TMB ja ha retirat el 90% de l’amiant del metro de Barcelona

L’empresa licita un dels últims contractes per a l’eliminació d’asbest, encara present en estacions com Paral·lel, Urquinaona, Universitat o La Pau. La companyia calcula que abans del 2025 ja s’hauran retirat de la circulació tots els trens amb aquestes fibres.

TMB ja ha retirat el 90% de l’amiant del metro de Barcelona
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Va ser l’octubre del 2018 quan es va començar a parlar de la presència d’amiant al metro de Barcelona. Es va detectar als baixos de tres trens de l’L1, però la companyia va dir que allò no representava cap perill. Han passat sis anys i l’asbest ha anat apareixent en molts altres punts de la xarxa: estacions, teulades, túnels... La qüestió va anar escalant, fins al punt que l’abril del 2019, TMB admetia que 25 empleats del suburbà tenien afectacions pulmonars imputables al contacte amb aquest material. Des d’aleshores no han cessat les tasques de detecció i retirada, fins al punt que, segons dades de l’empresa, s’han identificat un miler d’elements de la infraestructura amb presència d’aquestes fibres tòxiques. Ja s’ha eliminat el 90% de l’amiant. I ara s’ha licitat un nou concurs per acabar amb bona part del 10% restant. És un contracte a dos anys vista per valor d’1,3 milions d’euros.

Al marge d’aquesta nova licitació, Transports Metropolitans de Barcelona preveu que abans de final d’any ja s’hauran retirat de la circulació tots els trens amb amiant en la seva estructura. Ja s’ha fet el mateix als equips elèctrics i electrònics. El que seguirà en marxa, i no hi ha data per a la culminació del treball, és la neteja en la infraestructura. Segons detalla a aquest diari un portaveu de la companyia, ja s’han retirat 769 elements i se n’han tractat (aïllat o cobert) 108 més. Falta per intervenir en 129 punts de la malla ferroviària, el 12,8% del total previstos.

Tal com determinen les bases de la licitació, TMB té pendents al metro "prop de 3.000 metres quadrats de fibrociment i 2.000 metres de tubs" amb amiant. "Aquest material –prossegueix el document de prescripcions tècniques– està repartit en diferents punts de la xarxa, a sobre d’andanes, dins de cambres tècniques, en alguns vestíbuls i passadissos d’estacions. Les planxes estan principalment col·locades per reconduir filtracions i els tubs, per fer de desguàs o passar altres conductes".

El concurs, que es va tancar divendres passat, està dividit en dos lots. El primer fa referència a la "retirada d’elements amb contingut d’amiant a la xarxa de metro", i el segon es dedicarà a l’"encapsulament", és a dir, que no s’eliminaran els punts tòxics, sinó que, per qüestions tècniques, s’aïllaran perquè les microfibres d’asbest, en un futur, no generin problemes de salut als treballadors o els usuaris del subterrani.

El denominat encofrat perdut, la tècnica utilitzada per cobrir les planxes brutes, s’utilitzarà a tres estacions i un túnel. En la parada de l’L4 de Guinardó es treballarà sobre una placa de 375 metres quadrats i a una altura de cinc metres. A Can Vidalet (L5), just en el sostre de les andanes, s’operarà a la mateixa altura en una superfície de 405 metres quadrats. I a Urquinaona, cobert per un fals sostre, s’haurà d’intervenir i aïllar una placa d’uns 100 metres quadrats. La galeria inclosa al contracte és en aquesta mateixa estació, amb 600 metres quadrats afectats.

També serà el moment, en els pròxims tres anys, d’aturar l’amiant de tubs situats en estacions de l’L2 com Sant Antoni o Paral·lel, però també a l’L1 (Universitat i Torrassa), l’L5 (Verdaguer) o l’L3 (Plaça del Centre). De la mateixa manera, s’intervindrà a les cotxeres i oficines de Roquetes i Boixeres, així com en tubs situats als túnels de La Pau (L3) i Trinitat Nova (L4).

Al marge d’això, hi ha altres treballs pendents, vinculats amb l’amiant, que passen per diferents fases d’execució. Falta intervenir en la unió de l’L1 i l’L3 a Catalunya, i està en curs la retirada de fibrociment a les oficines de Zona Franca. El juliol del 2019, mesos després que esclatés la polèmica per la presència d’amiant al metro i setmanes més tard que es fes públic que el subterrani de la capital catalana contenia 293 tones de materials amb amiant, TMB elaborava un informe en el qual s’identificava i confirmava l’existència de materials de fibrociment en 10 patis (tècnicament, són armaris de manteniment) i quatre àrees dels edificis denominats ZF2, al costat de la Ronda Litoral.

Dos edificis de TMB

Notícies relacionades

Els dos edificis de TMB tenen una superfície construïda d’11.873 metres quadrats i consta de planta subterrània, planta baixa, set pisos, coberta i sobrecoberta. L’informe detalla que sota terra s’han detectat 42 tubs d’amiant "utilitzats com a desballestament i pas d’antigues instal·lacions elèctriques". Detalla, per a tranquil·litat del treballador de l’empresa, que la mateixa estructura de l’edifici els ha deixat "confinats".

Amb tot, TMB calcula que ja ha retirat gairebé el 90% de l’amiant detectat en les seves infraestructures, tant de metro com de les seves cotxeres i seus corporatives. Preguntat sobre quan podria arribar-se al 100%, un portaveu de l’empresa pública admet que encara no se’n pot donar una data concreta. Hi ha, no obstant, un límit legal, ja que la Unió Europea marca el 2028 com a límit per eliminar l’amiant d’edificacions públiques (2032 per a tot la resta).