El Park Güell tindrà una nova app amb realitat augmentada

L’aplicació, en licitació per 500.000 euros, vol «millorar l’experiència» del visitant. En el futur permetrà la compra directa d’entrades.

El Park Güell tindrà una nova app amb realitat augmentada
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Poc podia imaginar Antoni Gaudí que tots els seus projectes arquitectònics, pinzellats per a més plaer de la burgesia local, es convertirien amb el pas de les dècades en el principal reclam turístic de Barcelona. Menys encara hauria endevinat que 125 anys després que Eusebi Güell comprés la coneguda com a Muntanya Pelada, el parc resultant, que en principi havia d’acollir una urbanització amb més de mig centenar d’acabalades mansions, disposaria d’una aplicació mòbil amb realitat augmentada, dibuixos en tres dimensions i jocs. Tot i que, sent honestos, potser tampoc li va passar pel cap que la gent hagués de pagar per visitar el Park Güell. O que les parelles es casessin dins de la Casa Batlló. O que els forasters entressin mastegant xiclet en tirants i banyador a la Sagrada Família.

Però com que tot això ha anat passant, potser sí que li agradaria que les coses s’expliquessin bé, amb criteri. Això és precisament el que pretén l’app que BSM, l’empresa pública que explota el jardí del barri de la Salut, acaba de licitar amb l’objectiu de "millorar l’experiència del visitant". Si algú vol intentar-ho, les ofertes es reben fins al 25 de setembre, i el pressupost és d’una mica més de 500.000 euros.

L’Ajuntament de Barcelona ja va explicar l’octubre del 2021 que es posava a buscar idees per oferir "visites inclusives" al Park Güell i al Zoo, un altre equipament sota el paraigua de BSM, empresa que també gestiona les zones blava i verda, el Bicing o l’anella olímpica de Montjuïc.

Allò va derivar en una primera aplicació (Park Güell Visita Inclusiva, disponible en Android i iOS) que té per objectiu orientar més i millor les persones amb diversitat funcional. Una vegada dins, l’usuari determina quina és la seva discapacitat: intel·lectual, autisme, auditiva, visual, mobilitat o orgànica. A partir d’aquí, sorgeix un mapa adaptat del recinte (no és que variï gaire, la veritat...) amb àudios i imatges. "És una prova pilot", aclareix un portaveu de BSM. És una aplicació senzilla, amb explicacions i àudios bàsics. I és l’embrió del que està per venir.

Accessibilitat

El concurs públic porta com a títol "serveis de desenvolupament, implantació, evolutius i manteniment d’una app del Park Güell". En la síntesi del projecte es perd aquesta arrel d’accessibilitat, tot i que més endavant es dona per fet que les prestacions de l’anterior aplicador quedaran "en gran manera" incorporades en el nou. És a dir, es manté aquesta sensibilitat cap a les persones amb necessitats especials. Les entrades, que des del juliol ja no es poden comprar en taquilles i només estan disponibles a la web, es podran adquirir a través de l’aplicació, primer amb una redirecció a la pàgina web oficial del parc, i més endavant, de manera directa. Per als que hagin de pagar dades mòbils, l’adjudicatari haurà de tenir llesta una manera offline amb tota la informació bàsica sobre el monument.

Al parc hi haurà codis QR per descarregar l’app i tant el text com l’àudio hauran d’estar, "com a mínim", en català, castellà, anglès i francès. Inclourà un "tour en 360 graus", models en 3D a escala real i interactius i realitat augmentada "per implementar experiències creatives i personalitzades [en funció dels gustos del visitant] que permetin als usuaris expressar-se, creant les seves pròpies obres d’art". A través d’aquesta tecnologia, diuen les bases del concurs, es podran "recrear els passos de Gaudí mentre dissenyava el parc" o la "història de les persones que l’han visitat al llarg dels anys". També incorporarà jocs de memòria, de "caçar el tresor" o puzles.

Notícies relacionades

Turisme "responsable"

El Park Güell va tancar el 2023 amb 4,4 milions de visitants, un 6% més que a l’exercici anterior i la meitat que el 2019. Aquesta dràstica reducció s’explica per la decisió municipal, el 2020, d’ampliar la superfície d’àrea regulada a la totalitat del parc amb l’objectiu, segons va assenyalar llavors BSM, de "preservar aquest espai patrimonial i fomentar un model de turisme més sostenible, responsable i planificat que redueixi l’impacte en l’entorn".