Baixen les escales mentre el cànon turístic es dispara

Des del 2017, la taxa ha passat de 0,65 euros a 6,25, que pujaran a 7 ben aviat i creixeran si l’acord d’Illa i Collboni prospera. 

Baixen les escales mentre el cànon turístic es dispara
2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El mur de contenció que Barcelona ha aixecat per frenar l’arribada de creuers que només fan escales d’unes hores a la ciutat es fonamenta en una taxa turística que actualment ascendeix a 6,25 euros per persona, i que ben aviat arribarà als 7 euros, després del recent augment del recàrrec municipal aprovat al juliol per l’ajuntament. Així que l’anunci ahir d’una nova pujada que afectaria aquests viatgers, pactada per l’alcalde Collboni i el president Illa, va sorprendre el sector perquè arriba just en un moment en què aquest tipus de creuerista de pas retrocedeix en vaixells i passatgers, mentre guanyen pes els que inicien i/o acaben ruta a la capital catalana, com vol l’ajuntament.

La patronal CLIA Espanya ha tornat a reivindicar que es replantegi la fiscalitat al turisme a la ciutat, de manera que els creueristes no siguin els únics visitants que paguen malgrat no pernoctar a la ciutat, en una metròpolis que anualment rep milions d’excursionistes d’unes hores, amb tren, autocar i cotxes.

En el primer semestre del 2024 les escales de creuers en trànsit es van reduir un 32,5%. Fins al juliol, en termes de passatgers que recalen menys de 12 hores la caiguda acumulada ha sigut de l’1,1% (sumant 847.693 viatgers fins aquell mes), en el marc d’un creixement general de passatgers del 3,8% (1,92 milions), segons dades del Port de Barcelona.

«Preocupació»

En aquest context, la patronal del sector CLIA Espanya veu amb «preocupació» el posicionament de l’ajuntament, que torna a posar el focus en els creuers –es queixen– malgrat que les navilieres ja han anat «adaptant la seva programació» i apostant per Barcelona com a port base, segons argumenta el seu director general, Alfredo Serrano. Les raons poden ser tant fiscals com per l’atractiu del port per a embarcaments i desembarcaments, i les connexions aèries de cara als inicis i finals de ruta.

Notícies relacionades

La taxa turística en el cas dels creuers que recalen unes hores es va anar incrementant tant per la tarifa general que fixa la Generalitat (un import que reparteix amb l’ajuntament), com amb l’arribada del recàrrec municipal fixat per al cas de Barcelona des de després de la pandèmia. En aquests moments és de 6,25 euros (3 euros més 3,25 euros, pels respectius conceptes), i arribarà als 7 euros, quan entri en vigor (possiblement a la tardor) l’increment del recàrrec local fins al límit de quatre euros. El que ara han pactat Illa i Collboni és que Barcelona pugui elevar el sostre del seu recàrrec, que afectaria de ple els creuers en trànsit, tot i que també es podria aplicar a altres casos d’allotjament. Està per determinar la seva quantia i si el mateix Govern elevarà també el tram que gestiona.

El sector assisteix amb sorpresa a aquesta enèsima pujada, i recorda l’estudi presentat recentment (a càrrec de la UB), en què es destacava que els creueristes representen un 4,1% de tot el turisme, però injecten un 13% del total de taxa turística recaptada.

Temes:

Creuers Turisme