Entre Diputació i Aragó
Tanques de sis metres irriten veïns i comerços d’Urgell
Només 180 centímetres separen els portals del nou mur aixecat per les obres de prolongació de FGC. Algunes vivendes han quedat pràcticament tapiades.
La imatge val més que mil paraules, però, per si de cas, les dades són aquestes. El de la foto és el carrer d’Urgell, una vegada més, en obres. En aquesta ocasió, entre Diputació i Aragó, costat Llobregat. Està així amb motiu dels treballs de construcció d’un túnel de Ferrocarrils per sota de l’Eixample. La vorera ha quedat reduïda a 1,8 metres. L’altura de les tanques és, segons la versió oficial, de sis metres. En realitat, mesurades amb un làser, són 30 centímetres més. El lloc estarà en obres fins al 2030, data prevista perquè el túnel uneixi les estacions de plaça d’Espanya amb la de Gràcia, però les tanques que donen aquest aspecte de congost al lloc està previst que es desmuntin l’abril o el maig del 2025. Veïns i comerciants estan molt queixosos. Per diverses raons.
Al desembre, tècnics del Departament de Territori van explicar als veïns del barri els 58 mesos d’obres que s’acostaven. Més obres, van protestar els comerciants. El que van anunciar els tècnics era la necessitat de perforar-hi una sortida d’emergència, o sigui, uns treballs de menys impacte que els d’una estació, però poc es va concretar llavors sobre les característiques del que s’havia planejat, que ja no afecta només la cantonada, sinó dues illes de l’Eixample, de Diputació a Aragó.
Vorera reduïda
El primer avís que potser no havia quedat tot tan nítid en aquella reunió com es podia esperar el van tenir els veïns pocs dies abans de marxar de vacances. Es va talar primer una vintena d’arbres centenaris d’Urgell i, poc després, es va comunicar la pròxima col·locació de les tanques de sis metres per pal·liar les molèsties del soroll que estava per arribar.
Només per comparar. Els 1,8 metres d’amplada a què ha quedat reduïda la vorera és l’amplitud mitjana d’un carril bici unidireccional de l’Eixample. No és una comparació fútil. En l’estona en què la Maria, propietària d’una farmàcia a la cantonada de Consell de Cent, i el Javier, amo d’una fruiteria al xamfrà adjacent, expliquen els detalls de les seves queixes, no pas menys de 20 ciclistes, diversos patinadors i dos motoristes amb el motor en marxa circulen per aquest estret pas.
"D’això ja ens en vam queixar", diu la Maria. La solució que es va donar va ser posar un cartell en l’accés a la zona des de Consell de Cent. "Pocs li fan cas". Els xocs verbals amb els vianants són freqüents.
Notícies relacionadesAmb tot, aquesta farmacèutica té una queixa encara més important. Reclama que es reobri el pas per als vianants de la part superior de la intersecció d’Urgell amb Consell de Cent. El seu establiment, sense estar en un carreró sense sortida, ha quedat molt apartat. L’únic pas per ara habilitat és el de la part inferior de l’encreuament, o sigui, el que condueix tot el trànsit de vianants i imprudents ciclistes per davant de la fruiteria del Javier. "La foscor és una cosa que em sorprèn". Els fanals retirats per les obres no han sigut substituïts per punts de llum provisionals.
Roberto Fratini és veí d’un principal d’Urgell entre Diputació i Consell de Cent. Té la tanca a 30 centímetres. Aquestes seran les seves vistes els pròxims mesos. Li entra un enfadat riure quan se li explica que les tanques tenen com a funció atenuar les molèsties de les obres, sobretot el soroll. "¡Però si només és una planxa de metall!".
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia