1,5 petabytes per emetre la Copa Amèrica de vela

Gairebé 70 persones treballen en la producció de l’esdeveniment esportiu que se celebra a Barcelona i que implica la cobertura més àmplia de la competició realitzada fins al moment.

1,5 petabytes per emetre la Copa Amèrica de vela
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La retransmissió de la Copa Amèrica de vela ha incorporat en aquesta edició innovacions que han requerit una ampliació del desplegament com mai s’havia fet. Unes 70 persones treballen en la retransmissió i la producció, que implica una gran cobertura. A les 40 càmeres que emeten imatges des de terra, mar i aire, se sumen 16 micròfons en cada embarcació que fan perceptibles les converses entre els regatistes en plena acció, els esbufecs dels cyclors i el so del moviment de les hidroales i les onades. Tot això amb l’afegit de la informació gràfica, que mostra la situació del vent en cada punt del camp de regates, la velocitat a la qual arriben els AC75 en cada moment i la distància entre les embarcacions, per poder veure des de casa tots els detalls de la carrera.

La meitat de l’equip que s’encarrega de tot això prové de Mediapro. "Gestionem més de 4.000 streams –comunicacions en línia– de vídeo en qualitat 4K HDR i àudio en surround. En un sistema de vídeo tradicional no es podria respondre a tots els requeriments d’aquesta retransmissió", explica el cap d’operacions de Mediapro, Miguel Mur. Per poder processar tota la informació i emmagatzemar-la, l’empresa ha instal·lat un arxiu de gairebé 1,5 petabytes.

Sense cables

La retransmissió de tots els senyals es porta a terme per ràdio, perquè és impossible cablejar l’àrea marítima i els vaixells. En aquest sentit, un dels punts fonamentals ha sigut aconseguir compatibilitzar les freqüències d’aquests senyals amb les de l’aeroport i el port, com relata Stephen Nuttall, director de Producció Televisiva i Drets de Mitjans de la Copa Amèrica de vela.

Les imatges són capturades, d’una banda, per dos helicòpters, i, de l’altra, per una càmera de 360 graus instal·lada a la part superior d’un barco amb hidroales d’hidrogen que arriba a la mateixa velocitat que els AC75. Gràcies a les seves ales, també vola per sobre de l’aigua; així és com aconsegueix una estabilitat que no obtindria de cap altra manera a causa de les onades. A bord, a més dels professionals audiovisuals, un regatista expert s’encarrega de guiar l’embarcació per estar a prop però al marge de la competició.

Governar les càmeres

Notícies relacionades

En set sales de control diferenciades segons la seva funció, els professionals treballen per gestionar tota la informació i emetre-la de manera adequada. A la sala de control de realització s’afegeixen dues zones de control d’àudio, una altra de dedicada a la repetició de les imatges destacades i una des de la qual es governa el moviment de cada càmera. Tot això passa també per la sala destinada a l’edició. Finalment, les imatges se serveixen, a més, en tots els angles possibles a la sala de suport tècnic a l’arbitratge, és a dir, la que seria la sala VAR en el cas del futbol.

Aquest desplegament se suma al que Mediapro ja està realitzant al litoral català per a la retransmissió de la cerimònia d’obertura de la final de la Copa Amèrica de vela, que tindrà lloc a la platja de Bogatell el dijous 10 d’octubre.