La primera embarcació d’hidrogen a Espanya

La ‘start-up’ Dhamma Blue dissenya i construeix el Botado, una embarcació de sis metres d’eslora que no emet residus i permet una navegació silenciosa. La indústria del sector nàutic aposta per una transició cap als models de zero emissions.

La primera embarcació d’hidrogen a Espanya
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El convenciment de la necessitat d’avançar cap a les zero emissions al sector nàutic ha portat el regatista i enginyer naval, Robin Imaz, i el president de DH2 Energy, Philippe Esposito, a dissenyar i fabricar la primera embarcació que funciona amb hidrogen a Espanya, de sis metres d’eslora. El llançament es va celebrar ahir al Port Fòrum, a Barcelona.

Es tracta d’un model que assoleix els 27 nusos "sense emetre cap residu, només aigua, cosa que permet una navegació silenciosa sense el soroll dels motors, de manera que pots mantenir una conversa tranquil·la, i sense fer olor cap tipus de combustible", va assenyalar Imaz.

Han sigut necessaris 18 mesos de treball i la inversió d’un milió d’euros, bona part de les seves butxaques, per comptar amb una embarcació, construïda a Santander, que es dirigeix a les empreses de xàrter i als propietaris que opten per acollir-se de manera primerenca a les noves tecnologies, així com a les administracions.

L’empresa, Dhamma Blue, és ara a l’expectativa que es desplegui la infraestructura necessària per subministrar hidrogen verd als ports, amb l’habilitació d’hidrolineres (dispensadors d’hidrogen), per proveir aquestes embarcacions. El Port de Barcelona ha obert camí amb la primera, d’Air Products, que serveix a les embarcacions d’acompanyament de la Copa Amèrica de vela.

Desplegar infraestructura

"És necessari suport de les autoritats" per al desplegament de la infraestructura de proveïment a ports, va explicar Esposito, que va assenyalar la necessitat d’avançar per assegurar l’equilibri mediambiental, en un moment en què la tecnologia pot garantir la total seguretat.

La companyia treballa en models de més mida, de 27 metres d’eslora, perquè els propietaris de iots facin la transició cap a una navegació sostenible.

A l’inici, la idea era dissenyar un vaixell de propulsió elèctrica, però els fundadors de Dhamma Blue van decidir fer un pas més enllà apostant per l’hidrogen. Sempre tenint en compte que ha de ser hidrogen obtingut a partir d’energies renovables, "altrament seria una proposta de rentat verd", va incidir Esposito.

Com a president de DH2 Energy, està al capdavant del projecte de construcció, a Plasencia del Monte (Osca), d’una planta de producció d’hidrogen, prevista per al primer trimestre del 2025, i en la qual s’invertiran més de 80 milions d’euros, a fi de descarbonitzar l’activitat industrial pròxima. El projecte inclou l’habilitació d’un parc fotovoltaic, que nodrirà de l’energia necessària per al procés d’obtenció d’hidrogen verd. D’aquesta planta també esperen que surti hidrogen per subministrar hidrolineres.

"La nostra proposta cobreix tota la cadena de valor, des de l’embarcació amb tots els seus components fins al mateix subministrament del combustible", van destacar els creadors de Botado. A Europa, només hi ha tres iniciatives ja en marxa entorn de noves embarcacions d’hidrogen, una d’elles de la mà d’Orient Express, que aposta per oferir viatges turístics en un nou vaixell de zero emissions. Les altres dues, també francesa i noruega, se centren únicament en sistemes de propulsió.

Notícies relacionades

Els impulsors de Dhamma Blue preveuen produir les primeres 30 unitats l’any vinent. El preu de partida, 370.000 euros, es redueix en comandes grans i es preveu que vagi disminuint en poc temps, a mesura que la nova proposta vagi generalitzant-se. Alguna cosa que la start-up contempla que passi en els pròxims dos o tres anys. Tot i així, "només és un 15% més car que un d’elèctric, amb la gran diferència d’autonomia que aporta", pràcticament quatre vegades superior, va apuntar Imaz. El mercat ja està prenent la iniciativa a llocs com Itàlia, on "35 marines ja han firmat un contracte per instal·lar hidrolineres", cosa que situa aquest país com un dels prioritaris per a Dhamma Blue.

El pla a tres anys de Port Fòrum per convertir-se en port sostenible preveu la incorporació d’una hidrolinera. El llançament del prototip es va portar a terme el dia en què aquesta marina va inaugurar la primera fase d’unes obres d’ampliació de les instal·lacions per actualitzar-les i obrir-les a la ciutat com a zona d’oci, amb una inversió de 26 milions d’euros. Ahir va obrir una nova dàrsena equipada amb carregadors elèctrics per a embarcacions. També es va completar la primera part de la construcció d’un dic de seguretat, amb unes estructures submergides que faciliten la regeneració de la biodiversitat, de la mà d’Ocean Ecostructures.