Balanç de la temporada

BCN tanca un estiu amb hotels menys plens després d’encarir preus

L’ocupació en els mesos de juliol i agost va ser del 85%, amb una tarifa mitjana per habitació de 195,1 euros. El setembre, quan torna l’activitat congressual, té previsions d’ocupació i preus per sobre del 2023.

BCN tanca un estiu amb hotels menys plens després d’encarir preus
4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

L’estiu del 2024 s’acomiadarà aviat sense rècord de visitants allotjats, però amb els preus mitjans més alts pagats fins a la data per dormir en aquell període als hotels de Barcelona. En concret, l’ocupació en els mesos de juliol i agost va ser del 85% (3,9 punts per sota de l’any passat) amb una tarifa mitjana per habitació de 195,1 euros (10,9 més que el 2023). Aquest saldo porta el sector a pensar en una millora qualitativa de turisme allotjat a la ciutat, com està passant en els dos últims anys. Especialment si es compara amb la prepandèmia, ja que des del 2019 l’increment ha sigut de gairebé 50 euros.

En concret, la ciutat va tenir 45.000 pernoctacions menys que l’estiu passat, i 60.000 per sota del 2019. Una situació que no preocupa el sector perquè l’ocupació acumulada a l’any sí que es manté estable, amb altres tipologies més interessants de viatger que el de sol i platja. És més, el setembre, quan torna l’activitat congressual, té previsions d’ocupació i preus per sobre del 2023.

Per al president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos, el balanç de l’any està sent «molt positiu». Ahir va mantenir que el perfil de viatger internacional «d’alt poder adquisitiu» vinculat al segment de negocis, esports i cultura «propicia» aquesta major qualitat, en la direcció que anhelen tant la patronal, com Turisme de Barcelona i l’ajuntament.

Excursionistes d’un dia

A simple vista, molts ciutadans hauran sentit que la ciutat estava a vessar de visitants. Que la pressió augmentava a les zones calentes. Que Ciutat Vella era un frenètic formiguer. Però les xifres d’ocupació (amb dades d’hotels i d’edificis complets d’apartaments turístics) revelen una menor presència de viatgers pernoctant. I suggereixen que a l’estiu la possible indigestió turística no es deu tant als que trien la capital catalana per allotjar-se com als milions d’excursionistes que s’allotgen en destinacions pròximes però arriben a Barcelona per passar-hi unes hores, amb un mínim impacte en l’economia local. El gremi no compta amb dades, però defensa que el perfil dels seus hostes «ha millorat» amb l’increment de preus.

Les xifres estan estabilitzades quant als volums acumulats des de gener. Clos va desgranar que l’acumulat dels primers vuit mesos de l’any dibuixa una ocupació mitjana del 82,1% (0,5 punts menys). Una dada global que, davant el descens en la temporada alta, implica que la resta de l’any s’ha produït un cert creixement. És a dir, en moments en què el motor han sigut fires, congressos i viatges professionals, i no només turistes vacacionals. De nou, els preus mitjans acumulats per una nit d’hotel representen un auge important, al fixar-se en 190,2 euros, 16,6 més respecte al mateix període del 2023.

El representant dels hotelers va destacar que fins a final d’any la Fira té contractats uns 35 esdeveniments, que reforcen la posició de Barcelona en l’àmbit de fires i congressos. Actualment és la número u en xifra de delegats en grans cites internacionals.

Com a exemples de fitxatges fins al 2025 va destacar noves trobades professionals com l’ICE (de gaming), que portarà a principis d’any al voltant de 40.000 assistents de 150 països; Vitafoods, que en sumarà 22.000, i Label Expo, unes 35.000 persones.

En canvi, la Copa Amèrica està tenint un impacte més gran quant a «imatge, aparador i posicionament» internacional des de la televisió que presencial. En aquest últim cas, els més beneficiats estan sent els hotels del litoral.

En qualsevol cas, Clos va defensar que la bona dinàmica de l’activitat turística, cultural i MICE (turisme de reunions, incentius, conferències i exposicions, per les seves sigles en anglès) enforteix la marca Barcelona i «propicia el desenvolupament econòmic i social de Barcelona i la generació d’oportunitats» per als barcelonins.

Seguretat i taxa turística

Notícies relacionades

L’hoteler va remarcar que els problemes de delinqüència en ciutats com Barcelona i Madrid afecten el turisme però no són la raó del descens d’afluència estival, que vincula a l’increment de preus que filtra certs perfils de visitant. Va apuntar que la solució no passa pels recursos policials sinó per canvis legislatius que penalitzin la reincidència.

Tampoc ajuda a la ciutat la taxa turística, que el consistori incrementarà en els pròxims mesos en la part del recàrrec municipal, i que vol augmentar en el futur. El director de la patronal, Manel Casals, va assenyalar que qualsevol canvi des del Govern sobre la taxa ha de contemplar altres sectors més enllà de l’allotjament, amb referència als excursionistes que omplen la ciutat sense repercussió econòmica. Va considerar que el viatger que pernocta a la ciutat ja assumeix un gravamen suficient, que arriba als 6,75 euros en aquests moments.