Tanca la plataforma que va fer de BCN un referent del grafiti

El portal Wallspot desapareixerà a finals de mes i, per tant, es perdran més de 30.000 obres fetes en murs de la capital catalana i altres urbs.

Tanca la plataforma que va fer de BCN un referent del grafiti
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És paradoxal que en un moment en què Barcelona mira de muscular el seu prestigi internacional (com amb la Copa Amèrica de vela) desaparegui una plataforma que convertia la capital catalana en un dels grans aparadors de l’art urbà. A finals de mes tancarà el portal Wallspot, una enciclopèdia d’art de carrer que va néixer gràcies al projecte Murs Lliures, impulsat per l’ajuntament el 2012, amb Xavier Trias al capdavant, en col·laboració amb la productora Rebobinart, per cedir espais legals als amants del grafiti.

Serà a finals de setembre, segons confirma a aquest diari Marc Garcia, director de Rebobinart, que la web es fondrà en negre i desapareixeran prop de 35.000 obres fetes per uns 25.000 artistes que en algun moment d’aquests 12 anys s’han donat d’alta per compartir els seus dibuixos. Si era o no era un projecte amb vocació internacional és una afirmació que es desempata amb una dada reveladora: el 40% dels inscrits són (eren) estrangers.

Portar-se bé

La desactivació de Wallspot no respon a cap crisi creativa. Murs Lliures, de fet, continua existint, tot i que des de l’abril del 2023, per decisió del govern d’Ada Colau, funciona sota el nom de Murs Oberts i la gestió ha passat a ser exclusivament pública, amb el consistori com a gestor únic dels 16 espais repartits per tota la ciutat. N’hi ha prou amb presentar-se en una de les parets i complir amb un "codi de funcionament i convivència" que inclou requisits com evitar "continguts ofensius, sexistes, xenòfobs o amb finalitats publicitàries".

En els temps de Rebobinart, els artistes es donaven d’alta i reservaven un espai determinat en una hora concreta. Era una manera d’organitzar els murs, no obstant, que no convencia entitats com Walls4Us, que ho consideraven una "tutela innecessària". La productora tenia firmada una autorització individual amb el districte corresponent per a cadascun dels murs, de manera que, després, regulava les entrades, a més d’impulsar esdeveniments com el Festival Ús Barcelona, que durant cinc anys (2014-2018) va ser un aparador de l’art urbà amb la presó Model com a teló de fons.

Els murals, ara i abans, es van renovant constantment, tot i que solen deixar-se 24 hores d’efímera exhibició abans que un altre artista hi pinti a sobre. La diferència és que a partir de l’octubre ja no quedarà constància del llegat artístic, com sí que podia passar (si així ho volia l’autor) gràcies a l’eina Wallspot. Podran compartir el mural a les xarxes socials, per descomptat, però es perd el portal únic que exercia de vademècum i aparador de l’art urbà made in Barcelona.

Notícies relacionades

Garcia lamenta que es perdi el llegat, i admet que les despeses derivades del manteniment del portal tenen part de la culpa de la decisió. Perquè no és una simple web. També hi ha una aplicació mòbil i la relació és constant amb els artistes que s’encarreguen d’anar-hi pujant el material. "L’ajuntament podria haver adquirit la plataforma", diu. A Wallspot també poden veure’s murals d’Irlanda, Anglaterra, les Filipines, els EUA i els Països Baixos.

Limitar-se a cedir l’espai, no compartir l’obra i no reservar hores pot ser també una subtil manera d’evitar problemes amb el contingut dels murals. En el passat no van ser poques les ocasions en què un artista va posar en un compromís l’ajuntament i Rebobinart. Recordem alguns exemples. El febrer de 2021, un dibuix del rei emèrit, en qui es qualificava de "lladre" a Juan Carlos, va ser esborrat per la policia. El 2017, Jordi Pujol va ser retratat amb un posat i un abillament que recordava les pel·lícules de la màfia.