La gran cita nàutica

La falta de vent ajorna la victòria de britànics i italians

Després de tres hores d’agonia, només es van celebrar dues de les quatre regates previstes, que van guanyar suïssos i nord-americans amb els marcadors 4-1.

La falta de vent ajorna la victòria de britànics i italians
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El que podria haver sigut un tràmit va ser una agonia de tres hores que va acabar amb ajornament a dimecres. Amb dos 4-0 dels encreuaments anteriors entre l’INEOS Britannia i l’Alinghi Red Bull Racing i entre el Luna Rossa Prada Pirelli i l’NYYC American Magic, britànics i italians van voler imposar-se en les dues regates programades del dia, si podien a la primera. Però els seus rivals, suïssos i nord-americans, es van rebel·lar vencent-los en sengles carreres. La falta de vent va fer la resta i va posposar la lluita de les semifinals de la Copa Louis Vuitton.

La primera regata entre l’Alinghi Red Bull Racing i l’INEOS Britannia no va començar res bé per als suïssos, que van ser penalitzats tot just sortir per fer-ho abans de temps. Els 75 metres que va haver de deixar la tripulació d’Arnaud Psarofaghis i Maxime Bachelin va donar un avantatge als britànics que va durar dos trams.

No obstant, l’INEOS es va quedar sense vent i va planxar, deixant el casc a l’aigua sense poder volar, i l’Alinghi va recuperar els metres perduts. Li va passar fins a tres vegades: l’INEOS Britannia és un AC75 fet per navegar a tota velocitat amb vent. Els suïssos els van treure fins a dos quilòmetres de distància, però els nusos tampoc van ser favorables per a ells, que van haver d’entrar per la porta flotant, arrossegant-se amb el casc a l’aigua, a una imatge molt poc pròpia de la Copa Amèrica de vela.

El timoner suís Psarofaghis, sempre mesurat en les seves paraules, ahir feliç pel resultat, va destacar el bon treball del seu grup. "Ara cada dia és un partit point i estem molt satisfets d’haver-nos pogut mantenir sobre el foil quan els britànics no", va valorar.

La primera regata del dia, la cinquena de les semifinals entre els dos equips, va acabar amb victòria suïssa. I és que per arrencar sobre els foils aquests monobucs necessiten uns 17 nusos, una xifra impossible en aquell moment. Van escurçar el camp de regates, també els trams (dels sis habituals a quatre) i els últims instants, que van permetre que els suïssos puntuessin almenys una vegada, va ser agònic. La regata va durar 41 minuts, al límit perquè s’anul·lés, que es fa als 45.

Protestes i penalitzacions

Notícies relacionades

El vent tampoc va remuntar a la següent regata, la segona i última que es va celebrar, però va ser molt més interessant que la primera, amb una batalla molt disputada entre italians i nord-americans. Com ja havia passat el dia anterior, l’American Magic va lluitar per mantenir-se viu a la Copa Louis Vuitton i, després de diverses protestes i penalitzacions d’uns i d’altres, poc vent i un error dels italians, la tripulació comandada per Tom Slingsby es va emportar la regata i va evitar l’eliminació automàtica, com els francesos dies enrere.

Després d’aquestes dues regates, totes dues amb un vent escàs que rondava els set i vuit nusos, l’organització va anar retardant les següents carreres, fins a una quinzena de vegades, quan es va adonar que seria impossible disputar-les. D’aquesta manera, nord-americans i suïssos salven la papereta i deixen el caseller quatre a un. Britànics i italians tindran la següent oportunitat dimecres, amb quatre regates programades. El primer que arriba a cinc punts, passa a la final, que començarà el 26 de setembre per decidir, ara sí, qui lluitarà contra Emirates Team New Zealand a partir del 12 d’octubre.