Els busos de TMB guanyen els de l’entorn metropolità en sostenibilitat

Hilera de autobuses en la avenida de la Diagonal

Hilera de autobuses en la avenida de la Diagonal / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els fons surten del mateix calaix i els usuaris són els mateixos o són veïns. Però no té res a veure agafar un bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que pujar-se a un dels que operen per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). No per la puntualitat o la professionalitat dels treballadors, sinó perquè els primers són més ecològics i més moderns. La inversió en vehicles per part de TMB, tal com demostra la radiografia de la flota, és molt més elevada que en el cas de l’AMB. Un parell de dades: l’empresa pública ja té un 13% d’autobusos elèctrics, gairebé el doble que els cosins de l’entorn de la capital catalana.

Notícies relacionades

És probable que l’explicació tingui a veure amb l’explotació del servei. A TMB és la mateixa companyia pública la que opera les línies i tot el servei (conductors, cotxeres, mecànics, atenció al client…), mentre que a l’AMB la gestió és indirecta, és a dir, que les línies i les tarifes les decideix l’administració, però el vehicle el pilota un conductor d’una empresa privada. I no són poques: Tusgsal, Monbus, Soler i Sauret, Moventis i Avanza. Contractes, per cert, que ascendeixen a centenars de milions d’euros i que en els últims anys han cridat l’atenció de companyies estrangeres, com aquesta última, Avanza, d’arrel espanyola però integrada en un hòlding mexicà des del 2013.

El tipus de bus més habitual en l’entorn metropolità és l’híbrid elèctric-dièsel. Són un total de 429, el 51,3%. A TMB, en canvi, són 285, el 24,4%.