòria, i Psarophagis va afirmar que han de "passar el tall i guanyar el màxim de carreres per continuar avançant. Els pocs errors que vam cometre ens van penalitzar molt", va assenyalar.
Italians i nord-americans han sigut, de moment, els sindicats que han demostrat més a l’aigua. Slingsby va esquivar el paper de favorit i va recordar que l’Emirates Team New Zealand tindrà un mes sencer per fer millores al seu vaixell, mentre que els altres cinc es barallen per aconseguir una plaça de la Louis Vuitton America’s Cup del 12 d’octubre.
Notícies relacionades"Nosaltres només podem anar millorant la tripulació però no l’AC75", va voler recordar el timoner del NYYC American Magic, mentre que Burling, sempre d’allò més diplomàtic, va insistir que "serà una competició de primer nivell, sigui quin sigui l’aspirant ens hem de preparar i ser el millor equip per a la final".
Amb els sis esportistes hi havia el següent trofeu per aconseguir, que serà per a un dels cinc aspirants, lluent i ben col·locat a la maleta corresponent. Avui acaben les bones paraules i arrenca una competició en la qual només serveix quedar el primer.