Obres pendents

Rosari de queixes a l’estació del Nord

Els usuaris es desorienten i critiquen moltes deficiències als lavabos

La falta d’informació i de neteja en aquesta infraestructura molesta els viatgers. La principal central d’autobusos de Catalunya viurà un procés de remodelació integral a final d’any.

Rosari de queixes a l’estació del Nord
5
Es llegeix en minuts
Pol Langa
Pol Langa

Periodista

ver +

L’estació d’autobusos Barcelona Nord ha sumat un estiu més amb deures pendents. Malgrat els treballs d’actualització i remodelació efectuats fins ara, els usuaris continuen tenint queixes per l’estat i la qualitat dels serveis de l’estació gestionada per l’empresa de serveis municipals B:SM, especialment referent a la informació i neteja.

Usuaris asseguts a terra esperant que surtin els autobusos a l’estació del Nord. | MANU MITRU /

El 2021, l’estació ja es va sotmetre a una reforma que va costar mig milió d’euros i que pretenia resoldre part de les necessitats detectades, aprofitant el descens d’usuaris durant la pandèmia. "Es va reformar l’entrada i es va fer més àmplia, que serà la futura entrada principal de l’estació", esmenten fonts de l’empresa municipal. A banda, aquesta obertura permet més bona connexió amb el metro i amb Rodalies. "Com que al carrer d’Alí Bei hi ha més vida de barri, portem el flux de persones al carrer de Nàpols" amb l’objectiu de "millorar aquesta convivència amb l’entorn".

A més, es va ressituar el restaurant i es va instal·lar un taulell de Turisme de Barcelona, l’Espai de la Mediterrània, per acostar l’oferta als nouvinguts a la capital catalana. La reforma va permetre concentrar en aquest punt únic de la ciutat la majoria de trajectes que abans sortien des d’altres punts de la via pública: "Creiem que les sortides s’han de fer des d’una estació d’autobusos, no des del carrer", comenta Vidal.

"És fàcil que t’equivoquis"

Malgrat les millores, però, l’estació continua rebent nombroses crítiques dels usuaris, com ara una reclamació que es repeteix entre la majoria: l’escassa informació. "Falta informació perquè és fàcil que t’equivoquis d’andana; ens ha passat avui mateix", explicaven a EL PERIÓDICO Joan Font i Núria Tacón, una parella de gent gran que volien anar a l’Estartit el dia en què vam fer aquest reportatge. Van perdre l’autocar perquè no van saber quin havien d’agafar.

"He preguntat on és el meu bus i m’han dit que no ho saben, que esperi que arribi per veure a quina andana es posa", deia Juan Antonio Burdalo, amb destinació a Trujillo (Extremadura). "Hi ha molta gent i molts autobusos, però no veig indicacions enlloc. No sé ni d’on venen ni on van", replicava Marc Santandreu, que esperava per recollir els seus fills. En la mateixa línia, Joan Orive indicava: "Falten més pantalles i més informació", ja que algunes no funcionen. També voldria que hi hagués informants a l’exterior per estalviar-se l’ensurt d’entrar a preguntar i perdre l’autocar que l’havia de portar fins a Saragossa.

A finals d’aquest any s’iniciaran uns nous treballs de reforma, en aquest cas integral, gràcies a l’impuls de 4,8 milions d’euros procedents de fons europeus que es van aprovar el 2023, unes obres que s’haurien d’acabar el 2025, segons explica Vidal. La idea és que el vestíbul i l’estació d’autobusos quedin units, a més de l’obertura de noves estances comercials i de restauració amb l’objectiu de poder atraure més gent.

Després de la reforma, "tots els serveis com a estació d’autobusos serien en una sola planta", la inferior. A més, es prepara una reorganització dels serveis de la planta baixa, on "d’entrada hi haurà un primer centre de restauració, amb banys", i altres serveis com quioscos, per "millorar el trajecte del client dins de l’estació, en una sola planta, per tal de millorar també l’experiència i buscar l’excel·lència". Alhora això inclou el trasllat de les taquilles de la planta superior a la planta inferior, cosa que permetrà destinar el primer pis a altres serveis.

Trobar les sortides

A altres usuaris, bàsicament turistes, els costa fins i tot trobar les sortides al carrer: "És una mica complicat trobar la sortida per a un turista com jo", explicava Lucca Fidela, italià. Una altra viatgera amb dificultats per sortir del recinte era Hanna Locket, que arribava a Barcelona des de Milà: "No sé per on he de sortir". Aquest tema hauria de quedar resolt amb la implementació de la reforma integral, ja que, segons Vidal, només hi haurà una única entrada i sortida, fet que s’espera que contribuirà a millorar la seguretat, una altra petició dels usuaris. "A la nit hi falta una mica de seguretat", afegia Locket. Jéssica Valcárcel també es queixava de poca presència d’agents de seguretat, també de dia.

Una altra queixa recurrent és la falta de neteja. La família Navas Portillo, de Dénia (Marina Alta), deia: "Hi hauria d’haver més neteja i un manteniment més seguit". La Fidela afegia: "Tot està una mica brut, però sobretot el lavabo". Aquest és un dels punts que més queixes genera pel que fa a la salubritat: "Sí, està molt brut", secundava Lucía Gómez.

Vidal reconeix que és un dels punts crítics que s’esperen resoldre gràcies a la reforma, tot i que ara ja es reforcen els equips de neteja en moments determinats de gran afluència de viatgers. De moment, la feina del personal de neteja queda curta davant la contínua circulació de gent, malgrat que es veuen treballadors escombrant. "Hi ha parts de Barcelona que estan pitjor", assegurava amb un somriure irònic Santandreu.

L’estació tanca les portes a les 23.30 i les torna a obrir a les 5.00. Tot i això, els serveis no obren fins una mica més tard i els passatgers que arriben d’hora es troben amb el servei de cafeteria encara inoperatiu, igual que els bars de la zona. "Vam arribar a les cinc de la matinada i no hi havia cap lloc per prendre ni tan sols un cafè", assegurava la família Navas Portillo. Respecte a aquest tema, Vidal indica que hi haurà un "replantejament de l’oferta gastronòmica" i que "després de la reforma s’obrirà un procés de licitació" per adaptar l’oferta a les necessitats detectades.

Notícies relacionades

Una altra de les queixes arribava per part d’una mare, Ana Rodríguez, que s’ha d’asseure al terra de la part superior de l’estació amb la seva filla de quatre mesos en braços, després d’estar-se tres hores passejant: "Fan falta més seients", en vista del col·lapse que es genera en determinats moments. En aquest sentit, Vidal apunta que aquestes situacions es produeixen en moments puntuals amb alts pics d’afluència, però que no es tracta d’una problemàtica habitual. Rodríguez, a més, afegeix que li encantaria que hi hagués "més espais per poder canviar els nadons" i "un lloc on els nens puguin jugar".

El cas és que la sala ja hi era, però que es va eliminar després de les reformes perquè les joguines acabaven sent robades.

Temes:

Adif Renfe