La gran cita nàutica

Jornada descafeïnada

Va ser una carrera esgotadora per als esportistes perquè no hi havia manera d’inflar les veles

Ahir només es va poder celebrar una de les quatre regates programades. D’una banda, els danys que dijous va patir l’Emirates Team New Zealand al caure de la grua que el treia de l’aigua li van impedir competir, i de l’altra, el vent no va bufar amb la força necessària per aixecar els AC75. 

El vaixell de lEmirates Team New Zealand, navegant davant de la costa de Barcelona.

El vaixell de lEmirates Team New Zealand, navegant davant de la costa de Barcelona.

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Les regates preliminars havien sigut un oasi i s’havien pogut disputar totes. Però en blanc, com es va veure també en els jocs olímpics a Marsella, la falta de vent és el pitjor enemic. A la Copa Amèrica és encara pitjor perquè si no hi ha els nusos mínims necessaris, aquests monobucs tan tecnològics no alcen el vol i no hi ha regata. Això és el que es va produir el segon dia de les round robin de la Louis Vuitton Cup, en la que els cinc aspirants busquen convertir-se en el finalista que s’enfrontarà a l’Emirates Team New Zealand a l’octubre.

Tot i que els seus punts no compten, l’equip kiwi competeix en aquesta fase, igual que ho va fer en la preregata. Però dijous, al tornar a la base, el vaixell neozelandès es va desplomar des de la grua i va patir danys, que van estar reparant durant hores. Així que ja van avisar que ahir no sortirien a l’aigua. En les dues regates en què havia de participar, amb l’Ineos Britannia primer i després amb l’Orient Express Racing Team, només s’havia de donar sortida a britànics i francesos i, davant la (informada) incompareixença dels kiwis, la regata seria per als presents.

Però ni això. La regata contra l’Ineos encara es va arribar a disputar sota aquesta premissa, però en el moment de donar sortida als gals, el comitè organitzador va suspendre la jornada. Les dues regates que van quedar per disputar, aquesta i la del Luna Rossa Prada Pirelli contra l’American Magic, seran avui al costat de les quatre ja programades. Si el vent vol.

La primera regata d’ahir, entre nord-americans i suïssos, estava programada a les 14.14 hores, es va anar retardant cada vegada més i, abans d’arrencar, el fet de veure els vaixells de suport (denominats tenders) amb el AC75 lligat a un cap per propulsar-lo presagiava el pitjor. Quan falta vent, aquest sistema permet que els velers acumulin inèrcia i, al deixar-los anar tres minuts abans de donar la sortida, aguanten sobre els foils.

Com ha passat tota la setmana, els equips saben prou bé que es juguen la victòria a la presortida i a la sortida. I aquí és on ahir va perdre l’Alinghi Red Bull Racing. Un error els va deixar planxats, amb l’embarcació a l’aigua, sense la possibilitat d’aixecar el vol. Mentrestant, l’American Magic aprofitava l’oportunitat per guanyar tots els metres possibles.

Es va retallar el camp de regates. Es va reduir de sis a quatre el nombre de trams. Tot i així, va ser una carrera esgotadora per a esportistes i espectadors. Tant els nord-americans com els helvètics van patir, donant imatges d’un Tom Slingsby nerviós, gairebé sortint de l’estret cubicle del AC75 per veure d’on podia robar una mica de vent per a les seves veles.

Espera angoixant

Al final, victòria de l’American Magic en uns eterns 32 minuts (solen durar entre 23 i 25 minuts i disputen sis trams) una victòria contra el vent, intermitent. L’únic punt que va acabar pujant ahir al caseller. Gairebé tres minuts després, els suïssos van travessar la meta i continuen en blanc en la Louis Vuitton Cup.

La segona regata, que es va celebrar a efectes oficials, va ser la de neozelandesos i britànics, que davant l’absència dels primers va caure del costat dels de sir Ben Ainslie. No obstant, es tracta de punts que no sumen. Ja en aquell moment els nusos eren pràcticament inexistents.

Notícies relacionades

L’organització va tenir una mica de paciència i la tercera regata, que tenia substància pels rivals que enfrontava (Luna Rossa i American Magic) es va anar posposant amb l’esperança que remuntés el vent. Abans de donar la sortida es va veure els membres de la tripulació italiana sobre el casc de la bala platejada esperant que arribés l’hora, a l’ombra, mentre que els nord-americans van aprofitar per estirar les cames.

Finalment, es van anul·lar les dues que faltaven. Avui, ració ampliada, amb sis regates en total.