BCN vol que els autocars turístics paguin més per aparcar

L’ajuntament vol apujar de 20 a 80 euros per dia el preu de l’abonament per estacionar a la ciutat. L’objectiu és evitar la concentració excessiva a determinades zones i franges horàries.

BCN vol que els autocars turístics paguin més per aparcar
3
Es llegeix en minuts
JUDITH CUTRONA

L’Ajuntament de Barcelona vol apujar fins a 80 euros per dia el preu que paguen els autocars turístics per aparcar a la ciutat. L’objectiu és minimitzar les externalitats negatives que pot generar la concentració excessiva d’aquests vehicles a determinades zones i franges horàries, especialment al centre. Per a això el govern municipal proposa passar de la tarifa actual de 20 euros al dia fins als 80.

Aquesta proposta, que el govern anomena Zona Bus 4.0, s’inclou en la nova mesura de govern presentada ahir en roda de premsa pel tinent d’alcalde d’Economia, Jordi Valls, i el gerent de Promoció Econòmica, Miquel Rodríguez, per gestionar el turisme. El govern municipal la presentarà en la Comissió d’Economia i Hisenda d’avui per debatre-la amb la resta de grups municipals i l’increment de la tarifa per als autocars turístics es debatrà l’octubre amb les ordenances fiscals.

Valls va recalcar que es tracta d’un increment tarifari del preu públic i que per aplicar-lo respectaran el calendari previst: una vegada aprovada la mesura de govern en comissió, haurà de comptar amb prou majoria en el debat de les ordenances fiscals. "Hem de discutir amb els grups polítics i, si s’aprova, s’aplicaria l’any que ve", va afirmar el tinent d’alcalde, que va precisar que l’increment en aquesta tarifa suposaria passar d’una recaptació d’un milió d’euros a quatre milions.

Un turista que pernocta a la ciutat pagarà set euros de taxa turística quan s’apliqui l’increment aprovat el juliol (fins als quatre euros). En canvi, el turista que arriba a la ciutat amb un autocar turístic paga actualment l’equivalent de 0,50 cèntims, per la qual cosa el govern vol equiparar aquesta quantitat. A més de la pujada de la tarifa, aquest projecte inclou revisar les parades dels autocars per reduir-les al centre de la ciutat i ampliar-les a zones més allunyades del centre i en espais on hi ha transport públic.

Barcelona va arribar el 2023 als 30 milions de visitants i el flux de turistes ha passat en tres dècades de 25 milions de turistes als 1.900 milions, un escenari davant el qual Valls insisteix en la necessitat de gestionar el turisme. En el marc de les accions portades a terme, Valls també va recordar que al juliol es va aprovar l’increment de la taxa turística fins al màxim de quatre euros, i va explicar que no hi ha hagut cap al·legació i que, per tant, s’aplicarà de manera directa a l’octubre.

Dotze àmbits i 55 accions

La nova mesura presentada ahir aglutinarà 12 àmbits i 55 accions concretes per realitzar, amb un marc temporal definit i un pressupost assignat que suma uns 254 milions d’euros que s’invertiran fins al 2027. També inclou la proposta ja presentada per gestionar els Espais de Gran Afluència (EGA): en aquest projecte, Valls va dir que l’ajuntament estudia limitar les bicicletes i els patinets elèctrics a l’entorn de la Sagrada Família, tot i que no ha pres una decisió i de moment és una idea que han debatut internament.

Notícies relacionades

S’hi afegeix l’acció contra els pisos turístics il·legals (que preveu eliminar el 2028), a més de revisar el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (Peuat) i l’import de l’IEET en la modalitat de creuers de curta estada, que vol negociar amb la Generalitat. En aquest sentit, Valls va tornar a manifestar la voluntat de l’ajuntament per parlar amb el Port de Barcelona perquè "hi hagi una reducció determinada" de creuers que arriben a Barcelona, i discutir el conveni acordat el 2018, que valora de manera positiva, però considera que s’ha de discutir què fer amb les diferents terminals: "L’acord és positiu però no és etern, hem de començar a parlar d’altres acords".

Va precisar que no hi ha una reunió formal ni programada, "sinó posicions clares per part de l’ajuntament respecte al que volem fer". Tot i així, va dir que el Port i l’ajuntament estan treballant "de manera molt positiva". A més, Valls va afirmar que estudien per als creuers una tarifa diferenciada entre temporada alta i temporada baixa.

Temes:

Barcelona Govern