Seguretat viària

Mataró i Santa Coloma, les urbs catalanes sense morts per trànsit

Totes dues localitats sumen només 13 sinistres fatals en els últims 14 anys

Totes dues han sigut guardonades amb el Vision Zero Municipal 2023, que premia les ciutats de més de 100.000 habitants que no han tingut sinistres fatals. Limitar la velocitat i el control dels VMP han sigut factors clau.

Mataró i Santa Coloma, les urbs catalanes sense morts per trànsit
4
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

Mataró i Santa Coloma de Gramenet han sigut recentment guardonats amb el premi Vision Zero Municipal 2023, que és atorgat per l’Associació d’Enginyers de Trànsit i Tècnics de Mobilitat a les ciutats i districtes que no van haver de lamentar cap víctima mortal en accidents viaris el 2023. Són les dues úniques localitats de més de 100.000 habitants a Catalunya que van tancar l’any a zero. Les dades de sinistralitat del Servei Català de Trànsit (SCT) mostren que el mèrit de les dues urbs no és flor d’un dia: a Santa Coloma, l’últim mort en aquestes circumstàncies data del 2015. A Mataró, des del 2018 només comptabilitzen dues defuncions per sinistre a la via urbana. Entre les dues ciutats, i des del 2010, amb prou feines han sigut 13 els accidents mortals.

Un urbanisme dens sense massa vies ràpides, l’existència d’àmplies zones pacificades, el límit de velocitat en 30 km/h a les vies d’un sentit, la conscienciació i control dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i la detecció dels punts negres a la trama urbana són alguns dels motius de les bones dades.

Precisament en aquest últim aspecte, el de l’estudi i anàlisi de la trama viària i les localitzacions més perilloses, és on l’Ajuntament de Santa Coloma incideix amb més determinació: "Analitzem els punts crítics i proposem mesures per millorar la seguretat viària i prevenir els sinistres de trànsit –expliquen a aquest medi fonts municipals–, a més, portem a terme estudis sobre sinistralitat en col·laboració amb el SCT, en el marc del conveni establert amb ells". Gràcies a aquestes mesures, el consistori colomenc obté el coneixement necessari per desenvolupar estudis de "prevenció situacional" que permeten actuar modificant la velocitat màxima i la senyalització en vies concretes.

A Mataró també procuren comptar amb el màxim coneixement per fixar polítiques que redueixin a zero els accidents mortals: "Els serveis de Policia Local, Mobilitat i Espais Públics fan un treball conjunt i coordinat en el marc del qual s’analitzen els punts de la ciutat on es detecta més risc d’accidentalitat per introduir mesures correctives per reordenar la circulació, reforçar la senyalització i el control".

Ciutats 30

Segons informa la Direcció General de Trànsit (DGT), fixar el límit en 30 km/h redueix en un 80% el perill de morir atropellat, ja que si un vehicle que circula a aquesta velocitat impacta contra un vianant, el risc que la persona mori és del 10%, mentre que si el vehicle circula a 50 km/h, el risc de mort puja el 90%.

Des de l’11 de maig del 2021, és obligatori circular a un màxim de 30 km/h a les vies urbanes de només un sentit de circulació. No obstant, a Santa Coloma es van avançar a la norma i van apostar per estendre aquest límit de velocitat a tots els carrers del municipi cinc mesos abans. Això sí, sense tenir en compte les dues vies que travessen l’urbs i són de titularitat supramunicipal (la B-20 i l’avinguda de Pius XII – Pont d’en Molinet).

En el cas de Mataró, es manté la velocitat màxima de 50 km/h a la Via Europa, l’avinguda de Lluís Companys, la Ronda de la Creu de Pedra, l’avinguda del Maresme, la carretera de Valldeix, la carretera de Mata (entre la plaça d’Alfred Opisso i la C-32), i la carretera d’Argentona.

"Atenció i prevenció"

En els últims anys, els dos municipis han portat a terme intenses campanyes tant de prevenció de conductes temeràries en la circulació, com de control de VMP en general i de patinets elèctrics en particular. Relativament fàcils de trucar, alguns models de patinets arriben, una vegada manipulats, a velocitats més pròpies d’un automòbil en una autopista que d’un patinet en un carrer. No en va, al consistori de Mataró admeten que "la principal preocupació és l’accidentalitat vinculada a l’ús de bicicletes i vehicles de mobilitat personal".

Un dels temes recurrents al butlletí d’informació que publica setmanalment l’Ajuntament de Santa Coloma és el dels controls i accions sobre els VMP: "Portem a terme campanyes de prevenció, tant pròpies com coordinades amb el SCT, de manera regular", expliquen fonts municipals. Fa dues setmanes, el govern local informava que acumula 400 patinets trucats al dipòsit municipal de vehicles. En el mateix sentit, entre el 16 i el 22 de setembre, la Policia Local colomenca i el SCT van fer una campanya de control que es va saldar amb 61 persones denunciades, la retirada de 23 patinets manipulats i 7 sancions per conduir sota els efectes de l’alcohol i les drogues.

Tant Mataró com Santa Coloma disposen de sengles plans locals de seguretat viària des del 2008, dels més antics que hi ha a les ciutats catalanes. De fet, totes dues els han renovat recentment. A la capital del Maresme el govern assumeix que només partint del Pla Local de Seguretat, així com del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, resulta possible assumir la tríada d’"atenció, prevenció i pressió".

Visita a les escoles

En matèria de formació, destaca l’experiència mataronina de la Unitat de Formació per a la Seguretat Viària de la Policia Local, que ofereix una desena de formacions diferents dirigides a tots els centres educatius sobre seguretat viària i nova mobilitat, i sobre alcohol, drogues i trànsit.

Notícies relacionades

Fora de les fronteres catalanes, uns altres set municipis de més de 100.000 habitants que no van haver de lamentar cap víctima mortal el 2023. Es tracta d’Alcorcón, Barakaldo, Fuenlabrada, Jaén, Parla, Rivas Vaciamadrid i Telde.

Respecte a la sinistralitat a les carreteres catalanes, l’últim balanç del SCT mostra que 98 persones han perdut la vida de gener a setembre del 2024, un 15% menys que l’any passat.