La ‘BCN dels 5 milions’ hauria d’anar més enllà del que necessita Barcelona"

«Voldria aclarir les normes de joc. Entrar [a l’AMB] i quedar-hi diluït a mi no m’interessa»

La ‘BCN dels 5 milions’ hauria d’anar més enllà del que necessita Barcelona"
3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

David Bote (PSC) no només és l’alcalde de Mataró. Des del setembre passat també és president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), associació que integra més de 600 municipis catalans i que representa ni més ni menys que al 91% de la població de Catalunya.

Fa un mes que es va anunciar el seu nou càrrec de president de la FMC. ¿Quins són els seus objectius?

Donar veu als ajuntaments i contribuir a les grans transformacions a Catalunya: en termes de mobilitat, de gestió de residus, de coordinació Mossos-Policies Locals, de reformes sanitàries i de modernització de l’Administració pública, especialment en ciutats petites. També importa l’acord territorial, com entenem el país. Quin és el paper de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), quin és el paper del món rural, quin és el paper de l’Arc Metropolità.

¿I quina és la seva postura?

El futur passa per les ciutats mitjanes i petites de Catalunya. S’ha d’ordenar i planificar la situació actual i el creixement de l’AMB, i cal buscar un equilibri amb el món rural per lluitar contra la segregació urbana. Després hi haurà qui ho porti al model administratiu de com governar, però tan important és això com garantir l’accés a serveis públics.

Però és cert que administrativament s’ha de concretar. El Cercle d’Economia instava recentment a ampliar l’AMB. ¿La FMC ho comparteix?

És un tema que jo tinc molt treballat però, com a president de la FMC, on hi ha molts municipis representats, no em puc pronunciar. Estic segur, això sí, que hi ha molts elements comuns: Manresa no forma part de l’AMB però té problemes molt similars als de les ciutats metropolitanes.

¿Però com a alcalde de Mataró sí que està per aquesta via?

Depèn de com. En qualsevol cas, l’AMB està creada per una llei del Parlament que requereix una àmplia majoria i no sé si es donen les circumstàncies per negociar una llei d’aquest calat. No podem frivolitzar ni cremar un debat que és de futur.

En qualsevol cas, haurien d’entaular un diàleg amb l’AMB.

Jo ho penso al revés. Primer, les ciutats hauríem de pensar si estem disposades a cedir part de les nostres competències a l’AMB. Urbanisme, per exemple. I dos: jo primer voldria aclarir les normes del joc, perquè entrar en un organisme i quedar-hi diluït a mi no m’interessa. Quan Barcelona va impulsar el seu pla de La BCN dels 5 milions, sempre escoltava l’afegitó d’"el que necessita Barcelona". Escolti, jo no m’he assegut aquí per discutir el que necessita Barcelona, sinó per acordar el futur d’aquests cinc milions d’habitants més enllà de la capital.

Fa anys que els ajuntaments critiquen el seu infrafinançament. ¿Quina és la solució?

Volem contribuir que prosperin les futures lleis de finançament i de règim local. Els ajuntaments hem anat assumint competències impròpies, així que s’han de definir i finançar-les millor.

¿L’assumpció de competències alienes ha agreujat l’infrafinançament local?

Clarament. Un exemple evident és el contracte-programa de Serveis Socials: són molts diners i està clarament infrafinançat. Un altre, l’àmbit educatiu: en el desplegament del 0-3 universal hem fet un primer pas amb l’I2 gratuït, però encara necessita millorar el finançament.

¿I quina és l’alternativa per millorar-lo?

Localment, una via és apujar impostos. Però una altra part molt important dels pressupostos municipals són les transferències corrents tant de l’Estat com de la Generalitat. En qualsevol cas, les ciutats hem de tornar a posar el focus en els serveis bàsics: condicions de treball dignes, sanitat, educació i seguretat. No dic que l’empremta de carboni o els residus no siguin importants, però la gent està preocupada pels serveis bàsics. Abans que el catàleg de serveis passi de 100 a 150, plantegem-nos que el bàsic sigui excel·lent.

Com a alcalde s’ha significat exigint millores en seguretat, especialment en matèria de multireincidència i ocupacions. ¿Quines mesures concretes urgeixen?

L’increment de les penes via modificació Codi Penal; la millora de l’agilitat judicial: més jutjats amb més recursos, i actualitzar l’ara caducada relació Mossos-Policies Locals per definir les competències específiques de cada cos.

Notícies relacionades

¿Quina és la posició de la FMC sobre la nova regulació catalana de les ZBE, tenint en compte les crítiques de l’Arc Metropolità, del qual Mataró forma part?

La FMC ha posat en quarantena algunes de les qüestions del decret català, però de manera menys agressiva que l’Arc Metropolità perquè a molts municipis mitjans i petits aquest escenari encara no ha arribat. Jo continuo pensant el mateix: el gruix de la discussió és, d’una banda, l’eficiència de la mesura; i, d’altra banda, l’impacte econòmic en la ciutadania, sobretot la que menys recursos té.