D’un parc amb pins a erm desarborat

Culminen a Joan Miró els treballs per «aclarir» l’espai i obrir pas a la zona logística de les obres dels Ferrocarrils. Els veïns organitzen noves protestes.

D’un parc amb pins a erm desarborat
3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

N’hi ha hagut prou amb poc més d’una setmana perquè l’arbreda sacrificada a l’Eixample per les obres d’ampliació de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Barcelona hagi sigut arrasada. La pineda condemnada per aplegar maquinària i terra excavada en 5.292 metres quadrats del parc Joan Miró s’ha convertit en un erm que la tanca plena de missatges contra la tala amb prou feines oculta.

Un parell de fotografies preses des de la terrassa del centre comercial de Las Arenas permeten observar el canvi radical que la zona verda ha experimentat en pocs dies. El següent muntatge permet lliscar la cortineta a un costat i un altre per comparar l’aspecte que el parc Joan Miró lluia a principis d’agost i el que exhibeix aquest cap de setmana.

L’elecció d’una part de l’esplanada com a zona logística de l’allargament de la la línia 8 porta associada com a contrapartida que se serrin 75 pins. Són menys dels que es van calcular al principi per a l’àrea operativa de l’ampliació del ferrocarril entre la plaça Espanya i Gràcia. La Generalitat recalca que els exemplars sacrificats són "un 8% del total" de la zona verda. Diagnostica que presentaven un estat insà i es compromet a plantar-ne nous exemplars. Ho defineix com una "oportunitat per transformar el parc".

La primera estimació va preveure que es veurien afectats 178 arbres, però després va minvar a 118 exemplars. Les queixes veïnals van fer que el Departament de Territori –promotor de la prolongació– reduís encara més el terreny on concentrar els operaris durant els dos anys i mig de treballs. El balanç definitiu són 75 exemplars tallats i 19 palmeres arrencades per ser trasplantades en altres zones del parc.

Sis milions més

Els retocs en el projecte per indultar part de la vegetació han encarit la reforma en 6 milions d’euros, diu la Generalitat. Territori defensa que l’alternativa d’ocupar un pavelló de la Fira de Barcelona a la plaça Espanya –com reclamava la plataforma veïnal Salvem el Parc Joan Miró– era inviable i suposava un sobrecost de 16 milions.

Per la seva banda, la Síndica de Greuges de Catalunya ha trobat a faltar estudis sobre el cost per danys ambientals i les repercussions que la tala implica sobre la salut i el medi ambient per contaminació atmosfèrica i soroll. Així mateix, també ha retret que "s’ha optat per sacrificar" gairebé un centenar d’arbres "per ser l’opció més econòmica".

Al seu torn, el Síndic de Greuges de Barcelona ha reclamat una comissió de control sobre les obres de FGC. La Sindicatura conclou que l’actuació de l’àrea d’Urbanisme de l’ajuntament "no ha sigut prou eficaç quant a la participació i informació ciutadana". En aquest sentit, esgrimeix que "és necessari que sigui efectiva pel que fa al seguiment i control de les afectacions que suposen les obres de la línia 8 de FGC", i que també ha de prosseguir amb les comprovacions durant "la reposició posterior dels arbres i els espais verds".

Mes i mig de mobilitzacions

Notícies relacionades

Salvem el Parc Joan Miró ha convocat concentracions de dilluns a divendres durant l’últim mes i mig contra la tala. L’organització ha desconvocat les protestes diàries després de la tala de l’arbreda. "Desgraciadament, tots els arbres que havien de talar ja no hi són. Malgrat tot, això no és el punt final de les nostres reivindicacions, sinó un punt i seguit", assenyala en un missatge que ha compartit amb tots els seus integrants.

La plataforma preveu citar els veïns a una assemblea a l’inici del curs escolar per marcar els objectius i les accions a dur a terme en els pròxims mesos. L’entitat ja ha apuntat que l’inquieta el tràfec de camions als voltants de l’escola Joan Miró. Adverteix que la zona pateix alts nivells de contaminació atmosfèrica a causa del trànsit.