La indisciplina es menja el pla de millores de Consell de Cent
Parelles d’agents de convivència, policia local i revisors d’aparcament cursen unes 21 denúncies al dia per mirar de reconduir les infraccions més evidents en l’eix verd.

Des de fa una setmana patrullen per l’eix verd de Consell de Cent parelles d’agents de convivència (així els han batejat) per reconduir els més que evidents incivismes i indisciplines que allà es cometen cada minut del dia. No són agents de l’autoritat. Aquesta condició l’ostenta la Guàrdia Urbana, la presència de la qual és intermitent. La policia municipal compta amb la col·laboració dels empleats de BSM, l’empresa pública encarregada de vigilar les zones d’estacionament i de càrrega i descàrrega a la ciutat, per evitar que aquest bulevard on el vianant té la prioritat de pas es converteixi en un gran pàrquing de vehicles. Des del 20 de novembre del 2023 fins al passat 24 de setembre, o sigui, en 10 mesos, s’han cursat 6.717 denúncies, 21 cada dia. No ha revertit això la situació. Ha passat una setmana de la nova ofensiva i, per ara, tot continua igual.
Per si ha caigut en l’oblit, durant la preestrena dels eixos verds de l’Eixample va passar una cosa potser sense precedents a Barcelona. Quan d’alguns trams de carrer es van retirar les primeres tanques d’obres, alguns motoristes van estacionar els seus vehicles com ho fan a la resta de les voreres de la ciutat. L’ordre política va ser tapar aquesta via d’aigua des del primer minut. Contra tot mal presagi, va funcionar. Tret d’en casos molt rars i amb l’excepció dels motoristes dels comerços de Glovo de Consell de Cent i Girona, no hi ha gairebé mai motos aparcades en els eixos verds. El contrast amb el que passa amb els vehicles de quatre rodes és de proporcions siderals.
Una setmana de pacient observació, la que ha transcorregut des que va començar la campanya intensiva de control, permet arribar a diverses conclusions.
La primera ha sigut denunciada reiteradament per les diferents associacions que defensen un Eixample més saludable i menys de cotxes. L’horari de càrrega i descarrega, o sigui, les hores a les quals poden parar els transportistes per temps mai superiors als 30 minuts, comença a les 9.30 hores del matí i finalitza a les quatre de la tarda. En realitat, molt abans d’aquella hora d’inici, mentre aquests carrers se suposa que són una ruta segura d’accés a l’escola, ja circulen i aparquen a Consell de Cent cotxes, furgonetes, camionetes i camions. A desenes.
Llacuna en els senyals
Aquella setmana d’observació, amb una predisposició gairebé d’ornitòleg guarit en una caseta, ha permès descobrir fins i tot que hi ha alguns ocells que pràcticament nien en els eixos verds. Cada dia i a les mateixes hores, ocupen l’espai desitjat entre dos escocells. Després estan els que acaben per resultar familiars, com la camioneta de color verd d’una gran cadena de supermercats de marca blanca que cada tarda, fora d’horari, para en el tram de Consell de Cent entre passeig de Gràcia i Pau Claris.
Fins a tres tipus d’agents miren de retornar aquest eix verd al que hauria de ser la seva essència. Són com Charlton Heston a Els deu manaments. Amb el seu bloc de multes a la mà, els empleats de BSM i sobretot els guàrdies urbans deixen una sanció subjecta a l’eixugavidres dels vehicles quan no hi ha un xòfer al seu interior. Quan n’hi ha, el comú, tot i que sigui fora d’hores, és convidar-los a moure el vehicle. Ho fan, però com a la pel·lícula, tan ràpid com s’obren les aigües del mar Roig es tornen després a tancar.
Notícies relacionadesEl problema, un any després de l’estrena dels eixos verds, pot semblar tan enquistat que no s’entreveu una solució. Hi ha a la ciutat antecedents de tumors més greus que van poder ser extirpats. Fins a l’any 2004, la plaça de Sant Jaume era el que avui és Consell de Cent, una barra lliure d’estacionament, però amb un agreujant llavors, que una vegada per setmana la meitat d’aquest centre neuràlgic de la política i de Ciutat Vella l’ocupaven els cotxes oficials dels consellers de la Generalitat.
El pla municipal que ara té l’objectiu de fomentar la convivència a Consell de Cent està previst que es prolongui al setembre, octubre i novembre. No només posarà èmfasi en els horaris de càrrega i descàrrega. També vol posar fi a l’alta velocitat a què circulen patinets i bicicletes i a l’ús inadequat dels contenidors d’escombraries.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet