Les renovables i la biotecnologia marina, motor de l’economia blava

Segons Acció, el volum de negoci de l’activitat sostenible vinculada amb el mar a Catalunya inclou 1.078 empreses amb un volum de negoci de 5.556 milions d’euros i 23.876 empleats.  

Les renovables i la biotecnologia marina, motor de l’economia blava
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Un informe indica que la biotecnologia marina, la dessalinització i les energies renovables marines són sectors clau en l’economia blava per impulsar el creixement i generar noves oportunitats empresarials a Catalunya.

Acció, l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa de la Generalitat, va presentar ahir el document Tecnologies de l’economia blava a Catalunya, que indica que el sector aporta un 2,1% al PIB català, amb 1.078 empreses que generen un volum de negoci de 5.556 milions d’euros i ocupen 23.876 persones.

Dins de la biotecnologia blava, l’estudi inclou l’aqüicultura, la producció de biomassa amb el cultiu de plantes marines i la investigació bioquímica i genètica de microalgues. A Catalunya, 19 empreses facturen uns 100 milions i donen feina a 619 persones. L’informe destaca que el mercat mundial d’algues per a salut, alimentació, cosmètica i energia creixerà un 35% en quatre anys, fins als 16.655 milions d’euros.

"L’oceà és una font clau d’alimentació i riquesa, i exerceix un paper vital com a embornal de CO2, cosa que contribueix a l’equilibri del planeta. No obstant, la seva creixent degradació està dificultant cada vegada més aquesta funció essencial", explica la coordinadora de l’informe, Maria Dolors Núñez, responsable de l’àrea d’Anàlisi i Detecció d’Oportunitats Tecnològiques d’Acció. Augmentar el seu coneixement i promoure una activitat sostenible, objectiu de l’ONU, també és una prioritat per a la UE, que recolza l’economia blava mitjançant diversos programes i incentius.

La xarxa Blue Net Cat ja treballa en aquesta direcció, portant a terme iniciatives que busquen la transferència de coneixement en la investigació marina de científics de centres com l’Institut de Ciències del Mar, i que ja ha derivat en la creació de noves empreses i models de negoci innovadors.

L’informe destaca l’energia eòlica flotant com el segon sector prioritari, remarcant la importància del seu desenvolupament per augmentar la independència energètica de Catalunya i avançar cap a un model sense emissions.

També apunta a la implantació d’energia fotovoltaica flotant. A Catalunya hi ha dues empreses, BayWa i Sud Renovables. La primera planta fotovoltaica flotant es va instal·lar a Catalunya el 2023 a la Riera de Gaià (Tarragonès), amb 195 panells sobre un embassament d’aigua pluvial, amb una capacitat de producció de 139.920 kWh a l’any. Així mateix, l’informe assenyala la possibilitat de "desplegar aquesta tecnologia a mar obert de forma ordenada".

La dessalinització és el tercer dels motors econòmics del sector que detecta el document, tenint en compte que el Pla de Gestió de l’Aigua 2022-2027 preveu duplicar la capacitat de dessalinització. "La sequera no és ni de bon tros un capítol que hem deixat enrere", adverteix la responsable d’Acció. En aquest àmbit hi ha 22 empreses que donen feina a 10.300 persones.

Propulsió no contaminant

Notícies relacionades

Un altre sector en expansió és la propulsió marítima, amb una indústria catalana per ara incipient, formada per 15 empreses, que està aportant innovacions tecnològiques per reduir les emissions. "Veurem canvis importants amb la substitució del dièsel per motors elèctrics, la introducció de l’hidrogen i altres combustibles", avança la investigadora. En aquest punt, Núñez destaca com la Copa Amèrica de vela actua com un revulsiu per impulsar la tecnologia marítima, la sostenibilitat i les oportunitats econòmiques del sector nàutic.

Gairebé el 50% de les empreses que l’estudi considera economia blava es dediquen al transport, el 30% a la pesca i l’aqüicultura, i el 15% a la construcció i propulsió d’embarcacions.