Uns 60 municipis demanen fomentar els trajectes caminant

La pacificació de rutes escolars, estudis per crear carrils bici i suport a les zones de baixes emissions (ZBE) són algunes de les iniciatives.

Carril bici que connecta Barcelona i Esplugues de Llobregat. | JORDI COTRINA

Carril bici que connecta Barcelona i Esplugues de Llobregat. | JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts

Més de mig centenar de municipis preveuen potenciar la mobilitat responsable, una cosa que queda ben reflectida en la gran quantitat de peticions que ha rebut la Diputació de Barcelona (Diba) en l’última convocatòria del 2024 per fomentar aquesta iniciativa.

Uns 60 municipis i consorcis locals han presentat una sol·licitud a través del catàleg 2024 de promoció de la mobilitat sostenible, que busca avançar mitjançant diverses accions, com la implementació del conegut Metrominut (mapa que mesura les distàncies i temps a peu entre diversos punts d’una ciutat), la pacificació de rutes escolars, estudis per crear carrils bici, suport a les zones de baixes emissions (ZBE) i anàlisi sobre mobilitat elèctrica.

Algun dels municipis sol·licitadors són Sant Quirze de Besora, Taradell, Premià de Mar, Vilassar de Mar, les Franqueses del Vallès, Sant Cugat del Vallès i Parets del Vallès. Totes aquestes localitats catalanes busquen impulsar el concepte de ciutats dels 15 minuts, on els residents puguin accedir a serveis bàsics, com ara educació, salut, comerç i oci, en un temps màxim de 15 minuts a peu o amb bicicleta, i, si és necessari, utilitzant el transport públic.

El model urbà de les ciutats dels 15 minuts es concreta mitjançant la creació de més carrers per als vianants i carrils bici i amb un increment de la inversió en sistemes de transport públic eficients que connecten ràpidament diferents zones urbanes.

"Aquest model urbà promou la proximitat i la densitat, i permet d’aquesta forma als ciutadans accedir fàcilment a serveis de qualitat i al transport públic", explica Núria Pérez Sans, investigadora de l’àrea de mobilitat de l’Institut Metròpoli.

Desafiament

No obstant, l’especialista adverteix que "el model enfronta el desafiament que no tots els llocs de treball estaran a l’abast en aquest marc. Per contra, l’oci i els equipaments municipals poden estar més disponibles". És per això que la investigadora fa referència al concepte de ciutats de 45 minuts per a municipis més grans, com el cas de l’Hospitalet o Barcelona.

Parets del Vallès és una de les ciutat que ha sol·licitat a la Diba la promoció d’una mobilitat sostenible. El regidor de Via Pública, Serveis Urbans, Equipaments i Mobilitat, Dídac Cayuela (PSC), explica que "un dels principals objectius de la ciutat és reduir l’empremta de carboni" i assegura que en els pròxims anys es compliran sent una ciutat dels 15 minuts, "ja que Parets té totes les condicions per estar ben connectada a través de la mobilitat sostenible". Concretament, han sol·licitat a la Diba un estudi per incorporar un segon carril bici i facilitar els desplaçaments dels veïns.

Notícies relacionades

No obstant, després d’avaluar la viabilitat del projecte, el regidor indica que l’estudi va concloure que "la seva implementació no era adequada per a la fisonomia de la localitat".

En resposta, assenyala el regidor, s’ha decidit centrar els esforços a millorar el transport públic, posant especial èmfasi en el servei d’autobusos, tant urbans com interurbans, una cosa en la qual estan col·laborant amb la Diba per promoure la mobilitat sostenible i, en conseqüència, reduir l’impacte mediambiental que suposa la massiva circulació de vehicles privats de motor als carrers de les ciutats.