Noves zones de baixes emissions sense el veto a l’etiqueta groga

Viladecans, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cerdanyola i Barberà del Vallès s’afegeixen a altres ciutats com Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí

Noves zones de baixes emissions sense el veto a l’etiqueta groga
3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Sis grans ciutats de l’àrea metropolitana de Barcelona han activat les seves pròpies zones de baixes emissions (ZBE). Les corresponents ordenances "estaran en vigor tan aviat com sigui possible" i s’implantaran "gradualment", tal com ha comunicat l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’administració supramunicipal que coordina les ZBE en la conurbació barcelonina. Els municipis implicats són Viladecans, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cerdanyola del Vallès i Barberà del Vallès, que s’afegeixen a altres ciutats de l’àrea amb ZBE pròpies com Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí. L’objectiu, explica l’AMB, és "avançar en un futur cap a una gran ZBE metropolitana".

L’anunci d’aquestes noves ZBE locals arriba després que aquest estiu el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) tombés les ordenances de l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs, escenari jurídic que va portar al desarmament de la ZBE Rondes Barcelona al deixar l’Hospitalet i Cornellà sense restriccions vigents.

Les noves ordenances de les sis ciutats esmentades, tal com confirma l’AMB, no recullen cap restricció per als vehicles amb etiqueta groga (B). Aquesta línia, que segueixen altres ciutats com Tarragona, contradiu la regulació catalana del decret de l’anterior Govern de la Generalitat liderat per ERC, que sí que preveu el veto als vehicles amb etiqueta B. L’elaboració d’aquesta normativa catalana va estar marcada pel conflicte entre l’executiu republicà i importants ciutats catalanes (Badalona, Sabadell, Terrassa o Mataró) van presentar al·legacions.

Sistema de control

Les noves ZBE locals s’han incorporat al sistema automàtic de control i sancions metropolità. Totes seguiran les mateixes exempcions i autoritzacions, i també la mateixa normativa d’accés i circulació de la ZBE Metròpoli de Barcelona, que inclou la ZBE Rondes BCN, formada al seu torn per les ZBE de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, i les dues locals de Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí.

Actualment s’ultimen els treballs tècnics de la plataforma de control —instal·lar càmeres i integrar-les al registre metropolità— que permetran la gestió automàtica de les sancions. Aquests treballs s’acabaran el 31 de desembre del 2024 i es preveu que les primeres multes s’imposaran a partir de l’1 de gener del 2025. L’àmbit territorial d’implantació d’aquestes sis noves ZBE locals és, bàsicament, el nucli urbà de cada localitat.

La implantació gradual que anuncia l’AMB suposa diferents moratòries per als turismes i motocicletes i els vehicles industrials (furgonetes, camions i autobusos). A part, l’entitat metropolitana recorda que el model metropolità d’ordenances preveu exempcions i autoritzacions per a la població amb rendes més baixes, i incorpora permisos per als professionals amb una edat pròxima a la jubilació que utilitzen el vehicle per treballar.

L’AMB remarca que en el registre metropolità es poden inscriure els vehicles que no disposen de distintiu ambiental de la DGT i sol·licitar les exempcions i autoritzacions (permanents o diàries) per accedir i circular per l’interior de les zones de baixes emissions. Aquest registre és únic per a totes aquestes vies de la metròpoli de Barcelona.

Un sol tràmit

Els vehicles inscrits podran circular per qualsevol zona de baixes emissions amb un únic tràmit. Per tant, qualsevol persona amb un vehicle al qual no correspon cap distintiu ambiental de la DGT, sigui de Catalunya, d’Espanya o de l’estranger, ha de donar-se’n d’alta i fer la sol·licitud per accedir i circular per qualsevol ZBE de la metròpoli de Barcelona. Una vegada l’usuari s’ha registrat, el permís sol·licitat val automàticament per a totes les ZBE de la metròpoli.

Notícies relacionades

Ara mateix, més de 2.200 vehicles d’aquests municipis ja estan inscrits en el registre. Destaquen les més de 170 persones que han tramitat l’autorització temporal per a vehicles de persones amb rendes baixes i les més de 200 persones amb discapacitat o malaltia que han sol·licitat poder continuar circulant amb el seu vehicle per aquestes ZBE.

Actualment, en el parc de vehicles dels sis municipis que aplicaran les noves ZBE hi circulen un 7% de vehicles sense etiqueta, un 30% amb etiqueta groga, un 53% amb etiqueta verda i un 11% amb etiqueta 0 i ECO. Amb la posada en funcionament d’aquestes noves ZBE es preveu que la circulació dels vehicles més contaminants disminuirà dràsticament.