La inquietud per la inseguretat i la vivenda creix a Barcelona

Laia Bonet demana tenir en compte les dades de reducció de delictes d’aquest estiu i es congratula per haver implementat el Pla Endreça després de millorar la percepció de la neteja.

Laia Bonet, este lunes en el Port Olímpic.

Laia Bonet, este lunes en el Port Olímpic. / David Zorrakino / Europa Press

3
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Meritxell M. Pauné

Els veïns de Barcelona continuen percebent la inseguretat com el principal problema de la capital. A aquesta qüestió, que el govern de Jaume Collboni s’ha marcat com a prioritat, s’hi suma ara la preocupació per l’accés a la vivenda, que puja fins a la segona posició en l’última enquesta de serveis municipals, realitzada a 6.000 barcelonins. No obstant, la percepció de la neteja millora considerablement, malgrat ser considerat el tercer problema.

El 27,7% dels consultats entre el 29 de gener i el 29 d’abril tornen a remarcar la inseguretat com la principal tasca a resoldre, que s’estanca en primera posició. En els últims cinc anys, ha pujat 10 punts percentuals. Des del 2019, quan va passar del 5,6% al 17,7%, la preocupació ja no ha deixat de créixer. No obstant, l’increment entre aquest any i l’anterior és cinc punts percentuals. Després de la delinqüència, la dificultat per accedir a una vivenda figura com l’altre gran motiu de crítica per a la ciutadania. Passa del 9,6% al 12,3% i se situa en els nivells del 2018 i el 2019. Destaca que els dos problemes més greus que té Barcelona són també els dos problemes que els barcelonins consideren que els afecten més personalment.

En tercer lloc aflora la neteja, que, malgrat ser en les primeres posicions del rànquing, millora de manera significativa els seus indicadors i redueix quatre punts al passar del 13,2% de l’any passat al 9,3% d’aquest any. Una altra problemàtica emergent és el turisme, en quart lloc, que recupera els nivells prepandèmics amb un 5,4% de les respostes. També coincideix el fet que els tres principals problemes són les tres principals demandes que els veïns fan a l’ajuntament perquè hi incideixin: en primer lloc, millorar la seguretat; en segon, la neteja, i en tercer, facilitar l’accés a la vivenda.

La primera tinenta d’alcalde, Laia Bonet, va mostrar la preocupació del govern per la inquietud dels veïns per la seguretat i l’accés a la vivenda. Respecte a la primera, va remarcar la necessitat de tenir en compte les dades, que reflecteixen una reducció del 7% dels delictes aquest estiu: "Són significativament millors que la percepció", tot i que va afirmar que "no pot ser menyspreada" i va confiar que hi hagi una millora que "impregni" en aquestes percepcions. I sobre l’accés a la vivenda va reiterar que estan treballant amb totes les eines possibles per proporcionar més vivenda social, ja que "no hi ha fórmules ni solucions màgiques".

Els serveis més ben valorats

Els serveis municipals més ben valorats, per ordre, són els bombers, les biblioteques, els centres cívics i les activitats culturals, i l’aparcament és l’únic que suspèn, tot i que millora tres dècimes respecte a l’any passat. Alguns dels serveis milloren la puntuació, com la recollida de residus, l’urbanisme, la neteja, l’asfaltatge i el manteniment. També la circulació i l’aparcament, tot i que siguin els dos que són a la cua.

Notícies relacionades

També destaca que els usuaris del tramvia, del Bicing, dels centres cívics i de Serveis Socials veuen millor els serveis que els que no són usuaris. En canvi, l’aparcament és l’únic servei que els usuaris puntuen pitjor. Bonet va remarcar que 25 dels 26 serveis valorats milloren la nota, cosa que per a ella dona una "molt bona perspectiva i radiografia" de l’evolució de la millora d’aquests serveis.

Respecte a la valoració ciutadana de la gestió de l’ajuntament, la nota que els enquestats posen a la tasca del consistori ha pujat al 6,2, és a dir, mig punt en un any. "És el repunt més intens de la sèrie històrica de dades", va remarcar Bonet. No s’hi arribava des del 2019. La puntuació a la gestió municipal al mateix barri és lleugerament superior, un 6,6, després de pujar també mig punt. L’aval a la gestió pressupostària també millora.