Els busos de TMB guanyen els de l’entorn metropolità en sostenibilitat

Hilera de autobuses en la avenida de la Diagonal /
Els fons surten del mateix calaix i els usuaris són els mateixos o són veïns. Però no té res a veure agafar un bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que pujar-se a un dels que operen per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). No per la puntualitat o la professionalitat dels treballadors, sinó perquè els primers són més ecològics i més moderns. La inversió en vehicles per part de TMB, tal com demostra la radiografia de la flota, és molt més elevada que en el cas de l’AMB. Un parell de dades: l’empresa pública ja té un 13% d’autobusos elèctrics, gairebé el doble que els cosins de l’entorn de la capital catalana.
És probable que l’explicació tingui a veure amb l’explotació del servei. A TMB és la mateixa companyia pública la que opera les línies i tot el servei (conductors, cotxeres, mecànics, atenció al client…), mentre que a l’AMB la gestió és indirecta, és a dir, que les línies i les tarifes les decideix l’administració, però el vehicle el pilota un conductor d’una empresa privada. I no són poques: Tusgsal, Monbus, Soler i Sauret, Moventis i Avanza. Contractes, per cert, que ascendeixen a centenars de milions d’euros i que en els últims anys han cridat l’atenció de companyies estrangeres, com aquesta última, Avanza, d’arrel espanyola però integrada en un hòlding mexicà des del 2013.
El tipus de bus més habitual en l’entorn metropolità és l’híbrid elèctric-dièsel. Són un total de 429, el 51,3%. A TMB, en canvi, són 285, el 24,4%.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear