La indisciplina es menja el pla de millores de Consell de Cent

Parelles d’agents de convivència, policia local i revisors d’aparcament cursen unes 21 denúncies al dia per mirar de reconduir les infraccions més evidents en l’eix verd.

La indisciplina es menja el pla de millores de Consell de Cent
3
Es llegeix en minuts
Carles Cols
Carles Cols

Periodista

ver +

Des de fa una setmana patrullen per l’eix verd de Consell de Cent parelles d’agents de convivència (així els han batejat) per reconduir els més que evidents incivismes i indisciplines que allà es cometen cada minut del dia. No són agents de l’autoritat. Aquesta condició l’ostenta la Guàrdia Urbana, la presència de la qual és intermitent. La policia municipal compta amb la col·laboració dels empleats de BSM, l’empresa pública encarregada de vigilar les zones d’estacionament i de càrrega i descàrrega a la ciutat, per evitar que aquest bulevard on el vianant té la prioritat de pas es converteixi en un gran pàrquing de vehicles. Des del 20 de novembre del 2023 fins al passat 24 de setembre, o sigui, en 10 mesos, s’han cursat 6.717 denúncies, 21 cada dia. No ha revertit això la situació. Ha passat una setmana de la nova ofensiva i, per ara, tot continua igual.

Per si ha caigut en l’oblit, durant la preestrena dels eixos verds de l’Eixample va passar una cosa potser sense precedents a Barcelona. Quan d’alguns trams de carrer es van retirar les primeres tanques d’obres, alguns motoristes van estacionar els seus vehicles com ho fan a la resta de les voreres de la ciutat. L’ordre política va ser tapar aquesta via d’aigua des del primer minut. Contra tot mal presagi, va funcionar. Tret d’en casos molt rars i amb l’excepció dels motoristes dels comerços de Glovo de Consell de Cent i Girona, no hi ha gairebé mai motos aparcades en els eixos verds. El contrast amb el que passa amb els vehicles de quatre rodes és de proporcions siderals.

Una setmana de pacient observació, la que ha transcorregut des que va començar la campanya intensiva de control, permet arribar a diverses conclusions.

La primera ha sigut denunciada reiteradament per les diferents associacions que defensen un Eixample més saludable i menys de cotxes. L’horari de càrrega i descarrega, o sigui, les hores a les quals poden parar els transportistes per temps mai superiors als 30 minuts, comença a les 9.30 hores del matí i finalitza a les quatre de la tarda. En realitat, molt abans d’aquella hora d’inici, mentre aquests carrers se suposa que són una ruta segura d’accés a l’escola, ja circulen i aparquen a Consell de Cent cotxes, furgonetes, camionetes i camions. A desenes.

Llacuna en els senyals

Aquella setmana d’observació, amb una predisposició gairebé d’ornitòleg guarit en una caseta, ha permès descobrir fins i tot que hi ha alguns ocells que pràcticament nien en els eixos verds. Cada dia i a les mateixes hores, ocupen l’espai desitjat entre dos escocells. Després estan els que acaben per resultar familiars, com la camioneta de color verd d’una gran cadena de supermercats de marca blanca que cada tarda, fora d’horari, para en el tram de Consell de Cent entre passeig de Gràcia i Pau Claris.

Fins a tres tipus d’agents miren de retornar aquest eix verd al que hauria de ser la seva essència. Són com Charlton Heston a Els deu manaments. Amb el seu bloc de multes a la mà, els empleats de BSM i sobretot els guàrdies urbans deixen una sanció subjecta a l’eixugavidres dels vehicles quan no hi ha un xòfer al seu interior. Quan n’hi ha, el comú, tot i que sigui fora d’hores, és convidar-los a moure el vehicle. Ho fan, però com a la pel·lícula, tan ràpid com s’obren les aigües del mar Roig es tornen després a tancar.

Notícies relacionades

El problema, un any després de l’estrena dels eixos verds, pot semblar tan enquistat que no s’entreveu una solució. Hi ha a la ciutat antecedents de tumors més greus que van poder ser extirpats. Fins a l’any 2004, la plaça de Sant Jaume era el que avui és Consell de Cent, una barra lliure d’estacionament, però amb un agreujant llavors, que una vegada per setmana la meitat d’aquest centre neuràlgic de la política i de Ciutat Vella l’ocupaven els cotxes oficials dels consellers de la Generalitat.

El pla municipal que ara té l’objectiu de fomentar la convivència a Consell de Cent està previst que es prolongui al setembre, octubre i novembre. No només posarà èmfasi en els horaris de càrrega i descàrrega. També vol posar fi a l’alta velocitat a què circulen patinets i bicicletes i a l’ús inadequat dels contenidors d’escombraries.

Temes:

Girona Glovo Motos