El Luna Rossa i l’INEOS no cedeixen en la final de la Louis Vuitton Cup

Els dos equips desafiadors de la Copa Amèrica cometen errors en les regates i allarguen l’eliminatòria un dia més després d’empatar amb quatre victòries cada un.

El Luna Rossa i l’INEOS no cedeixen en la final de la Louis Vuitton Cup
3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Una jornada més, un punt més per a cada un i l’empat es manté. Els dos equips desafiadors, INEOS Britannia i Luna Rossa Prada Pirelli, segueixen amb quatre victòries després d’un dimarts en què sengles errors els van portar a allargar l’eliminatòria. Abans de diumenge, sempre que la previsió meteorològica no ho impedeixi, un d’ells arribarà als set punts que el portarà a lluitar per la Copa Amèrica contra el defensor del títol, l’Emirates Team New Zealand, a partir del 12 d’octubre.

La final de la Louis Vuitton Cup entre britànics i italians està molt igualada. Cada jornada, amb dues regates programades, passa el mateix: l’INEOS s’avança amb un triomf i, a la següent mànega, l’atrapa el Luna Rossa. O al revés. Ahir, la victòria anglesa en la primera va ser per demèrit italià. La bala platejada va patir un contratemps tècnic en el segon tram de la carrera i es va haver de retirar.

La regata havia arrencat molt emocionant. El vent bufava gairebé al límit del que aquests AC75, els vaixells voladors amb foils, es poden permetre: entre 17 i 20 nusos. Sortida ajustada i, només en el primer tram, es van produir fins a mitja dotzena de canvis de lideratge entre el Luna Rossa i l’INEOS. A la primera boia, amb els de sir Ben Ainslie per davant en la prova, només hi va haver un segon de diferència.

Treure aigua

No obstant, de sobte, l’italià va planxar, és a dir, la proa de l’embarcació va impactar contra la superfície del mar i ja no va poder seguir endavant. Les maniobres de la tripulació a la coberta, que va haver de treure l’aigua que s’hi havia acumulat, van fer presagiar el pitjor. Fa pocs dies, a les semifinals contra els nord-americans, el Luna Rossa va partir el carro de la vela major, un dispositiu indispensable per moure-la, i també van haver d’abandonar.

La primera mànega, doncs, va posar l’eliminatòria 4-3 a favor dels britànics. Aquell moment va ser molt complicat per als transalpins, malgrat que posteriorment un dels seus dos timoners, Jimmy Spithill, va assegurar que estava "molt content" amb el rendiment de la seva gent. "Després del problema en la primera carrera, era important que l’equip es tragués pressió per afrontar la segona", va afirmar el premiat esportista.

Va ajudar també el fet que el vent augmentés en el camp de regates i obligués el comitè a allargar uns minuts l’inici de la segona. En aquell instant, la bala platejada ja estava en condicions de competir una altra vegada, retocada, però llesta per lluitar pel triomf final.

Els de Spithill i Francesco Bruni van sortir contra totes i la sort, a més, els va acompanyar. L’INEOS va cometre un error fatal abans de sortir i va sortir dels límits del camp de regates (boundary), cosa que està castigada amb una penalització de 75 metres una vegada es creua la línia. A aquestes altures de la Louis Vuitton Cup, aquest avantatge per a un equip sol ser sinònim de triomf.

Condicions difícils

Notícies relacionades

"Ens n’hem anat de posició perquè les condicions eren una mica difícils de gestionar", va analitzar sir Ben Ainslie una vegada acabada la carrera d’ahir. "És impredictible el que pugui passar a la següent jornada. Hem de continuar pressionant perquè els dos equips estem sent molt forts en aquesta final", va afegir el patró britànic.

Avui se celebren dues carreres més entre el Luna Rossa i l’INEOS. L’objectiu de tots dos és desempatar, arribar abans que el rival als set triomfs que donen el passaport per optar a arrabassar la Copa de les Cent Guinees als neozelandesos. Quarta jornada superada, quatre punts per a cada un i la lluita davant les platges de Barcelona més renyida que mai.