Falta de servei

5.000 veïns de BCN han estat tres mesos sense rebre cartes de Correus

«Em van donar 9 o 10 cartes, quatre de l’Hospital del Mar», explica un veí que va anar a l’oficina 

Dues jubilacions, una baixa laboral i la falta de contractació temporal van deixar quatre zones dels barris de muntanya de la ciutat, on el repartiment es fa amb motocicleta, sense servei postal des de juliol a setembre.

5.000 veïns de BCN han estat tres mesos sense rebre cartes de Correus
5
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Són boniques les vistes de Barcelona des de la carretera de les Aigües. Queda una mica lluny del centre de la ciutat. Els seus veïns, com els d’altres barris de muntanya de la capital catalana, paguen alguns peatges per una ubicació especial: cal agafar el cotxe o la moto per a gairebé tot, els hi queden lluny els comerços, més presència de senglars que d’alguns serveis municipals. Però fins ara no els havia passat el que alguns han viscut aquests últims mesos: deixar de rebre cartes.

Ara, aquesta setmana, els han tornat a arribar. Ha sigut un viatge al passat: és correu de juny. Entremig hi ha hagut un desert amb conseqüències, com documentació important que esgotava el termini de resposta o cites sanitàries rellevants que no es van veure a temps. O casos com el de la veïna subscrita al setmanari The Economist que aquesta setmana va rebre 10 exemplars de cop. No estan contents.

Els afectats són veïns que tenen el codi postal 08035, que es correspon amb una part de Barcelona on viuen 65.000 persones censades. D’aquestes, prop de 5.000 resideixen a quatre zones muntanyoses que no casen exactament amb barris: són la part superior dels barris de Sant Genís dels Agudells, d’Horta i de Montbau (districte d’Horta-Guinardó) i de la part més alta de Vallcarca-Penitents, els carrers pròxims a la carretera de les Aigües, aquesta via inclosa (a l’extrem del districte de Gràcia, tot i que no se sentin molt graciencs). Aquestes quatre zones reben la correspondència mitjançant carters que van en motocicleta.

El carter va deixar de venir

Veïns d’aquesta àrea es van adonar aquest estiu que el carter ja no trucava dues vegades, ni tan sols una: van deixar d’arribar-los cartes perquè va deixar d’acudir als seus domicilis. Àngels Lorca, que viu a la carretera de les Aigües, va veure que no hi havia manera que el banc li enviés una targeta: "Jo enganxant-los bronca... Vaig anul·lar tres targetes". A un altre veí no li arribava el carnet del RACC. I a un tercer, un avís rellevant sobre una prova mèdica. Totes aquestes cartes van passar l’estiu amuntegades a l’oficina de Correus que correspon al 08035, situada en el número 16 del carrer d’Arenys. Les zones afectades són de repartiment amb moto. És a dir, que no són visitades per carters que es desplacin a peu amb el característic carretó. I el problema és que la plantilla de quatre motoristes amb què comptava aquesta oficina s’ha vist dràsticament retallada en els últims temps, sense que l’empresa estatal els reposés. De fet, no tenien substitut fins aquest mateix dimarts.

Segons relata Sergio Sánchez, carter i membre de CCOO, que ha treballat a l’oficina d’Arenys i que ha sigut repartidor de correu amb moto, dos dels quatre motoristes s’han jubilat. Un fa un any i un altre a principis d’estiu. Un altre dels motoristes va tenir un accident amb la moto de Correus a principis de juliol i està de baixa. Cap dels tres va tenir recanvi. "El que va quedar havia de fer de 60 a 100 quilòmetres cada dia", explica.

Però ni així podia repartir el correu de manera més o menys habitual. Se centrava a repartir el més urgent: Burofax, paquets prèmium (es paga més per l’enviament), cartes certificades... De manera que el gruix de les missives va quedar aparcat a Arenys, 16. Relaten els veïns que el personal de l’oficina ha sigut molt amable aquests mesos, i que senzillament no podia assumir la demanda. Aquest diari va visitar les dependències dimarts, i tot i que el personal va remetre a les explicacions oficials de l’empresa, era impossible no veure que allò estava atapeït d’aquest correu retingut.

No obstant, dimecres van arribar reforços a l’oficina. Atès que l’únic motorista que continua en actiu està de vacances, Correus va enviar a Arenys un substitut temporal. I a més unes altres dues persones del servei urgent especial, que formen part del servei motoritzat, és a dir, que poden repartir carta amb moto, cotxe i furgoneta.

Entre dimarts i dimecres els veïns afectats van tornar a rebre cartes. "Avui han tret 600 notificacions, entre els de moto i els de peu. En tindran 2000 d’acumulades", explicava Sánchez dimecres. En funció de la seva experiència a la zona, Sánchez adverteix que no és fàcil per a algú nou que aterri allà: "Si no ho coneixes, sues tinta xinesa per trobar cada lloc".

Tampoc els carters de peu, set a l’oficina d’Arenys però només quatre aquest estiu, han viscut temps molt tranquils últimament. Per la falta de contractació estiuenca, han hagut d’assumir dos barris i mig, dues zones i mitja, quan normalment toca un o un i mig, afirma Sánchez. En total recorren 11 zones.

"No només passa a Barcelona, passa a tot Espanya. Hi ha hagut una retallada molt important de la contractació habitual per cobrir vacances al juliol, agost i setembre. La direcció afirma que no esperava un repunt de la correspondència, però realment el que han fet és retallar", acusa Rubén Valdés d’UGT.

15 missives esperant

En els últims mesos, els veïns han anat acudint a l’oficina d’Arenys: alguns tenien 15 cartes esperant-los. Tot i que van parlar entre ells, no era fàcil que uns recollissin el correu dels altres, perquè es necessita una autorització.

Notícies relacionades

"La correspondència que no és certificada no ha arribat", confirma un altre veí, Juan Narro, de 72 anys, que en va rebre una de la Seguretat Social, tot i que "amb molt retard". Ell tenia cites mèdiques perquè té una malaltia al maluc i havia de fer-se una radiografia prèvia a una operació quirúrgica. Per sort per a ell i el calendari del seu tractament, es va preocupar d’anar a buscar el correu a l’oficina: "Em van donar 9 o 10 cartes, quatre de l’Hospital del Mar".

Aquest diari va contactar amb Correus per obtenir la seva versió sobre l’ocorregut aquest estiu. L’empresa ofereix una resposta que ignora el període en què no hi ha hagut repartiment i defuig les protestes dels afectats: "En relació amb el servei de Correus al districte 08035 de Barcelona, l’empresa informa que el servei està plenament garantit amb la qualitat requerida. L’activitat de la companyia s’està desenvolupant amb normalitat, adaptant-se en cada moment al volum i prenent les mesures organitzatives necessàries per a això".

Temes:

Barcelona UGT